کد خبر: ۸۸۲۵۷۶
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
تعداد بازدید: ۲۲۶
دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اظهارات محمود صادقی، از نمایندگان سابق مجلس درباره سخنان علی شمخانی پیرامون حوادث آبان ۱۳۹۸ تکذیب کرد.

اصل ۵۹ قانون اساسی یک ظرفیت است/ در موضوع « FATF» و «برجام» همه پرسی برگزار کنیم/ چه طور است که مردم می‌توانند رئیس‌جمهور و نماینده انتخاب کنند اما نمی‌توانند در موارد مهم نظر دهند؟به گزارش خبرداغ ، یک نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: چگونه می‌شود مردم می‌توانند رئیس جمهور، نماینده مجلس و حتی با واسطه رهبر انتخاب کنند اما در بقیه موارد قدرت انتخاب ندارند.

مهرداد بائوج لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارزیابی مساله برگزاری برگزاری رفراندوم در کشور گفت: رفراندم، اصل ۵۹ قانون اساسی است و این قانون می‌گوید در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه پرسی و مراجعه مستقیم به آرا مردم صورت گیرد. در خواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد. 

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان این که برگزاری همه پرسی ظرفیتی است که قانون اساسی برای ما گذاشته، اظهار داشت: چرا ما از این ظرفیت قانون اساسی استفاده نمی‌کنیم؟ به طور مثال در مسئله «FATF»، دو دیدگاه در کشور وجود دارد؛ یک نگاه آن است که به پیوستن به این نهاد به ضرر  کشور است و نگاه دیگر می‌گوید به نفع ما است.

وی ادامه داد: سوالی که پیش می‌آید این است که نظام جمهوری اسلامی ایران را چه کسانی تشکیل داده‌اند؟ مشخص است که همین مردم؛ در قانون اساسی آمده است اگر جایی احساس نیاز شد از مردم درباره مسائل سوال شود.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس دهم ادامه داد: در دنیای امروز حتی در مسائل کوچک از مردم سوال می‌شود. به طور مثال شهرداری در یک کشور اروپایی اگر می‌خواهد یک ایستگاه آتش نشانی جدید در محله‌ای احداث کند از مردم آن منطقه سوال می‌کند و می‌گوید  اگر این ایستگاه را راه اندازی کنیم عوارض شما افزایش پیدا می کند اگر هم نه، اتفاقی بیفتد و حریق صورت گیرد نمی‌توانم آن طور که باید کار انجام  دهم، در هر صورت مردم هر چه تصمیم گرفتند آن می‌شود. اگر گفتند ایستگاه را احداث کنید طبیعتا اگر عوارضی بر روی قبوض‌شان آمد نگرانی ندارند اگر هم گفتند نمی‌خواهیم،‌ اگر اتفاقی رخ داد اجازه اعتراض ندارند.

وی با بیان این که می‌توانیم از ظرفیت اصل ۵۹ قانون اساسی که همان همه پرسی است در بسیاری از موارد که اختلاف نظر وجود دارد استفاده کنیم، عنوان کرد: امروز در بحث برجام نیز اختلاف نظری وجود دارد؛ برجام یک اراده ملی است و خواست دولت آقای روحانی نبود که درباره‌اش نظرات مختلفی بین قوه مقننه، مجریه و  شورای امنیت ملی وجود دارد و اگر می‌خواهیم اختلافات موجود از بین برود از این ظرفیت قانون اساسی استفاده کنیم.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: کسانی که در سال ۵۷ قانون اساسی را نوشتند، به درستی مفادش را تدوین کرده‌اند و این حق را برای مردم قائل شد‌ه‌اند که در هر برهه‌ای که احساس شد باید از آنان سوال شود، این کار صورت گیرد و  هرچه آنان رأی دادند فصل الخطاب باشد. بازهم تاکید می‌کنم کاری به حرف آقای روحانی ندارم برگزاری رفراندوم یک اصل است که در بسیاری از موارد ما می توانیم از آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: قضیه «FATF» به راحتی از مردم قابل پرسش است و می‌توانند از مردم درباره‌اش نظر خواهی کنند، اصلاً شاید آنان بگویند ما نمی‌خواهیم عضو «FATF» شویم که در این صورت اگر آسیبی هم رخ داد خودشان تحمل می کنند زیرا رأی دادند و این را پذیرفتند.

لاهوتی ادامه داد: گرفتاری ما در کشور این است که مردم نمی توانند انتخاب کنند و سوال این جاست چرا وقتی ظرفیت به این خوبی داریم استفاده نمی‌کنیم؟!

وی افزود: یک عده تصورشان این است که مردم تصمیم درستی نمی‌توانند بگیرند! می‌پرسم آن وقت چگونه می‌شود مردم می‌توانند رئیس‌جمهور، نماینده مجلس و حتی با واسطه رهبر انتخاب کنند و برای همین است که به نظام ما مردم سالار می‌گویند اما در بقیه موارد مانند مسائل مهمی همچون «برجام» و «FATF» نمی‌توانند قدرت انتخاب داشته باشند.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: اعتقادم بر این است در مواردی که حاکمیت، دولت، قوه قضائیه و قوه مقننه نمی‌توانند تصمیم بگیرند و اختلاف نظر وجود دارد از ظرفیت موجود قانون اساسی استفاده کنیم. امروز هم همه پرسی مانند گذشته نیست؛ انواع و اقسام ابزار و تکنولوژی وجود دارد که در عرض یک روز می‌تواند پرسش صورت گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: