کد خبر: ۸۸۱۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۸
تعداد بازدید: ۲۳۳
دکتر مونسان در نشست شورای معاونان و مدیران تاکید کرد
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «تورهای گردشگری باید در ایام نوروز با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود، هتل‌ها، اماکن اقامتی و گردشگری و بوم‌گردی‌ها حق پذیرش تور بدون کد مجاز را ندارند.»

پذیرش تور در هتل‌ها و مراکز اقامتی در ایام نوروز فقط با کد مجازبه گزارش خبرداغ به نقل از  میراث آریا، دکتر علی‌اصغر مونسان در جلسه شورای معاونان و مدیران که صبح روز دوشنبه ۲۵ اسفند ۹۹ در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و فرارسیدن نوروز گفت: «مدیران‌کل استان‌ها در ایام نوروز باید نظارت‌ دقیقی بر روی هتل‌ها به ویژه بوم‌گردی‌ها داشته باشند و بر اساس بخشنامه‌ای که قرار است معاونت گردشگری به سراسر کشور ابلاغ کند، جلوی تورهای غیرمجاز باید گرفته شود و به هتل‌ها، اماکن اقامتی و گردشگری و همچنین بوم‌گردی‌ها اعلام شود که حق پذیرش تور بدون کد مجاز را ندارند.»

او افزود:‌ «از معاونت گردشگری تقاضا دارم بر روی این موضوع نظارت دقیقی داشته باشد و در صورت پذیرش تورهای غیرمجاز گردشگری توسط مراکز اقامتی و گردشگری و هتل‌ها، بلافاصله آن مرکز متخلف پلمب شود.»

دکتر مونسان تصریح کرد:‌ «گزارش‌های خوبی در نشست امروز توسط معاونان ارائه شد. از تمامی معاونان، مدیران‌کل ستادی و استانی و مشاوران که در سخت‌ترین شرایط اداره کشور و با وجود مشکلات مالی توانستند اقدامات خوبی انجام دهند، تشکر می‌کنم.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: «در بدو ورود مهم‌ترین و بزرگ‌ترین چالشی را که پیش روی خود می‌دیدم، جایگاه ما در دولت، نظام، مجلس و کشور بود، در گذشته جایگاه قوی و خوبی نداشتیم. خوشحالم الان بگویم به شدت ارتقا پیدا کردیم و در دولت و مجلس اثرگذاریم. نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ما به دید یک بخش مهم اقتصادی، اشتغال‌زایی و فرهنگی نگاه می‌کنند، در این خصوص وضعیت مطلوبی داریم.»

حمایت‌های مجلس شورای اسلامی از بودجه سال ۱۴۰۰ وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

او افزود: «حمایت‌هایی که مجلس در بودجه سال ۱۴۰۰ از وزارت انجام داد، بی‌نظیر بود به امید خدا اگر این بودجه نهایی شود، ۴هزار میلیارد تومان منابع ایجاد می‌شود که این رقم برای وزارتخانه بی‌سابقه است. طی چهار سال گذشته تلاش کردم تا فارغ از بودجه از حاشیه‌های آن نیز به خوبی بهره‌ بگیریم. حدود ۴هزار میلیارد تومان طی این ایام در حوزه‌های مختلف سه‌گانه وزارتخانه مانند طرح اشتغال روستایی، صندوق توسعه ملی،‌ کرونا و... به شکل نقدی شارژ شده در حالی‌که این مبلغ در ردیف‌های بودجه نبوده است. حضورمان همیشه پررنگ بوده و تقریبا در تصمیم‌گیری‌های اینگونه دولت بخش وزارتخانه ما حضور داشته است.»

دکتر مونسان تصریح کرد: «خوشبختانه جایگاه وزارت ارتقا پیدا کرده است. با کمک دوره قبلی مجلس و تبدیل به وزارتخانه شدن، اعتبار ما بالا رفته است.»

او اضافه کرد: «موضوع دیگری که باید مطرح شود، پرداختن به مسائل داخلی وزارتخانه بود، در سه بخش ادغام واقعی انجام نشده بود اما الان با قدرت این ادغام بسیار خوب اتفاق افتاده و معاونان از حوزه‌های هم اطلاع نسبی دارند و همدلی و همکاری نزدیکی بین معاونت‌ها اتفاق افتاده است.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «در سال ۹۸ تلاش کردیم، افزایش ۵۰ درصدی حقوق همکارانمان محقق شود. در ابتدا سازمان برنامه و بودجه مخالفت داشت اما این موضوع محقق شد. با تلاش همکاران در معاونت توسعه مدیریت در بخش پرداخت رفاهی‌ها از هیچ وزارتخانه‌ای عقب نبودیم.»

او افزود: «حوزه معاونت گردشگری در گذشته روزانه اداره می‌َشد، اما الان برنامه‌محور اداره می‌شود، در این معاونت خلاقیت وجود دارد و تنوع زیادی در محصولات گردشگری ایجاد و از ظرفیت‌های کشور در این حوزه نیز بهره‌ گرفته شده است.»

دکتر مونسان با اشاره به توافقات انجام شده با وزارت نیرو گفت: «توافق‌هایی که با این وزارت انجام شده کم نبوده، ظرفیت بزرگ گردشگری اطراف این منابع آبی وجود داشت که قابلیت استفاده نداشت و خوشبختانه این موضوع حل شد.»

در تمام کشور وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را به عنوان دستگاه اثرگذار در زمینه اشتغال‌زایی می‌شناسند

او اظهار کرد: «در حوزه گردشگری کشاورزی کار بزرگی انجام دادیم که مسیر آن باز شده و به خوبی دارد به سمت جلو پیش می‌رود. اینکه دستگاه‌ها ما را به عنوان متولی گردشگری در بحث اقتصادی و اشتغال‌زایی پذیرفتند، موضوع مهمی است. در همه جای کشور ما را به عنوان دستگاه اثرگذار در زمینه اشتغال‌زایی می‌شناسند.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «در حوزه میراث‌فرهنگی، جریان با عنوان مرمت بنا و تبدیل آن به کسب و کار ایجاد شد، فارغ از خود وزارتخانه این موضوع توسط مردم به سمت جلو پیش می‌رود. این بناها تبدیل به فضاهای کسب و کار شده است. همچنین موضوعات جدیدی به وجود آمده که می‌توان به هتل کاروانسراها اشاره کرد که فضاهای بی نظیری در سطح کشور است، با انجام این کار اهداف ما در حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری تحقق پیدا کرده است این یعنی ادغام سه بخش وزارتخانه به خوبی انجام شده است.»

او افزود:‌ «میراث‌فرهنگی ما را همه دستگاه‌ها به خوبی قبول دارند و در این خصوص همکاری می‌کنند و از حالت سلیقه‌ای خارج شده است در حقیقت در این حوزه ضابطه‌مند شدیم.»

صنایع‌دستی تبدیل به جریان اقتصادی و اشتغال‌زا در کشور شده است

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در خصوص حوزه صنایع‌دستی گفت: «صنایع‌دستی زنده و پویا شده و در جامعه وجود دارد و در بین جوان‌ها نیز رونق پیدا کرده و تبدیل به یک جریان اقتصادی و اشتغال‌زا در کشور شده است. در مجموع نقش مهم اقتصادی و فرهنگی پیدا کرده است. هم دولت و هم مجلس به آینده وزارت امیدوارتر نگاه می‌کنند.»

رئیس جمهوری وزارت میراث‌فرهنگی،‌گردشگری و صنایع‌دستی را به عنوان یک دستگاه اثرگذار اقتصادی قبول دارد

او با اشاره به تغییر نگاه رئیس‌جمهوری نسبت به این وزارتخانه گفت: «نگاه رئیس‌جمهوری در ابتدای دولت نسبت با آخر دولت به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاملا تفاوت پیدا کرده زیرا اثرگذاری‌های این وزارت را دیده است. الان به عنوان یک دستگاه اثرگذار اقتصادی ما را قبول دارد، این تغییر نگاه بسیار میمون و مبارک است، به نظر من ریل‌گذاری خوبی برای ادامه راه در آینده انجام شده است. به امید خدا اگر در دولت بعد این وضعیت ادامه پیدا کند به عنوان یک وزارتخانه مهم مطرح خواهیم شد.»

دکتر مونسان خطاب به مدیران‌کل استان‌ها گفت: «تا پایان دولت جدی و پرتلاش به سمت جلو پیش بروید و پروژه‌هایی را که قول دادید تا پایان دولت به بهره‌برداری برسانید. وظیفه ما خدمت به مردم است. ارتباط خوبی را که با نمایندگان مجلس شورای اسلامی دارید، ادامه دهید و دستاوردهای وزارتخانه را برای نمایندگان تشریح کنید تا آن‌ها در جریان اقدامات انجام شده قرار بگیرند.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی عنوان کرد: «معاونت توسعه مدیریت، دستاوردها و عملکرد چهارساله وزارت را در قالب کتابچه چاپ و منتشر کند و مدیران کل استان‌ها نیز آن را در اختیار نمایندگان مجلس شهرهای خود قرار دهند.»

او افزود: «با تعاملات و جلساتی که با وزارتخانه‌های کشور، راه و شهرسازی، بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا داشتیم، جمع‌بندی‌های خوبی برای سفرهای نوروزی انجام شد. آنچه الان جمع‌بندی شده این است که هیچ بخش گردشگری مشکلی ندارد و آنچه الان اعمال محدودیت می‌شود در خصوص خودروهای شخصی است.»

در گردشگری داخلی به دنبال توزیع جغرافیایی و زمانی سفر بودیم

ولی تیموری معاون گردشگری کشور در این نشست گفت: «در بعد بین‌المللی از نظر تعداد گردشگران ورودی رکورد ثبت کردیم، به طوری‌که از عدد ۴میلیون و ۹۰۰هزار گردشگر خارجی که داشتیم به ۸میلیون و ۸۶۰هزار نفر گردشگر رسیدیم. به دنبال توازن میان گردشگری خروجی و ورودی بودیم که خوشبختانه این اتفاق طی دو سال اخیر اتفاق افتاد.»

او افزود: «در گردشگری داخلی به دنبال توزیع جغرافیایی و زمانی سفر بودیم، تا اینکه سفر از نقاط محدود و نقطه‌ای به تمام کشور تسری پیدا کند که خوشبختانه با درایت دکتر مونسان و با راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی این توزیع سفر نیز انجام شد. تنوع محصولات گردشگری هم طی چند سال اخیر محقق شد.»

تیموری تصریح کرد: «خلاهایی در حوزه گردشگری طی سالیان گذشته مانند نداشتن نقشه راه گردشگری در این حوزه وجود داشت. به امید خدا بحث سند راهبردی گردشگری محقق شد، در حقیقت این سند تصویری از برنامه ملی‌مان بوده و خط مشی‌های کلی در این سند دیده شده است.»

معاون گردشگری بیان کرد: «در سطوح منطقه‌ای برنامه‌های خوبی داشتیم، شاخص‌ترین آن‌ها سند گردشگری ۹ استان شمال و شمال شرقی‌، شمال و شمال غرب بود که ژاپن هم در این سند شریک استراتژیک ما شد و در این زمینه همکاری کرد، فاز اول آن الان انجام شده است.»

او افزود: « در ۱۹ استان طرح جامع گردشگری استانی تا بهمن ماه سال جاری آماده شده است، سایر استان‌ها نیز تا تیرماه سال ۱۴۰۰ طرح جامع آن‌ها تکمیل می‌شود. پیشرفت‌های چشمگیری در اجرای حساب‌های اقماری داشتیم. همچنین در بحث آمایش آموزش‌های گردشگری مشکلات خود را بررسی کردیم.»

تیموری تصریح کرد: «در امام دوران قبل و بعد از انقلاب برای سه موضوع هتل، متل و مهمان‌پذیر ضوابط داشتیم. علاوه بر بروزرسانی این ضوابط، هفت ضابطه ابلاغ کردیم و شش ضابطه نیز در آستانه ابلاغ است. در حوزه گردشگری کارها فردمحور نیست و تبدیل به فرآیند محور شده است.»

ایجاد تغییر نگرش مجلس شورای اسلامی نسبت به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

جواد واحدی معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها در ادامه ضمن قدردانی از معاونان، مدیران ستادی و مدیران‌کل استان‌ها گفت: «امروز شاهد هستیم معاونت امور مجلس و استان‌ها در وزارت احیا شده است. در گذشته در صحن علنی مجلس سه پیشنهاد داشتیم، اما امروز به ۳۳ پیشنهاد رسیده است. با پیگیری‌های دکتر مونسان این تغییر نگرش در مجلس شورای اسلامی نسبت به وزارت ایجاد شده و برای آن‌ها یکی از وزارتخانه‌های تأثیرگذار هستیم.»

او افزود: «خوشبختانه تمام مدیران‌کل استانی ارتباط خوبی با نمایندگان مجلس دارند. در این دوره مجلس شورای اسلامی مصوبات خوبی داشتیم. نزدیک به ۳هزار میلیارد تومان تسهیلات، خسارت، بیمه راهنمایان گردشگری و صنایع‌دستی و...به وزارت اختصاص داده شد. این نشان‌دهنده اعتمادی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دکتر مونسان دارند؛ کم حاشیه‌ترین وزارت در مجلس بودیم.»

واحدی تصریح کرد: «در مباحث حقوقی، اداره‌کل حقوقی بسیار خوب برخورد کرد. در دعاوی که در محاکم داشتیم، حدود ۹۶ درصد حکم به نفع ما صادر شد.»

وزارت ۳۰۰ میلیارد تومان کمبود منابع نسبت به سال ۹۸ داشته است

محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت در نشست معاونان و مدیران وزارت گفت: «امسال با تلاش‌هایی که انجام دادیم، توانستیم ۹۶ درصد از ردیف اعتبارت اصلی را تخصیص بگیریم، بابت این تخصیص، ۱۰۰ درصد مبالغ و نقدینگی لازم را با همکاری خوبی که خزانه کشور انجام داد با وجود کاهش درآمدهای دولت دریافت کردیم. در سنوات گذشته به این عدد نتوانستیم برسیم.»

او افزود: «در بحث اعتبارات تملک ۷۳ درصد تخصیص مجدد گرفتیم، البته در این خصوص ۵۰ درصد موفق به نقدینگی شدیم.»

خیاطیان تصریح کرد: «۴۴ سامانه فعال در سطح کشور داریم. یکی از دستگاه‌های پیش رو در استفاده از فناوری اطلاعات هستیم.»

معاون توسعه مدیریت گفت: «همسان‌سازی در خصوص پرداخت‌ها داشتیم و کمک‌های رفاهی در سالی که گذشت پرداخت شد.»

او افزود: «در درآمدهای عمومی و متفرقه کاهش درآمد داشتیم، امسال به نسبت سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان کمبود منابع داشتیم، اما با تدابیری که اندیشیده شد با وجود این کمبودها ۴۰ میلیارد تومان به استان‌ها کمک کردیم.»

برتر شدن ۱۰ اداره‌کل به عنوان دستگاه‌های برتر در سطح کشور

خیاطیان تصریح کرد: «مدیران کل استان‌ها تلاش‌های خوبی در سال گذشته انجام دادند. در بسیاری از ارزیابی‌هایی که در سطح کشور انجام شده، مدیران‌کل استان‌ها و ادارات ‌کل در سطح دستگاه‌های استانی امتیاز کسب کردند و امروز شاهد هستیم که به امید خدا ۱۰ اداره‌کل جز دستگاه‌های برتر در سطح کشور شناخته شدند.»

او افزود: «در شاخص‌های اختصاصی از میان ادارات کلی که مورد ارزیابی قرار گرفتند، ادارات ‌کل میراث‌فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع‌دستی استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کرمان و استان گلستان از مجموع هزار امتیاز، هزار امتیاز را دریافت کردند و جزو دستگاه‌های برتر سطح استان خود شدند.»

معاون توسعه مدیریت بیان کرد: «در بحث شاخص‌های عمومی نیز استان‌های آذربایجان غربی، گلستان و البرز جزو دستگاه‌های برتر شدند.»

خیاطیان اضافه کرد: «در مجموع شاخص‌های عمومی و اختصاصی که برای وزارتخانه از اهمیت بالایی برخوردار است، استان گلستان رتبه اول، استان آذربایجان غربی رتبه دوم و استان اردبیل رتبه سوم را کسب کردند.»

ایجاد شغل برای بیش از ۱۴۴ هزار نفر با اعطای بیش از ۱۸۱ هزار مجوز صنایع‌دستی

پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: «در حوزه تولید با اعطای ۱۸۱ هزار و ۷۹۵ مجوز صنایع‌دستی در سه بخش انفرادی، گروهی و مشاغل خانگی برای ۱۴۴ هزار و ۷۶۲ نفر شغل از محل مجوزهای تولید صنایع‌دستی ایجاد کردیم، همچنین با پرداخت ۲۳۵ میلیارد تومان تسهیلات از محل مجوزهای مشاغل خانگی، ۳۳ هزار و ۹۷۲ شغل ایجاد شد.»

او افزود: «بیش از ۶۶ میلیارد تومان تسهیلات از محل کمک‌های فنی و اعتباری به ذی‌نفعان صنایع‌دستی پرداخت کردیم، ‌هر آنچه که تخصیص داده شده بود، عینا جذب شد. در زمینه تسهیلات روستایی بیش از ۲۵۶ میلیارد تومان از محل تسهیلات روستایی به حوزه صنایع‌دستی پرداخت و از پرداخت این میزان تسهیلات، ۱۹ هزار و ۲۶۵ فرصت شغلی ایجاد شد. بیش از ۹ میلیارد تومان نیز تسهیلات از محل اشتغال فراگیر اختصاص پیدا کرد که منجر به ایجاد ۵۰۷ فرصت شغلی شد.»

محمودیان تصریح کرد: «در اسفند سال ۹۸ مبلغ یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به حوزه صنایع‌دستی دادیم. الان هم بحث کمک‌های بلاعوض اما هوشمند مطرح است.»

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور بیان کرد: «۱۰۵۴ گواهی کیفیت صادر و ۳۸ رشته صنایع‌دستی موفق به اخذ استاندارد شدند. بعد از پنج سال توقف در سال ۹۷ مجددا بیمه تامین اجتماعی هنرمندان برقرار شد و ۸۱۲ نفر بیمه شدند. همچنین از محل صندوق عشایری و روستایی ۳۴۶۵ نفر را بیمه کردیم که امسال بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بسته شد ۱۵۰ هزار نفر از محل صندوق بیمه روستایی به صنایع‌دستی اختصاص پیدا کرد.»

او افزود: «در حوزه آموزش و ترویج ۸۳۱ مهر اصالت ملی، ۴۶ مهر اصالت بین‌المللی،‌ ۳۶ نشان ملی جغرافیایی، هشت نشان ملی بین‌المللی جغرافیایی دریافت کردیم. ۵۲ شهر و روستای ملی در حوزه صنایع‌دستی داریم با انجام این کار موجی از امید و هویت بخشی در شهرها ایجاد شده است.»

محمودیان اضافه کرد: «۹۹ رشته صنایع‌دستی باززنده‌سازی شده که با تلاش همه همکاران و هنرمندان اکنون ۱۰۵ رشته باززنده‌سازی شده است.»

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور در خصوص صادرات صنایع‌دستی گفت: «یک میلیارد دلار صادرات رسمی صنایع‌دستی بر اساس آمار گمرک طی ۹ ماه منتهی به آذر سال ۹۹ بوده که بر اساس اعلام گمرک نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد رشد داشته است.»

محمودیان با اشاره به حضور پررنگ صنایع‌دستی در رسانه ملی گفت: «در رسانه ملی گزارش و مستندهای ویژه‌ای پخش شده است.»

در حوزه ثبت آثار به ۳۹ هزار اثر ثبت ملی شده رسیدیم

محمدحسن طالبیان در ادامه بیان کرد: «تغییر نگاه و رویکردی که دکتر مونسان نسبت به حوزه میراث‌فرهنگی دارند، موجب شد تا رکورد تاریخی شکسته شود و ۲۲۰۰ کارگاه فعال مرمت داشته باشیم. حدود ۵هزار پروژه را مردم سرمایه‌گذاری کردند که این کار موجب شد تا جلوی تخریب آثار گرفته شود.»

او افزود: «جایگاه خوبی در حوزه میراث‌فرهنگی پیدا کردیم با حوزه صنایع‌دستی و احیا و بهره‌برداری همکاری خوبی داشتیم. علاوه بر موضوع فرهنگی، اقتصاد فرهنگی نیز برای ما اهمیت دارد.»

طالبیان با اشاره به تهیه و تدوین بیش از ۴۰ دستورالعمل بیان کرد: «دستورالعمل حریم برای ۲۰ هزار اثر انجام شده است. در بخش موزه‌ها نیز رشد خوبی داشتیم، الان ۷۴۱ موزه داریم. ۱۵۰ تا از مجموعه‌داران ما مجوز راه‌اندازی موزه گرفتند. حدود ۱۸۰ موزه در دوره ریاست دکتر مونسان و ۱۰۸ موزه در دولت یازدهم راه‌اندازی شده است.»

معاون میراث‌فرهنگی کشور از مرمت ۶۰ هزار شیء خبر داد و افزود: «بیش از ۱۵۰ هزار شیء نیز مستندسازی شده است. در حوزه ثبت آثار نیز به عدد ۳۹ هزار اثر ثبت ملی شده رسیدیم و چیزی حدود ۶۵۰۰ اثر طی چند سال گذشته ثبت ملی شده است.»

او افزود: «پرونده ۵۶ کاروانسرا در ۲۴ استان برای ثبت جهانی آماده شده قرار است چند استان دیگر نیز به این پرونده اضافه شود.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: