کد خبر: ۸۸۵۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۷
تعداد بازدید: ۲۶۶
سخنگوی گمرک گفت: باوجود شدت گرفتن تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌های ایجاد شده ناشی از شیوع ویروس کرونا در سال ۹۹، ایران به بیش از ۱۴۳ کشور جهان صادرات و از ۱۲۳ کشور واردات داشته است.

صادرات کالا‌های ایرانی به ۱۴۳ کشور جهانبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایرنا: سخنگوی گمرک گفت: باوجود شدت گرفتن تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌های ایجاد شده ناشی از شیوع ویروس کرونا در سال ۹۹، ایران به بیش از ۱۴۳ کشور جهان صادرات و از ۱۲۳ کشور واردات داشته است.

«سید روح‌الله لطیفی» اظهار داشت: ایران در سال ۹۹ به ۱۴۳ کشور جهان انواع کالاها را صادر کرده که ارزش آن افزون بر ۳۴ میلیارد و ۹۹۸ میلیون دلار بوده است.

وی افزود: همچنین در این مدت از ۱۲۳ کشور جهان به ارزش ۳۸ میلیارد و ۸۹۲ میلیون دلار واردات انجام داده است.

لطیفی خاطرنشان‌کرد: سه مقصد کالاهای تجاری ایران، نخست چین با بیش از ۹ میلیارد و ۷۷ میلیون و ۱۲۳ هزار و ۲۳۴ دلار، دوم عراق با هفت میلیارد و ۴۴۸ میلیون و ۴۳۱ هزار و ۶۷۳ دلار و سوم امارات متحده عربی با چهار میلیارد و ۶۶۱ میلیون و ۶۲۱ هزار و ۶۸۲ دلار بودند.

وی ادامه‌داد: پس از این سه کشور، ترکیه با ۲ میلیارد و ۵۳۶ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۶۸۸ دلار و افغانستان با ۲ میلیارد و ۳۰۸ میلیون و ۴۰۱ هزار و ۲۵۹ دلار، اصلی‌ترین مقاصد کالاهای ایرانی در سال ۹۹ بودند و همچنین کمترین صادرات ایران در اطلس جهانی تجارت به کشور لوکزامبورگ با ۴۴۸ دلار بوده است.

سخنگوی گمرک درباره کشورهای طرف معامله برای تامین کالاها و واردات به ایران نیز گفت: در سال ۹۹ مبدا اصلی واردات کشور شامل کشور چین با ۹ میلیارد و ۸۴۳ میلیون و پنج هزار و ۹۵۱ دلار و پس از آن، امارات متحده عربی با ۹ میلیارد و ۷۵۷ میلیون و ۷۸۷ هزار و ۵۹۱ دلار و ترکیه با چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون و ۹۱هزار و ۸۲ دلار بودند.

وی بیان‌داشت: نزدیک به ۵۰ درصد صادرات کشور در سال ۹۹ را محصولات پتروشیمی و پایه نفتی، ۲۰ درصد آن محصولات معدنی و صنایع معدنی، ۱۸ درصد آن محصولات کشاورزی و صنایع غذایی و حدود ۱۰ درصدی صادرات کالاهای صنعتی و میعانات گازی و صنایع دستی (با هم سهمی بیش از یک درصد) تشکیل دادند.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده گمرک در فروردین‌ماه امسال ۱۰ میلیون و ۳۴۳ هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۷۶۲ میلیون دلار بین ایران و شرکای تجاری مبادله شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن ۳۲ درصد و از نظر ارزش ۶۲.۵ درصد افزایش داشت. مقایسه حجم صادرات و واردات کشور در فروردین‌ماه سال‌جاری حاکی از تراز مثبت ۱۷۴ میلیون دلاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: