کد خبر: ۸۷۹۶۴۱
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۲
تعداد بازدید: ۲۶۴
دکتر مونسان عنوان کرد:
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «اتفاقاتی که در بخش گردشگری در دولت تدبیر و امید رخ داده از رشد عبور کرده و تبدیل به جهش‌هایی شده که ما در آمارهای این حوزه شاهدش هستیم.»

آمارهای گردشگری از رشد عبور کرده و به جهش رسیده است / ۱۵۹ هزار میلیارد تومان پروژه در حال اجرا در حوزه گردشگری داریمبه گزارش  خبرداغ به نقل از ستاد خبری نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی، دکتر علی اصغر مونسان امروز سه‌شنبه ۵ اسفند ۹۹ در مراسم افتتاحیه چهاردهیمن نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی تهران در ابتدای سخنان خود با اشاره به شرایط خاص کرونایی کشور بیان کرد: «این نمایشگاه در شرایطی برگزار می‌شود که ما یک سال است درگیر بیماری عجیب و جهان‌گیر کرونا هستیم. جا دارد از مدافعان سلامت کشور در وزارت بهداشت تشکر کنم که از جان خود مایه گذاشتند تا کشور بتواند به حیات خود ادامه دهد. اگر امروز هم ما اینجا جمع شدیم، به واسطه تلاشی است که این عزیزان به خرج دادند و سلامت را در کشور برقرار کردند. از جان خود گذشتند تا هموطنان عزیزمان بتوانند زنده باقی بمانند.»

او افزود: «در این شرایط ویژه بخش گردشگری در کل دنیا دچار خسارت‌های زیادی شده و به تبع آن، ما هم در ایران در حالی که در حال رشد در این حوزه بودیم، با چنین وضعیتی مواجه شده‌ایم.»

دکتر مونسان تصریح کرد: «موضوع کرونا در کنار سایر موضوعاتی بوده که تقریبا از ابتدای دولت دوازدهم با آن درگیر بودیم. شاید بتوان گفت دولت دوازدهم در طول تاریخ کشور و حداقل در جمهوری اسلامی ایران در سخت‌ترین شرایط ممکن کشور را اداره کرده است.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به تاثیر تمام بخش‌های کشور از تحریم‌های آمریکا در شروع دولت دوازدهم گفت: «موضوع بودجه‌ها، کشور را دچار انقباض کرد و علی‌القاعده بخش‌های معیشتی در اولویت بودند. به همین دلیل، بخش گردشگری با یک کمبود شدید بودجه مواجه شد و مجبور بود در چنین وضعیتی کار خود را ادامه دهد.»

مونسان در توضیح دیگر مشکلات پیش‌آمده مرتبط با حوزه گردشگری و صنایع‌دستی، به موضوعاتی مثل سیل سال ۹۸، اعتراضات بنزین، شهادت سردار سلیمانی و حادثه هواپیمای اوکراینی اشاره و تاکید کرد: «هر کدام از این‌ها می‌توانست به تنهایی بخش گردشگری را مختل کند، اما خوشحالم که بگویم با تلاشی که همه فعالان بخش گردشگری کشور داشتند نه تنها زمین‌گیر نشدیم بلکه مسیر رشد خود را ادامه دادیم و هوشمندانه هر جایی را که به عنوان نقطه قوت تشخیص دادیم روی آن کار کردیم و از نقاط ضعف دوری کردیم. دائما برنامه‌ها را تغییر دادیم و تلاش کردیم بتوانیم ظرفیت‌های جدید را فعال و این ضرباتی که به صورت مکرر دریافت کردیم را به نحوی جبران کنیم.»

او افزود: «با این تلاش‌های انجام‌شده به یک رکورد بی‌سابقه در بخش حضور گردشگران خارجی با توجه به این آمارها رسیدیم. در گردشگری داخلی تحولی رو به جلو ایجاد شده است، در شرایط کرونا و مشکلات سفر، بالاخره سفر جزو هزینه‌های سبد خانوار قرار گرفته است.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: «در بخش سخت‌افزاری یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کشور کمبودهای فضاهای اقامتی و گردشگری بود. فقط در دولت دوازدهم بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان پروژه در حوزه گردشگری به اتمام رسیده و به صورت مداوم تا پایان دولت پکیج‌های مختلفی برای پروژه‌های مختلف خواهیم داشت.»

او گفت: «بر اساس آخرین برآوردهای ما ۱۵۹ هزار میلیارد تومان هم پروژه در حوزه گردشگری در کشور در حال اجراست و اتفاقاتی که در بخش گردشگری در دولت تدبیر و امید رخ داده از رشد عبور کرده و تبدیل به جهش‌هایی شده که ما در ثبت آمارها داشتیم.»

دکتر مونسان در توضیح بخش دیگری از آمارها اضافه کرد: «بیش از ۴۰۸ هتل و هتل آپارتمان در دولت تدبیر و امید به مجموعه اقامتی کشور اضافه شده و از ۲۱۹هزار تخت اقامتی هم‌اکنون به عدد ۴۱۷هزار تخت رسیدیم که یک جهش است.»

او توضیح داد: «بخش عمده اینها در شرایط فشار ناشی از تحریم اتفاق افتاده است. منابع زیاد مالی ناشی از فروش نفت در خارج از کشور داشتیم که متاسفانه بلوکه شد و در اختیار ما قرار نگرفت، اما این وزارتخانه با یک اقتصاد مردم پایه ماموریت‌های خود را به جلو برد. بودجه‌ای که در سال گذشته در حوزه میراث‌فرهنگی داشتیم برای ۳۴ هزار اثر ثبت ملی زیر ۲۰۰ میلیارد تومان بود.»

دکتر مونسان تاکید کرد: «اگر قرار بود با ۲۰۰ میلیارد تومان به میراث‌فرهنگی بپردازیم اصلا امکان‌پذیر نبود. در این شرایط تحریمی هم معیشت و بهداشت و درمان مردم در اولویت‌های بالای دولت بود. در این شرایط چه باید می‌کردیم؟ می‌بایست سراغ خود مردم برویم بنابراین با واگذاری بناهای تاریخی به خود مردم و استفاده از سرمایه‌های مردم هم این بناها را مرمت کردیم و هم آنها را  به فضاهای جدید و پرجاذبه هم برای گردشگر خارجی و هم داخلی تبدیل کردیم. یعنی این فشارها باعث شد تا ما نگاه‌مان را از بودجه دولتی برداریم و به سمت اقتصاد مردمی حرکت کنیم و دستاوردهای خوبی هم به دست بیاوریم.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایجاد تنوع در محصولات گردشگری را یکی دیگر از برنامه‌های این وزارتخانه برشمرد و گفت: «ایران پر از جاذبه‌های مختلف است و گردشگری ما قبلا صرفا روی موضوعات تاریخی و فرهنگی حرکت کرده بود، اما الان یکی از بخش‌های مهم گردشگری کشور بحث گردشگری طبیعت و اکوتوریسم است. با این تدبیر ما از یک ظرفیت به نام جاذبه‌های طبیعی و همینطور تنوع اقوام توانستیم بهره بگیریم. بر همین اساس توانستیم از عدد ۲۲۰۰ واحد بوم‌گردی کشور در همین بازه زمانی با کمترین بودجه دولتی عبور کنیم. با این کار کمبود اقامتگاه در روستاها و شهرهای کوچک را هم جبران کردیم.»

او توضیح داد: «به دلیل همین کمبود در گذشته موضوع عادلانه توزیع گردشگر و ثروت را هم نمی‌توانستیم به درستی جلو ببریم، اما خوشبختانه الان در جای جای کشور حداقل‌های امکانات پذیرایی گردشگری وجود دارد. از این موضوع برای ایام عید هم که قرار است سفرها تحت پروتکل‌های بهداشتی و هدایت شده انجام شود، بهره خواهیم گرفت و تلاش می‌کنیم از تمرکز بر شهرهای خاص خودداری شود.»

دکتر مونسان در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: «در بخش صنایع‌دستی کشور، بخش زیادی از فروش توسط گردشگران خارجی و داخلی اتفاق می‌افتاد که با بسته شدن مرزها به واسطه کرونا این بخش دچار مشکل جدی شد. این در حالی بود که بخش صنایع‌دستی در حال پیشرفت بود و طرحی به نام طرح تجاری‌سازی را شروع کرده بودیم و روی بازارهای جدید و بسته‌بندی هم کار شده بود که با کرونا دچار مشکل شد.»

او افزود: « با افزایش قیمت‌ها در بخش تولید هم دچار مشکلاتی شدیم. با این حال در دولت تدبیر و امید به ۱,۵ میلیارد دلار صادرات صنایع‌دستی فقط از طریق گمرک رسیدیم که تقریبا به همین میزان هم صادرات توسط گردشگران داریم.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: «در بدترین شرایط رخ داده برای کشور، ملاحظه می‌کنید که با همت فعالان گردشگری در این بخش شاهد افتتاح این نمایشگاه هستیم و خواستیم بگوییم که هنوز پایدار، پر رونق و با نشاط هستیم و هر چند ضربات زیادی خوردیم اما از پا ننشسته‌ایم. ما بدترین شرایط را طی کرده‌ایم و این یک تجربه بزرگ را به ما اضافه کرد.»

او با تاکید بر اینکه به دلیل شرایط کشور، بودجه دولت تحت فشار بی‌سابقه‌ای قرار دارد، افزود: «فقط در ۹ ماهه امسال عدد خسارت بخش گردشگری ما به ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده است و حمایت‌های انجام شده در برابر این خسارت بسیار اندک بوده، اما فعالان عزیز این حوزه بدانند که دولت تمام توان خود را برای کمک به این حوزه گذاشته است، این در حالی بود که بودجه ما سه سال زیر فشار تحریم و یک سال زیر فشار کرونا بود و بیش از این امکان کمک دولتی وجود نداشت.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: