کد خبر: ۸۸۱۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹
تعداد بازدید: ۳۴۲
دبیرکل انجمن جهانی بیماری‌های ریوی گفت: با توجه به افزایش واردات، تولید و قاچاق سیگار، میزان استعمال دخانیات در کشور نیز طی یکسال گذشته و پس از شیوع کرونا افزایش یافته است.

انجمن بیماری‌های ریوی: استعمال سیگار پس از شیوع کرونا در ایران افزایش یافتهبه گزارش خبرداغ به نقل از ایرنا: دبیرکل انجمن جهانی بیماری‌های ریوی گفت: با توجه به افزایش واردات، تولید و قاچاق سیگار، میزان استعمال دخانیات در کشور نیز طی یکسال گذشته و پس از شیوع کرونا افزایش یافته است.

محمدرضا مسجدی در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از کرونا با توجه به افزایش مشکلات روانی و افسردگی آیا مصرف سیگار در کشور تغییر کرده، توضیح داد: بر اساس گزارش هایی که داریم، بعد از اپیدمی کرونا مقداری استعمال و مصرف سیگار افزایش یافته، البته بر اساس آمار نیروی انتظامی و ارگانهای مختلف فعال در مقابله با قلیان سراها، تا حدی مصرف قلیان در کشور کاهش یافته زیرا در یک سال گذشته میزان واردات، قاچاق و تولید سیگار در کشور افزایش داشته و معلوم است که این سیگارها مصرف می شود بنابراین استعمال سیگار در ایران در یکسال گذشته بیشتر شده است.

دبیر کل اتحادیه جهانی بیماری های ریوی ادامه داد: همزمان با افزایش مصرف سیگار، قیمت سیگار هم افزایش یافته اما برای افزایش مالیات و سهم درآمد بیت المال از افزایش قیمت سیگار اقدامی انجام نشده و با وجود افزایش بازار و قیمت سیگارهای داخلی و وارداتی، دولت هیچ افزایش سهم مالیاتی از این بازار نداشته است.

رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: دولت و مجلس باید برای افزایش مالیات دخانیات و هزینه کردن آن برای درمان بیماری های ناشی از استعمال دخانیات بیشتر همت کنند. درآمد کلانی است که متاسفانه به راحتی از آن صرف نظر می شود.

وی افزود: آمارها نشان می دهد که هم میزان واردات قانونی و هم قاچاق سیگار به کشور در یکسال گذشته افزایش یافته، البته برخی توجیه می کنند که به علت اپیدمی کرونا عده زیادی بیکار شده اند و برای امرار معاش به فعالیت در بازار دخانیات رو آورده اند.

مسجدی در پاسخ به این پرسش که آیا سن شروع مصرف دخانیات در کشور تغییر کرده یا نه گفت: با توجه به کرونا بسیاری از برنامه های آمارگیری، ارزیابی و سنجش وضعیت استعمال سیگار و قلیان در کشور که در مدارس از جمله دبیرستانهای ورامین با همکاری ۱۴۰۰ دانش آموز پادیار انجام می شد، تا حدی کند یا متوقف شده اما بر اساس برآوردهای موجود این نگرانی وجود دارد که سن شروع استعمال دخانیات در کشور به ۱۲ سالگی رسیده و باید اقدامات جدی تری در این زمینه از سوی مسئولان انجام شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: