کد خبر: ۸۸۱۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
تعداد بازدید: ۲۱۰
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: موضوع نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران فنی است. ایران در چارچوب پادمان دسترسی‌های لازم را داده است. دسترسی‌های دیگری هم در چارچوب پروتکل الحاقی داده بودیم که با مصوبه مجلس تعلیق شد. یک توافق موقت هم داشتیم که پنجره سه ماهه دیپلماسی بود. آژانس در چارچوب فنی اظهارنظر کرده و بیطرفانه اظهارنظر کند تا روابطش با ایران حفظ شود.

رایزنی‌های نزدیکی با همه کشورها در موضوع افغانستان داشتیم/ آژانس در چارچوب فنی و بی‌طرفانه اظهار نظر کند/ روند آستانه، موفق‌ترین روند در مورد سوریه بوده استبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، سعید خطیب‌زاده در آخرین نشست خبری سال ۹۹، با تبریک فرارسیدن اعیاد شعبانیه،  با اشاره به روز گرامیداشت پروین اعتصامی و روز ملی صنعت نفت، گاهشمار سیاست خارجی در هفته گذشته را تشریح کرد و اظهار داشت: روز دوشنبه هفته گذشته، ششمین دور رایزنی‌های سیاسی ایران و ازبکستان در سطح معاونان سیاسی برگزار شد. وزیر امور خارجه هم روز سه‌شنبه با شرکت‌های نمونه فعال در تجارت خارجی دیدار داشتند. ایشان همچنین در این مدت با وزیران امور خارجه فنلاند و ژاپن صحبت کردند و دیروز هم با نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان دیدار داشتند. همچنین دیداری روز گذشته با مسئولان وزشی داشتیم.

وی ادامه داد: امروز مراسم استقبال از نوروز ۱۴۰۰ را خواهیم داشت و فردا هم نشست مجمع گفت‌وگوهای تهران به شکل برخط و تلویزیونی برگزار می‌شود.   

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره زمان برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: زمان برگزاری این نشست هنوز نهایی نشده است.   

وی درباره احتمال راه‌اندازی کریدور ریلی اسرائیل، عربستان و امارات با هدف کم اهمیت کردن تنگه هرمز ابراز داشت: رژیم اشغالگر قدس شاید بخواهد از هر فرصتی سوء استفاده کند ولی این رژیم در حضیض مشروعیت است. ایران پیگیر تحولات است و اقدامات موثر خود را در مواقع لازم انجام می‌دهد.

خطیب‌زاده درباره احتمال حضور ایران در نشست مسکو درباره افغانستان و حضور نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان گفت: رایزنی‌های نزدیکی با همه کشورها در موضوع افغانستان داشتیم. طبیعی است این رایزنی‌ها در چارچوب دولت افغانستان انجام شود. موضوع دعوت برای نشست روسیه هم در دست بررسی است. 

وی در واکنش به اظهارات اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت: موضوع نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران فنی است. ایران در چارچوب پادمان دسترسی‌های لازم را داده است. دسترسی‌های دیگری هم در چارچوب پروتکل الحاقی داده بودیم که با مصوبه مجلس تعلیق شد. یک توافق موقت هم داشتیم که پنجره سه ماهه دیپلماسی بود. آژانس در چارچوب فنی اظهارنظر کرده و بیطرفانه اظهارنظر کند تا روابطش با ایران حفظ شود. 

سخنگوی وزارت خارجه درباره نشست دوحه با حضور قطر روسیه و ترکیه، بدون حضور ایران با بیان اینکه سیاست ایران در قبال سوریه مشخص است، گفت: ما شنوای صدای دولت و مردم سوریه بوده‌ایم. از هر ابتکاری که به کاهش الام مردم سوریه، صلح و بازسازی این کشور بینجامد، استقبال می‌کنیم. روند آستانه سال‌هاست شکل گرفته و روند جداگانه‌ای است. 

وی افزود: روند آستانه موفق‌ترین روند در مورد سوریه بوده است که وزیر خارجه روسیه هم گفت این ابتکاری است برای کمک به روند آستانه است. هر ابتکاری که به کاهش آلام مردم سوریه منجر شود، مورد حمایت ما است. 

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص حملات به کشتی‌های ایران و احتمال دست داشتن اسرائیل در این عملیات خرابکاری گفت: باید سخنگوی ستاد کل در این موضوع اظهارنظر دقیق کند ولی محل جغرافیایی این عملیات خرابکارانه، انگشت اتهام را به سمت رژیم اشغالگر قدس متوجه می‌کند. خوی درنده‌خویانه و تجاوزکارانه رژیم هم مزید بر علت است. 

وی با بیان اینکه هر وقت منطقه خواسته روی آرامش ببیند، رژیم اشغالگر قدس، دست به اقداماتی زده است که منطقه ناآرام شود، اظهار داشت: این رژیم حیات و ممات خود را در جنگ، بحران و ناآرامی دیده است و حیات خود را در جنگ، بحران و ناآرامی می‌بیند. اگر برای ایران مشخص شود، هر طرفی در این عملیات دست داشته، همه گزینه را مدنظر دارد و برای دفاع از حقوق حقه خود استفاده خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: