کد خبر: ۸۸۶۴۹۳
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۲
تعداد بازدید: ۴۲۲
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش بر تقویت فعالیت های قرانی به ویژه در زمینه تفسیر و درک مفاهیم قرآن کریم درمنطقه تاکید کرد.

تاسیس مرکز جدید قرآنی در کیش با هدف ترویج مفاهیم قرآنی و تقویت فعالیت های آموزشیبه گزارش خبرداغ به نقل از  روابط عمومي و امور بين المللل سازمان منطقه آزاد كيش، سعید سعید پور علی معاون فرهنگی اجتماعی اين سازمان صبح امروز چهارشنبه 22 اردیبهشت در نشستی با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده امام جمعه کیش ، دکتر فقیهی زاده معاون وزیر ارشاد اسلامی، قره شیخ لو قاری بین المللی و رئیس مرکز فعالیتهای قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، مصیب زاده مدیرکل قرآن، عترت ونماز در معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش و پورمعین دبیر فعالیت‌های قرآنی در مناطق آزاد ضمن تقدیر از فضای خوب معنوی جزیره کیش راهکارهای تقویت فعالیت های قرانی با استفاده از ظرفیت های بومی منطقه و تعاملات فعالان حوزه قرآنی در این منطقه آزاد را بررسی کردند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در این نشست با اشاره به اینکه این دوره از مسابقات قرآنی قرار بود در چابهار برگزار شود که با مساعدت عزیزان قرآنی در نهایت میزبانی به کیش رسید گفت: به دلیل شیوع همه گیری کرونا از حضورشرکت‌کنندگان محروم شدیم و رقابت ها از طریق فضای مجازی برگزار شد.

وی با اشاره به استقبال خوب شرکت کنندگان با وحود برگزاری رقابت ها به روش مجازی، تقویت فعالیت های مجازی فرهنگی را از دستاوردهای دوران کرونا عنوان کرد و اظهار داشت: این موضوع موجب کسب مهارت خانواده ‌ها و کار با فناوری‌های نوین شد و شیوه‌های جدیدی حتی در برگزاری رویدادهای فرهنگی در کشورشکل گرفت که بعد از اتمام کرونا نیزمورد استفاده قرار می گیرد.

پورعلی با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار دانش‌آموز و همچنین ۷ هزار دانشجو در کیش تحصیل می کنند عنوان کرد: ۲۲درصد از جمعیت کیش را دانش آموزان و ۱۷ درصد را دانشجویان تشکیل می‌دهند. شماری از این دانشجویان استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران هستند، و ۶۵ درصد آنها در مقاطع ارشد و دکترا در ۸ مرکز دانشگاهی مستقر در کیش تحصیل می کنند که با پیوستن دانشگاه هنر و علامه تعداد مراکز دانشگاهی به 10 مرکز می رسد.

وی حضور حجت الاسلام حسن زاده در کیش را سبب ایجاد توان و ظرفیت بالا برای توسعه فعالیت های بومی و قرآنی برشمرد و گفت: نمونه‌های بارز و برجسته این موضوع در اعیاد و مناسبت‌های مذهبی قابل مشاهده است و محور هدایت، برنامه ‌ریزی و نظارت بر اجرای تمامی فعالیت ها دکتر حسن زاده و عوامل دفتر نهاد امامت جمعه هستند.

سعید پور علی با اشاره به مساجد به عنوان پایگاه های مهم هدایت و راهبری در جزیره کیش که از رونق خوبی برخوردار هستند تصریح کرد: ۱۱ مسجد در سطح جزیره ساخته شده و ۱۷ تن از روحانیون فاضل و جوان در این مساجد برای ارتقاء فعالیت های مذهبی و فرهنگی تلاش می کنند.

وی با بیان اینکه روحانیون در کیش سرمایه اجتماعی بالایی هستند گفت: در تمام مسجد روحانیون به روان خوانی قرآن تاکید دارند، کیفیت جامعه متدین و مذهبی جزیره برجسته است، بومیان بر این باورند که مساجد ستارگان زمین اند و احترام خاصی برای مساجد قائلند، بین روحانیون و اقشار مختلف مردم صفا و صمیمیت خاصی وجود دارد و مشاوره های آنها تاثیر به سزایی بر زندگی مردم دارد، فعالیت های قرآنی هم در کیش در سطح قابل قبولی زیر نظر موسسه مشکات مربوط به دفتر نهاد امامت جمعه انجام می‌شود.

سعید پور علی معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش گفت:در زمینه تفسیر قرآن کریم و درک مفاهیم باید فعالیت های بیشتری داشته باشیم .

پورعلی در ادامه به تاسیس مرکز فعالیت های قرآنی در مصلای بزرگ کیش در سال گذشته با هدف تمرکز بر حوزه رویدادهای قرآنی اشاره کرد و افزود: در نقشه راه کلان مناطق آزاد هشت ارزش، راستگویی، صداقت و وفای به عهد،حفظ محیط زیست، قانونمندی رعایت حقوق شهروندی، رضایت مردم و امانتداری مورد تکریم فراوان جامعه است که ماوظیفه داریم در چهارچوب فعالیت‌های فرهنگی این ارزشها را در جزیره کیش تقویت کنیم .

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان ارزش های اخلاقی را ضامن قوام جامعه بر شمرد و گفت: با تاسی به آموزه های قرآن و معارف علوی و سنت نبوی می توان فضای معنوی جامعه را تقویت کرد.

حجت الاسلام حسن زاده امام جمعه کیش نیز در این جلسه گفت: همه این تلاش ها و اتفاقات مبارک در حوزه دین قرآن و عترت محصول وحدت بین مردم و نیروهای جزیره است، ما کمتر شهری با خصوصیات منطقه آزاد کیش پیدا می کنیم که اتحاد بین مسئولان اجرایی وفرهنگی زبانزد باشد.

امام جمعه کیش افزود: جزیره کیش در تمامی دوره ها همگرایی خوبی داشته است و دروازه ای بین المللی است .

وی تاکید کرد: به نظر من نخستین مورد که باید مورد تکریم اساسی در جامعه ما قرار گیرد همین وحدت است که در بسیاری از موارد بسیار کارگشا بوده است.

حجت الاسلام حسن زاده امام جمعه کیش اظهار داشت: امیدوارم همه امور قرآنی ما به نحو احسن تسریع شود چرا که کیش جایگاه ویژه ای در بین مناطق آزاد دارد و سرآمد همه مناطق است.دولت ها نیز همیشه توجه ویژه‌ای به جزیره کیش داشته‌اند بنابراین در کیش باید بحث‌های فرهنگی و قرآنی به ویژه تفسیر مفاهیم و حفظ کل به جد دنبال شود.

وی در پایان با اشاره به اهمیت بهره مندی از فضای درون مساجد به عنوان پایگاه‌های تبلیغات دینی گفت: باید فضای دانشگاه، مدارس و بازار را برای گسترش فرهنگ دینی به جامعه مد نظر قرار داد.

فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد اسلامی نیز در این دیدار توسعه فعالیت‌های قرآنی در جزیره کیش رامایه خرسندی برشمرد و گفت: این موضوع به همت روحانیت معظم ، امام جمعه کیش حجت الاسلام حسن‌زاده و معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان شکل گرفته که جا دارد از زحمات عزیزان در این زمینه قدردانی کنم.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد اسلامی ضمن اعلام آمادگی برای مشارکت و همکاری با مرکز فعالیت های قرآنی کیش افزود: در رشته های مختلف قرآنی می توانیم مسابقات،نمایشگاه هنرهای قرآنی وجشنواره برگزار کنیم.

وی پیشنهاد ایجاد موسسه ای جدید در حوزه قرآن را مطرح کرد و گفت: در کنار دو موسسه موجود در کیش به عنوان موسسه فرهنگ وقرآن و عترت می توانیم موسسه ای ایجاد کنیم که در ۵ حوزه فضای مجازی، مشاوره قرآنی، آموزش‌های تخصصی،تبلیغ و ترویج و آموزش های عمومی نیز به علاقمندان مجوز فعالیت اعطا کنیم.

فقهی زاده در بخش پایانی سخنان خود از برگزاری نمایشگاه قرآنی به صورت حضوری در ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: عزیزان ما از کیش می توانند در این نمایشگاه در حوزه فروشگاهی آثار، قرآن و عترت آثار حوزه دین و دفاع مقدس مشارکت کنند.

پورمعین دبیر فعالیت‌های قرآنی در مناطق آزاد نیز با بیان اینکه در مناطق آزاد کشور که بیشتر فعالیت ها در زمینه اقتصاد، تجارت،واردات ، صادرات و توسعه است با یاری مسئولان این مناطق تصمیم گرفتیم فعالیت های قرآنی را از تهران به کیش هدایت و تقویت کنیم.

دبیر فعالیت‌های قرآنی در مناطق آزاد افزود: سه سال پیش پس از فرمان مقام معظم رهبری در خصوص تربیت ۱۰ میلیون حافظ کل قرآن، ما در زمینه های مختلفی در مناطق آزاد فعالیت کردیم که یکی از آنها برگزاری مسابقات قرآن در بخش بانوان و آقایان است واستمرار این موضوع موجب تربیت چهره‌های برجسته قرانی شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: