کد خبر: ۸۷۹۵۷۲
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
تعداد بازدید: ۲۷۱
ظریف در همایش بین‌المللی مطالبات حقوقی بین‌المللی دفاع مقدس:
وزیر امور خارجه گفت: در حمله صدام به ایران قواعد و قوانین آمره حقوق بین‌الملل مورد نقض قرار گرفت؛ عراق اقداماتی مرتکب شد که در همه مقررات بین‌المللی مورد محکومیت بوده و حتی به عنوان جنایت جنگی است.

در حمله صدام به ایران قواعد و قوانین آمره حقوق بین‌الملل مورد نقض قرار گرفت/ اقدامات عراق در همه مقررات بین‌المللی محکوم استبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، محمد جواد ظریف در همایش بین‌المللی مطالبات حقوقی بین‌المللی دفاع مقدس که صبح روز سه شنبه ۵ اسفند ماه برگزار شد، گفت: ابتدا می‌خواهم مراتب ارادت و قدردانی خودم را به شهدا، جانبازان دفاع مقدس، امام شهدا و جامعه شهید پرور ایران و همچنین به سردار بزرگ سپهبد قاسم سلیمانی و همچنین کسانی که ما امروز سربلندی، افتخار و استقلال ملت ایران را وامدار آنها هستیم عرضه دارم و به خانواده‌های آنها که نشانگر و نماد مقاومت ایثار و فرهنگ شهادت که بزرگترین سرمایه انقلاب اسلامی است و نماد این واقعیت هستند مراتب ارادت و اخلاص خودم را تقدیم کنم.

وی با بیان اینکه در حمله صدام به ایران قواعد و قوانین آمره حقوق بین‌الملل مورد نقض قرار گرفت، تصریح کرد: تردیدی نیست که حمله نظامی گسترده به جمهوری اسلامی ایران کشوری که تازه از یک انقلاب وارد مراحل کشور سازی و ایجاد یک ساختار انقلابی شده بود، و به خیال خودشان در شرایط نامساعد و قابل خدشه قرار داشت، هم عمل جنایتکارانه و تجاوزکارانه است و هم نیت تجاوزکارانه دارد و هم هیچ توجیهی ندارد.

وی ادامه داد: یعنی حتی دفاع پیش دستانه هم نمی تواند برای حمله به ایران مورد توجه قرار گیرد، اگر چه از لحاظ حقوق بین الملل و منشور ملل متحد، دفاع پیش‌دستانه هیچ مبنای حقوقی ندارد. و در ماده ۵۱ منشور ملل متحد کاملاً تصریح دارد، اقدام نظامی تنها در صورتی مجاز است که قبل از آن حمله مسلحانه صورت گرفته باشد؛ حتی در راحت ترین و گسترده‌ترین تفاسیر از ماده ۵۱ اقداماتی می‌تواند مقدمه دفاع مشروع قرار بگیرد که به شدت و گستردگی عملیات مسلحانه باشد. چنین ادعایی توسط عراق قابل اثبات نبوده و در پانل‌های تخصصی سازمان ملل متحد و گزارش دبیرکل به خوبی ذکر شده است.

وزیر خارجه ایران با تاکید بر تجاوز بودن حمله عراق به ایران، تصریح کرد: این تجاوز با هدف توسعه طلبی بوده است نه با هدف یک مشکل. این تجاوز به عنوان یک حرکت در شرایط ویژه منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور گرفتن امتیاز صورت گرفت و لذا یقیناً در هر تعریفی تجاوز صورت گرفته است. همچنین استفاده گسترده اقداماتی کردند که در همه مقررات بین‌المللی مورد محکومیت بوده و حتی به عنوان جنایت جنگی است.

وی با اشاره به اسرای جنگ تحمیلی گفت: تعداد اسرای ثبت نام شده ایران ۱۹ هزار نفر در عراق بود و تعداد اسرای عراقی ۵۰ هزار نفر در ایران بود اما زمانی که اسرا آزاد شدند آن هم بعد از مدتها کشو قپس ۵۰ هزار نفر اسیر از عراق به ایران آمدند یعنی رژیم عراق اسم‌۳۰ هزار اسیر را به سازمان ملل اعلام نکرده بود.

وی ادامه داد:این اقدام نقض کنوانسیون ژنو است به ویژه کنوانسیون ۱۴. عراق در تخریب مناطق مسکونی اقدامات هدفمند انجام داده است سازمان ملل بعد از فتح خرمشهر گزارش دادد عراقی ها با ابزار مکانیکی شهر را نابود کردند. استفاده از سلاح در مناطق مسکونی از دزفول شروع و به تهران ادامه پیدا کرد در آنچه که به جنگ شهرها مشهور شد. همچنین استفاده از سلاح شیمیایی علیه نظامیان و غیرنظامیان و مردم عراق در هفت گزارش اثبات شد. در واقع از سلاح شیمیایی ابتدا علیه نظامیان و غیر نظامی استفاده کرد. همچنین جنگ تانکرها توسط عراق شروع شد و همواره صدام تاکید داشت باید آخرین موشک را او بزند حتی زمانی که دبیر کل ملل میخواست قطعنامه را اعلام کند یکی از شرایط صدام این بود که آخرین موشک را او بزند.

وی ادامه داد: این تصویر از جتگ‌که مطرح شد را در نظر بگیرید حال دنیا با این تصویر چگونه برخورد کرده است سازمان ملل متحد در حمایت از حقوق بین الملل هیچ پرونده خوشنامی ندارد. باید بدانیم که کشورها در سازمان ملل متحد قدرت را تغییر نمی دهند بلکه مقداری استفاده از ابزار قدرت را قانونمند می کنند و تعدیل می کنند اما نکته این است که در جنگ تحمیلی سازمان ملل متحد از این ابزار تعدیل قدرت هم استفاده نکرد.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: دبیرخانه ملل متحد و دبیر وقت تا حدی با برخورد حقوقی تر و قابل قبول تر با جنگ عراق علیه ایران برخورد کرد تا شورای امنیت مانند گزارش حمله به شهرها اما هیچ یک از این گزارشها منجر به محکومیت عراق در شورای امنیت نشد. در این جنگ چون جمهوری اسلامی در یک حرکت در مقابل نظم جهانی قرار گرفته بود نگرانی قدرت‌ها از قدرت معنایی ایران بود. ما در آن موقع قدرت زمینی نداشتیم اما چون در مقابل نظام دو قطبی و در اوج جنگ سرد ایستاده بود یم آنها از این قدرت معنایی ما می ترسیدند.

ظریف با اشاره به تسلیحاتی که در اختیار عراق از سوی کشورهای مختلف قرار گرفت گفت: در سال ۱۹۸۴ آمریکا عراق را از کشور حامی تروریست خارج کرد و ایران را وارد این فهرست کرد. از آن زمان حمایت آمریکا که با سفر براون به عراق شروع شده بود از سال ۱۹۸۴ یعنی سال ۶۳ نقش علنی پیدا کرد و در آخر هم در زدن به هواپیما و حمله به کشتی ها آمریکا وارد شد. در واقع عراقی ها کشتی استارک آمریکا را منفجر کردند و آمریکا علیه ایران به خلیج فارس آمد.

وی با اشاره به شروع جنگ تحمیلی گفت: در ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰ عراق به ایران حمله گسترده کرد برخی ها ادعا می کنند در ۲۳ سپتامبر شورای امنیت بیانیه بی حاصل داد و قطعنامه ۴۷۹ را تصویب کرد که یک لکه نگین در شورای امنیت است چراکه هر قطعنامه که شورای امنیت برای جلوگیری از درگیری نظامی صادر می کنند. دو نکته دارد یک آتش بس و دیگری عقب نشینی است اما در این قطعنامه عقب نشینی نداشت در حالی که خاک ایران در اشغال بود. اولین بار که شورای امنیت از کلمه عقب نشینی استفاده کرد بعد از فتح خرمشهر بود و ما در مرز عراق بودیم به این دلیل قطعنامه ۴۷۹ یک اقدام ضد حقوق بین الملل است و برای همین صدام آن را پذیرفت در حالی که اعلام کرده بود براساس خواست ما تعیین شده و ما می پذیریم بعد از آن هم شورای امنیت به مرخصی رفت تا سال ۱۹۸۲ یعنی فتح خرمشهر در آن زمان اولین قطعنامه صادر شد که کلیشه عقب نشینی را در آن وارد کرد آن هم بعد از یک سال و چند ماه اشغال خاک ایران توسط متجاوز.

وی ادامه داد: در این فاصله چند قطعنامه صادر شد در قطعنامه به توقف حملات به شهرها اشاره شد اما اسم عراق اشاره نمی‌شد گویی نعوذ بالله صدام یک امر مقدس است که نمی شود او را محکوم کرد. یکبار هم که تصویر واضح از حملات شیمیایی بود گفتند استفاده از سلاح شیمیایی علیه ایران است انگار ما خودمان علیه خودمان استفاده کردیم و حاضر نشدند اسم عراق را بیاورند چراکه عراق سوگلی شأن بود.

وی خاطرنشان کرد: اینها لکه ننگی است که سازمان ملل باید در سابقه خود تلاش کند آن را کمرنگ کند. در آن زمان سفیر فرانسه رییس شورای امنیت بود به او گفتم عراق علیه ایران سلاح شیمیایی استفاده کرده گفت من دستور ندارم با تو در این باره صحبت کنم رییس شورای امنیت که ادعاهای شان گوش فلک را کر کرده در سال ۶۴ به یک جوان ۲۵ ساله می گوید من اجازه ندارم با تو صحبت کنم.

وی تصریح کرد: یک بار که سازمان در قطعنامه ۶۶۸ درباره استفاده سلاح شیمیایی در حلبچه اعلام کرد آن هم بعد از پایان جنگ بود البته می خواستند حمله حلبچه را به ایران نسبت دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: