کد خبر: ۸۸۱۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
تعداد بازدید: ۲۵۹
تحلیلگر ارشد مسائل ژئوپلتیک منطقه با اشاره به رایزنی‌های کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با بن سلمان باب بیان اینکه واشنگتن به دنبال نیروی نیابتی در منطقه ‌است، گفت: اگر آمریکا دست تجاوزگری کشور عربستان را کوتاه و یا رژیم صهیونیستی را کنترل کند، حتماً امکان همکاری منطقه‌ای بیشتر خواهد شد.

کنترل عربستان و اسرائیل از سوی امریکا، موجب بهبود روابط منطقه‌ای ایران می‌شود/ واشنگتن به دنبال نیروی نیابتی در منطقه ‌استبه گزارش خبرداغ، صباح زنگنه در گفت‌و‌گو با ایلنا درباره دیدار پادشاه اردن و ولیعهد بحرین با بن سلمان و همچنین دیدار وزرای خارجه کشورهای بحرین، اردن، امارات با ولیعهد عربستان برای مقابله با ایران اظهار داشت: یک نگرانی و ترسی بعد از انتخاب شدن آقای بایدن در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به ویژه چند کشوری که با آقای ترامپ همکاری نزدیکی کرده بودند و پول های گزافی در اختیار او و خانواده‌اش قرار دادند تا خریدهای کلانی در آن دوره از آمریکا به عمل بیاید و مطمئن شده بودند که آقای ترامپ کاملاً از آنها و سیاست شان حمایت خواهد کرد، افتاده است.

وی افزود: با رفتن ترامپ و آمدن بایدن خیلی از تصورات قبلی به هم خورد و به جای آن نگرانی آمد، آقای بایدن نیز چند موضوع را از جمله اینکه «باید جنگ یمن تمام بشود» که هدف و مخاطبان آن مشخص است و دوم موضوع پرونده «جمال خاشقچی» روزنامه نگار عربستانی که باز هم مخاطب مشخصی دارد، مطرح کرده بود.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای تاکید کرد: از طرف دیگر با افزایش پاسخ یمنی‌ها به سیاست‌های متجاوز گرانه سعودی‌ها وضعیت در داخل عربستان دچار تنش شده و این تنش در درون خاندان سلطنتی هم گسترش پیدا کرده است و مردم عربستان هم می‌بینند که اگر در یمن اتفاقی بیافتد اوضاع درونی کشور‌شان بسیار نگران کننده می‌شود و ناامنی پدید می‌آید.

وی اضافه کرد: در این وسط آمریکا مطرح کرده که باید راه حلی برای بحران یمن پیدا شود و مسئول پرونده یمن از طرف سازمان ملل آقای «مارتین گریفیتس» شد که یک انگلیسی است و به نظر می‌آید بن سلمان سعی می‌کند از طریق اعمال نفوذ اردن که گرایش‌های انگلیسی دارند بخواهد آنها را در سوق دادن این پرونده به جهت منافع بن سلمان تحت تأثیر قرار دهد که البته معلوم نیست به نتیجه برسد.

صباح زنگنه درباره حمایت روسیه از عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل اظهار داشت: روسیه با همراهی اکثر کشورهای اروپایی در شروع تاسیس رژیم صهیونیستی در فلسطین هم نظر و هم فکر بوده و هستند. تعداد زیادی از یهودی‌های اسرائیلی روسی الاصل هستند که از این کشور به اسرائیل مهاجرت کرده‌اند و این برای روسیه مهم است که از آنها به عنوان اهرم حضور و نفوذ استفاده کند. روسیه همواره در تمام مناسبات مذاکراتی به انحای مختلف بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها به عنوان یک عامل کمک‌کننده حضور داشته است.

وی درباره تلاش ایالات متحده برای باقی ماندن در منطقه با تاکید بر اینکه آمریکا سعی می‌کند حضور خودش را در منطقه ادامه دهد، بیان داشت: ایالات متحده تلاش می‌کند نفوذ خودش را ادامه دهد اما از لحاظ حضور نظامی چون روز به روز برایش پر هزینه‌تر می‌شود، احتمالاً به سمت کاهش حضور نظامی در منطقه حرکت کند. به همین دلیل با فروش تسلیحات بیشتر قصد دارد از نیروهای انسانی کشورهای منطقه یا مزدورانی که استخدام می‌کند بهره برده و عوامل نیروی انسانی را در منطقه تحریک کند.

این تحلیل‌گر ارشد مسائل جهان عرب تصریح کرد: آمریکا به این ترتیب نیروی انسانی خودش را کاهش می‌دهد؛ یعنی حضور تسلیحات آمریکا را در منطقه داریم اما با نیروی انسانی غیر. این استراتژی مثل رفتاری است که انگلیسی‌ها در دوران استعمارگری خود به کار می بردند، آنها با استخدام و به کارگیری ملت‌های مختلف مثل هندوستان، از این نیروها به عنوان نیروی پیاده استفاده می کرد. اکنون آمریکا نیز به دنبال چنین الگویی است.

وی درباره بهبود روابط ایران با کشورهای منطقه نیز خاطرنشان کرد: اگر آمریکا دست تجاوزگری کشور عربستان را کوتاه و یا رژیم صهیونیستی را کنترل کند، حتماً امکان همکاری منطقه‌ای بیشتر خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: