کد خبر: ۸۸۲۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
تعداد بازدید: ۱۹۰
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی و بویژه مجلس یازدهم این باور را دارد که برای رسیدن به یک سرباز کیفی، کارآمد و اثرگذار باید به بررسی و اصلاح قوانین بپردازد.

دوران سربازی نیازمند کیفی‌سازی است/ تخصیص ۲ هزار میلیارد تومان در راستای مهارت‌آموزی سربازانبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، برنامه زنده«به وقت ایران» ۱۵ فروردین با حضور ابراهیم عزیزی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و سرتیپ محمدحسین سپهر فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح با موضوع «مهارت آموزی سربازان» از شبکه هفت سیما روی آنتن رفت. 

ابراهیم عزیزی رئیس کمیته کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: در حال حاضر سرباز جایگاه شایسته‌ای در کشور پیدا کرده و با نگاهی به گذشته‌های دور و قبل از انقلاب می‌توان گفت که شاهد نگاه و رویکرد متفاوت و معناداری به سرباز کشور در دو نظام اسلامی و غیراسلامی هستیم.  

وی درباره اشکالات و ایرادات فعلی دوران سربازی گفت: اولین اشکال اساسی این است که برخی از قوانین و مقررات موجود تامین کننده نیاز فعلی سربازان و نیروهای مسلح کشور نیست و باید در حوزه قانونگذاری با نگاه به آینده ایران اسلامی نسبت به رفع اشکالات آنها تلاش کرد.

عزیزی اضافه کرد: نزدیک به ۵۰درصد از ظرفیت نیروهای مسلح از سربازان کشور تشکیل شده است. بنابراین؛ اگر این قوانین به روز، کارآمد و اثربخش نباشد و زمینه تعالی سربازان کشور را فراهم نکند، شاهد نقص در قوانین خواهیم بود. مجلس شورای اسلامی و بویژه مجلس یازدهم این باور را دارد که برای رسیدن به یک سرباز کیفی،  کارآمد و اثرگذار باید به بررسی و اصلاح قوانین بپردازد. 

وی عدم پشتیبانی از نیروهای سرباز را یکی از اشکالات عمده در امر مقدس سربازی دانست و گفت: سرباز باید مورد پشتیبانی ارکان نظام اسلامی قرار گیرد. در این راستا مجلس یازدهم در بودجه ۱۴۰۰تصمیمات و اتفاقات بسیار خوبی اخذ شد. 

عزیزی در ادامه گفت: در سال ۱۴۰۰، ۲هزار میلیارد تومان در راستای مهارت آموزی سربازان تخصیص داده شده که این رقم در سال ۹۹صفر بوده است. همچنین ۳هزار میلیارد تومان، برای حقوق و پشتیبانی‌های سربازان پیش‌بینی شده است. که به طور میانگین هر سرباز در سال ۱۴۰۰، حداقل یک میلیون و ۸۰۰هزار تومان و حداکثر دو میلیون و ۲۰۰هزار تومان حقوق خواهد گرفت. همچنین ۲هزار و۷۰۰میلیارد برای سایر پشتیبانی‌ها از جمله البسه و ایاب و ذهاب به طور جداگانه در نظر گرفته شده است. 

وی همچنین در ادامه خبر داد: از محل تبصره ۱۶، نزدیک به ۳۰هزار میلیارد به مجموعه نیروهای مسلح برای سه موضوع مسکن، ازدواج و اشتغال اختصاص داده شد. 

عزیزی معتقد است: که خودباوری، خوداتکائی و مسئولیت‌پذیری باید در این دوران شکل بگیرد. یک جامعه با داشتن این سه ویژگی به سمت رشد و تعالی پیش خواهد رفت و دوران سربازی بستر مناسبی برای رشد این سه ویژگی در فرد است. 

رئیس کمیته کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین به عدم رویکرد در کیفیت سازی به امر مقدس سربازی اشاره کرد و عنوان کرد: نگاه ما نباید به دوران سربازی نگاهی کمی باشد. یک سرباز باید بتواند بخش اعظمی از نیازهای تخصصی یگان‌های رزم را برطرف سازد و بعد از آن در جامعه موثر واقع شود. رویکرد آموزشی تئوریک، توانایی برآورده کردن نیازهای سرباز و یگان های کشور را ندارد بنابراین مجلس معتقد است رویکرد کیفیت سازی، غنی سازی و پشتیبانی سرباز به عنوان یک کیفیت بی نظیر باید صورت بگیرد. 

عزیزی بیان کرد: بزرگترین داشته هر کشور نیروی انسانی است تا این نیروی انسانی مورد توجه و پشتیبانی قرار نگیرد، به طور طبیعی نمی تواند نقش آفرین باشد. بنابراین؛ باید از منظر قوانین، پشتیبانی و از همه جهات مورد توجه و حمایت قرار بگیرد. یکی از دلایل تمرکز بر قوانین جدید سربازی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اهمیت به جایگاه و نقش نیروی انسانی است. 

وی خاطرنشان کرد: شورای عالی امنیت ملی در تاریخ ۱۱ام مردادماه ۹۹، مصوبه ای داشت که با توجه به نیروی انسانی و کیفی سازی همین امر دولت را مکلف کرد که از طریق ستاد کل نیروهای مسلح و مجموعه‌های وابسته به وزارت دفاع و مسیر مجلس شورای اسلامی قوانین مورد نیاز این امر مهم را فراهم کند. 

عزیزی با تاکید بر اینکه ضرورت بازنگری و اصلاح قوانین از نکات بسیار مهم به شمار می‌آید، اذعان کرد: قوانین فعلی نتوانسته همه نیازهای قشر جوان و سرمایه اجتماعی کشور را پاسخگو باشد و نیازهای نیروهای مسلح را به طور کامل تامین کند. بنابراین؛ باید به سمت کارآمدکردن، حرفه آموزی، و با رویکرد جدید به موضوع امر مقدس سربازی نگاه کرد. تمامی این عوامل سبب شد تا کمیسیون امنیت ملی جلسات مکرر و متعددی با صاحبنظران این بخش برگزار کند. 

در ادامه این برنامه؛ سرتیپ محمدحسین سپهر فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح درباره جایگاه نظام مقدس سربازی در کشور گفت: خدمت مقدس سربازی برگرفته از اعتقادات دینی و ملی ماست. امروز افتخار نیروهای مسلح داشتن جایگاه عمیق قدیمی و مردمی پایه است. حضور سربازان در نیروهای مسلح که داوطلبان حضور در یگان های رزم می باشند، بزرگترین نعمت و دستاورد کشور به خصوص پس از پیروزی انقلاب اسلامی هستند. 

وی افزود: بیش از ۵۰درصد از بدنه اصلی نیروهای مسلح کشور را سربازان تشکیل می دهند و نقش بسیار بزرگ مردم پایه کردن نیروهای مسلح را برعهده دارند و ماموریت های چهل ساله انقلاب در نیروهای مسلح ثابت می‌کند که تقدس و ارزش خدمت سربازی به عنوان افتخارات هر یک از جوانان کشور به شمار می‌آید. 

سرتیپ سپهر اضافه کرد: یکی از مولفه‌های اقتدار نیروهای مسلح هر کشور عمق مردمی و ارتباط او با مردم است. امروز سربازان در واقع نوعی نیروهای داوطلب بسیجی هستند که حضور داوطلبانه آنها در نیروهای مسلح امنیت و اقتدار تولید می‌کند. 

وی درباره شرایط خوبی که پس از انقلاب اسلامی برای سربازان فراهم گردید، توضیح داد: یکی از افتخارات بزرگ و نقاط تمایز ما با ارتش‌های دنیاست که ملاحظه می‌شود حضور سربازان در  نقاط مختلف جغرافیای کشور مردمی بودن نیروهای مسلح را ثابت می‌کند. 

سرتیپ سپهر بیان کرد:غنی سازی اوقات خدمت وظیفه کارکنان در نیروهای مسلح یکی از دغدغه های بزرگی است که مردم، سربازان کشور و بویژه مقام معظم رهبری، ریاست کل ستاد نیروهای مسلح و فرماندهان نیروهای مسلح دغدغه آن را دارند که در دوران سربازی یک سرباز برای نقش آفرینی در جامعه آمادگی داشته باشد. یکی از مصادیق مهم این نقش آفرینی، یادگیری حرفه ها و مهارت های لازم زندگی و آینده ساز جوان  است. در همین راستا برای دوران سربازی برنامه ریزی هایی صورت گرفته که یک سرباز مهارت عمومی، اجتماعی، فنی و سبک زندگی که منجر به ایجاد حرفه و اشتغال پایدار بعد از خدمت سربازی این زمینه فراهم شود. 

وی افزود: براساس تفاهم نامه‌هایی که با دستگاه ها و نهادهای انقلابی منعقد شده است، مربیان در نیروهای ستاد مسلح حضور پیدا کرده و به سربازان آموزش های لازم را ارائه می دهند.

سرتیپ سپهر در ادامه گفت: از سن ۱۵سالگی ذکور در سامانه‌های موجود در کشور دعوت بعمل آمده که مهارت های لازم برای خدمت سربازی را یاد بگیرند که اگر این افراد با مهارت های لازم و گواهی ها و مدارک معتبر به خدت سربازی ورود کردند، از حدود ۳۶ مشوق مختلف حین و بعد از خدمت سربازی برخوردار خواهند شد. در غیر اینصورت افرادی که دارای مهارت نباشند از بدو خدمت، مهارت های عمومی در حین خدمت و اوقات فراغت از مهارت های تخصصی و اجتماعی لازم بهره مند خواهند شد. بعد از پایان خدمت نیز سعی می شود تا حمایت های لازم از آنها برای اشتغال که از برنامه های ستاد در سال ۱۴۰۰ می باشد، صورت بگیرد.

وی عنوان کرد: در سال های آینده شاهد خواهیم بود هر سربازی که به خدمت سربازی اعزام خواهد شد، بعد از پایان خدمت با در دست داشتن گواهی های معتبر حداقل یک مهارت تخصصی و چند مهارت عمومی را آموزش دیده باشد.

سرتیپ سپهر افزود: سربازان نخبه در حین خدمت می توانند در شرکت های دانش بنیان به خدمت بپردازند. 

برنامه «به وقت ایران» در فصل دوم با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور به تهیه کنندگی علیرضا عاصم یوسفی با اجرای ناصر خیرخواه روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: