کد خبر: ۸۸۰۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۲
تعداد بازدید: ۴۰۹
زمانی که تصمیم می‌گیرید وسایل قدیمی موجود در انباری‌تان را دور بیندازید یا بفروشید، مواظب باشید عتیقه‌جات در میان آنها نباشد، زیرا یک فرد اهل ایالت کنتیکت آمریکا در حراج وسایل انبارش، یک کاسه کوچک چینی را ۳۵ دلار فروخت بدون آن که بداند این شئ، عتیقه گرانبهایی بوده است.

کاسه عتیقه ۳۵دلاری ۵۰۰هزار دلاری از آب در آمدبه گزارش خبرداغ به نقل از برترین‌ها: زمانی که تصمیم می‌گیرید وسایل قدیمی موجود در انباری‌تان را دور بیندازید یا بفروشید، مواظب باشید عتیقه‌جات در میان آنها نباشد، زیرا یک فرد اهل ایالت کنتیکت آمریکا در حراج وسایل انبارش، یک کاسه کوچک چینی را ۳۵ دلار فروخت بدون آن که بداند این شئ، عتیقه گرانبهایی بوده است.

این شئ یک کاسه چینی نادر متعلق به قرن ۱۵ میلادی است که قیمت واقعی آن بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار (۲۴۸ تا ۴۱۴ هزار یورو) تخمین زده شده و قرار است که در حراجی معروف ساتبیز به فروش گذاشته شود.

نام خریدار این کاسه گرانبها فاش نشده، اما گفته شده او یک فرد علاقه‌مند به عتیقه‌جات است و زمانی که این ظرف را دیده، به درستی حدس زده که باید عتیقه گران‌قیمتی باشد.

قطر این کاسه سفید حدود ۱۶ سانتی‌متر استو با نقش گل و طرح‌های دیگر از جنس کبالت آبی‌رنگ تزئین شده است. از این نوع کاسه تنها ۶ نمونه دیگر در جهان یافت شده که قرار است هر ۷ کاسه به عنوان بخشی از حراج صنایع دستی قدیمی چین در ۱۷ مارس در ساتبیز در نیویورک به حراج گذاشته شوند.

خریدار این کاسه اطلاعات و عکس‌های کاسه چینی خود را از طریق پست الکترونیکی به ساتبیز فرستاده و از آنها درخواست ارزیابی کرده بود. آنجلا مک آتیر و هانگ یین، کارشناسان حراجی سرامیک و هنر چینی می‌گویند هر هفته نامه‌های الکترونیکی زیادی از این دست دریافت می‌کنند، اما این یکی از اشیایی بوده که اتفاقا آنها آرزو داشتند روزی پیدا شود.

کاسه عتیقه ۳۵دلاری ۵۰۰هزار دلاری از آب در آمد

خانم مک‌آتیر که معاون ارشد ساتبیز و رئیس بخش کارهای هنری چین است، می‌گوید: «برای هر دوی ما بلافاصله مشخص شد که با چیز بسیار ویژه‌ای سر و کار داریم. سبک نقاشی، شکل کاسه و تک‌رنگ آبی آن، دقیقا از ویژگی‌های ظروف چینی در اوایل قرن ۱۵ است.»

به تأیید این کارشناسان، کاسه یافت شده مربوط به دهه ۱۴۰۰ میلادی است. آنها بدون آزمایش علمی به این نتیجه رسیده‌اند و بر پایه دانش خود و نیز آموزش‌هایی که دیده‌اند، تنها با نگاه کردن و لمس، متوجه قدمت شئ و تعیین دوره آن شدند.

مک آتر و یین مشخص کردند که این کاسه مربوط به دوران پادشاهی یونگل، سومین حاکم سلسله مینگ در چین بوده و برای دربار یونگل ساخته شده است.

این کاسه در قسمت داخلی با یک مدالیون در پایین و نقوش گل و شاخ و برگ دور آن تزئین شده است. قسمت بیرونی آن نیز شامل چهار شکوفه نیلوفر آبی، گل صد تومانی، گل داوودی و گل انار است. همچنین در بالای هر دو قسمت بیرونی و داخلی، موتیف‌های پیچیده‌ای وجود دارد.

به گفته کارشناسان، شش کاسه دیگر از این نمونه در موزه‌های خارج از آمریکا نگهداری می‌شوند. دو تا از این کاسه‌ها در موزه ملی کاخ تایپه در تایوان، دو تا در موزه‌های لندن و یکی هم موزه در موزه ملی ایران در تهران وجود دارد.

معلوم نیست که این کاسه چگونه از بساط انبار شهروند آمریکایی سر در آورده است اما مک آتر می‌گوید احتمالا این شئ از طریق انتقال نسل به نسل در میان افراد یک خانواده به اینجا رسیده اما هیچ کدام از آنها ارزش واقعی آن را نمی‌داانسته‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: