وی با بیان اینکه طی دو سال اخیر تلاش کردیم ظرفیت قانونی منطقه آزاد و ویژه اقتصادی را استفاده کنیم، افزود: تنهای منطقه آزاد هستیم که زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی به شمار میرود. در عین حال قوانین و مقررات شورای عالی مناطق آزادر را رعایت کرده و تعامل خوبی با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد داشته باشیم.
وی یادآور شد: با توه به شیوع ویروس کرونا در دنیا طی دو سال اخیر، به خصوص برای ایران که تقریبا با سقوط هواپیمای اوکراینی همزمان شد تمام تلاش ما این بود که مشکلات هوانوردی را در منطقه آزاد و ویژه اقتصادی را حل کنیم.
مدیرعامل شهر فرودگاهی امام گفت: سال 98 و 99 هوانوردی ایران صدمه بسیار زیادی دید؛ از سوی دیگر تحریمها نیز همواره صنعت هوایی ایران را تحت فشار قرار داده است. علیرغم تمام مشکلات موفقیتها و پیشرفتهای خوبی در منطقه آزاد داشتهایم و امیدواریم با روند پیشرو و برنامههای موجود و تحول در وضعیت اقتصادی کشور پیش میآید، شهر فرودگاهی اما به موتور اقتصادی تبدیل شود.
کربلایی بیان کرد: با افزایش ظرفیت با ترمینال مسافربری 10 تا 12 میلیون نفر (ترمینال سلام) نسبت به برنامهای که داریم این ظرفیت حدود یک دهم است. یعنی باید در چند فاز تعریف شده به 100 میلیون مسافر در سال برسانیم. در این راستاترمینال جدید با ظرفیت 25 میلیون مسافر در سال در دست پیگیری است که ظرفیت فرودگاه امام را به 35 تا 40 میلیون نفر افزایش میدهد.
وی افزود: مذاکرات به مرحله خوبی رسیده و امیدواریم مقدمات اولیه برای امضای قرار به نتیجه برسد. رکود در پروازها و تعداد مسافر در سال گذشته با اصلاح ساختار و فرآیندها و برنامهریزی برای توسعه سرمایهگذاری و تکمیل زیرساختها تا جاییکه بودجه اجازه میدهد،در زمان پروازها به اوج برسد آمادگی را بیشتر کنیم. در این راستا اقدامات زیادی را در بهبود ساختار و تعریف فرآیندها و تکمیل زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری انجام شده است.
مقاومت در برابر انتقال پروازهای داخلی به فرودگاه امام
مدیرعامل شهر فرودگاهی امام با اشاره به طرح انتقال پروازهای داخلی به فرودگاه امام طی سالهای اخیر، اظهار کرد: موانعی برای این کار وجود دارد و با مقاومتهایی مواجه شده است. البته ما همیشه گوشه چشمی به پروازهای داخلی داشتیم و اعلام آممادگی کردهایم بخشی از پروازهای داخلی را در فرودگاه امام انجام دهیم. ممکن است برای مسافر مقرون به صرفه نباشد مثلا برای تهران-رشت انگیزهای وجود ندارد. اما برای پروازهای طولانی این امکان وجود دارد.بهخصوص پروازهای ترانزیتی و بینراهی این امکان وجود دارد. اما به مشکل ویروس کرونا برخوردیم و پروازها کلا کاهش یافت. اصلاح باند فرودگاه مهرآباد پیش آمد و به ما اعلام شد آمادگی انتقال پروازها را داشته باشید.
این امکان را داریم و ظرفیت را داریم و با وجود ترمینال سلام این امکان وجود دارد. ما محدودیتی در این زمینه داریم از اواخر سال گذشته اصلاح استریپها و روکش باند اصلی فرودگاه در برنامه بوده و این عملیات آغاز شده است. امیدواریم این برنامه طی شش ماه نخست امسال به اتمام برسد. در حال رایزنی و برنامهریزی با شرکت فرودگاهها و سازمان هواپیمایی برای اجرایی شدن این برنامه هستیم.
وی با اشاره به برنامهریزی انتقال دائمی برخی پروازهای داخلی به فرودگاه امام درباره بدهی ایرلاینهای داخلی گفت: ایرلاینهای اصلی بدهیهای کلانی به شهر فرودگاهی امام دارند، اما سعی کردهایم خیلی به آنها سخت نگیریم مگر زمانهایی که نیاز جدی پیدا کردهایم. رقم طلب ما از شرکتهای هواپیمایی داخلی حدود 1200 میلیارد تومان است.
وی در ادامه به مباحث مربوط به شهر لجستیکی اشاره کرد و با بیان اینکه برای شهر لجستیک، سیستم های حملونقل، انبارداری و ... نیاز است، اضافه کرد: در این زمینه با چند سرمایهگذاری برای ایجاد انبارهای هوشمند و مکانیزه مذاکره کردهایم و در حال امضای قرارداد با برخی از این سرمایهگذاران هستیم. تعمیر و نگهداری هواپیما، ایجاد ایرتاکسی و... از جمله قراردادهای است که امضا شده است. سال گذشته 1000 میلیارد قرارداد سرمایهگذاری یا امضا شده یا در حال امضا هستیم.
سال 99 بدترین سال فرودگاه امام/ برای کارکنان بیکیفیت محیط تهدیدآمیزی داریم
کربلایی با بیان اینکه بدترین شرایط را در اوایل سال 99 داشتیم که پروازهای رفت و برگشت فرودگاه امام به تعداد انگشتان یک دست رسید، افزود: خوشبختانه پروازها آرام آرام مقداری شروع به رشد کرد و در اواسط سال 20 تا 30 پرواز رفت و برگشت روزانه رسیدیم. از اواخر سال 99 مقداری شرایط بهتر شده و از اسفند سال گذشته پروازها به حدود 45 پرواز رسیده است. در بهترین وضعیت 60 پرواز رفت و برگشت داشتیم . در زمان حاضر 50 تا 60 پرواز روزانه در فرودگاه امام داریم.
مدیرعامل شهر فرودگاهی امام با بیان اینکه تعداد مسافران در هر پرواز بین 100 تا 150 مسافر است که یکی از مشکلات ماست از کاهش 70 درصدی درآمدهای شهر فرودگاهی در سال 99 نسبت به سال 98 خبر داد و گفت: در سال 96 سابقه 300 پرواز روزانه را تجربه کردهایم که با ظرفیت مناسبی فرودگاه فعالیت داشت، افزود: مجموع پروازهای مسافری سال 99 حدود 8500 پرواز و باری 2300 فروند بوده است. تعداد مسافر سال 99 حدود یک میلیون مسافر در سال گذشته بوده است.
کربلایی با تکذیب تعدیل نیرو در شهر فرودگاهی امام در دوره شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: ما در شهر فرودگاهی بهینهسازی نیروهای را داریم.باید محیط تهدید آمیز برای کارکنان داشته باشیم که به حواشی میپردازند و کیفیت کار آنها پایین است.
وی از برخورد با شرکهای پیمانکار به دلیل عدم پرداخت حقوق پرسنل خبر داد و گفت: یکی از اهداف مهم حفظ نیروی انسانی بوده و تلاش کردیم هیچ فشاری به آنها وارد نکینم.
وی همچنین با اشاره به اینکه سوداگران وارد اراضی اطراف شهر فرودگاهی شدهاند، اضافه کرد: در طرحهای شهر فرودگاهی واگذاری زمینهای مسکونی وجود دارد. اگر کمک کنند به دنبال ایجاد منطقه مسکونی در شهر فرودگاهی هستیم.
مدیرعامل شهر فرودگاهی امام در بخش خدمات 60 درصد و در حقوق و مزایا 40 درصد افزایش هزینه داشتهایمبه ساحه سقوط هواپیمای اوکراینی اشاره کرد و گفت: پس ا این سانحه پرواز ایرلاینهای خارجی تا اواسط سال گذشته متوقف شد که ترکیه، امارات و قطر پروازهای خود را از سرگرفتند، به تازگی هم لوفتهانزا و شرکت هواپیمایی ارمنستان هم پروازهای خود را از سرگرفته است. هواپیمایی اتریش هم به زودی پروازهای خود را به ایران برقرار میکند. در مجموع 18 ایرلاین خارجی به ایران پرواز دارند.
کربلایی با بیان اینکه هیچ اطلاعی از سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی نداشتیم، گفت: ساعت 6 صبح به ما اطلاع داده شد که هواپیما سقوط کرده است. به محله حادثه رفتم و به سرعت کمیته بحران را تشکیل دادیم. شرایط بسیار وحشتناک و بدی بود و برای آدمهای معمولی تشخیص دلیل سقوط ساده نبود. همان اول صبح اوکراینی آمدند و اصرار میکردند غیرعمد نبوده است. اما همچنان میگوییم که عمدی نبوده است. وی افزود: هیچ چیزی از وسایل و چمدان مسافران هواپیمای اوکراینی باقی نماند که آنها را به بازماندگان تحویل دهیم.
مدیرعامل شهر فرودگاهی امام همچنین در واکنش به برخی ادعاها در خصوص محل سقوط هواپیمای اوکراینی، گفت: محل سقوط هواپیمای اوکراینی را به هیچ عنوان دستکاری نکردیم، اساسا چنین چیزی امکان پذیر نیست.