کد خبر: ۸۸۲۱۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۱
تعداد بازدید: ۳۴۸
متخصصان می‌گویند ترومبوز یا لختگی خون دست‌کم در ۳۳ درصد موارد مرگ ناشی از ابتلا به بیماری کووید-۱۹نقش مستقیم دارد و حدود ۶۰ درصد بیماران کرونایی بستری در بخش مراقبت‌های ویژه ممکن است به این عارضه خطرناک مبتلا شوند.

هشدار متخصصان درمورد لختگی خون بر اثر کرونابه گزارش خبرداغ به نقل از ایرنا: «خوزه مانوئل سوریا» یکی از متخصصان علم پزشکی در اسپانیا در گفت و گو با شبکه یورونیوز در مورد خطر تشکیل لخته خونی نزد بیماران مبتلا به بیماری کووید-۱۹ که پیش‌تر نیز از آن به عنوان عامل احتمالی مرگ برخی افراد مبتلا به ویروس کرونا یاد شده بود، هشدار دهد.

به گفته این متخصص اسپانیایی که ریاست واحد ژنومیک بیماری‌های پیچیده در موسسه سان پائو در شهر بارسلون را برعهده دارد، شمار موارد مرگ ناشی از تشکیل لختگی خون با شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری بیماری ناشی از آن افزایش قابل توجهی یافته است.

دکتر خوزه مانوئل سوریا در این خصوص می‌گوید: تاثیر ترومبوز بر بیماران مبتلا به کووید بسیار قابل توجه است. به همین دلیل است که انجمن بین‌المللی ترومبوز (لختگی خون) و هموستاز (بندآمدن خون) از اواخر همین ماه توصیه کرده که بیماران بستری در بیمارستان‌ها با داروهای هپارین‌ ضد انعقاد خون تحت درمان قرار گیرند.

این متخصص اسپانیایی در خصوص تردیدها و نگرانی‌های موجود نسبت به خطر افزایش خون‌لختگی بواسطه استفاده از واکسن آسترازنکا معتقد است که باید به توصیه‌های آژانس دارویی اروپا مبنی بر «ایمن و موثر بودن» این واکسن اعتماد کرد. وی در عین حال تاکید دارد که باید اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری در خصوص این واکسن در اختیار افراد واکسینه شده قرار داده شود.

بسیاری از کشورهای اروپایی طی هفته گذشته به دنبال دریافت گزارش هایی از لخته شدن خون افراد واکسینه شده با واکسن آسترازنکا، استفاده از این واکسن را به حالت تعلیق در آوردند. با این حال اداره دارویی اروپا اعلام کرده است که شواهدی مبنی بر اینکه واکسن آسترازنکا منجر به لخته شدن خون می شود در دست نیست. مخالفان تعلیق استفاده از واکسن آسترازنکا بر این باور هستند که ضرر توقف استفاده از این واکسن بیشتر از عوارض جانبی احتمالی خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: