کد خبر: ۸۷۷۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۶
تعداد بازدید: ۳۲۳
طی سال‌های گذشته میانگین سنی اعضای کابینه از 40 سال در دولت پنجم با رشد تدریجی و مستمر، به 60 سال در دولت یازدهم و دوازدهم رسیده است، به‌گونه‌ای که آثار پدیده پیری دولت در هر دوره کاملا آشکار و محسوس‌تر و ملموس‌تر از دوره قبل بوده است.

مفهوم جوان‌گرایی از نگاه رهبریبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه رسالت ، طی سال‌های گذشته میانگین سنی اعضای کابینه از 40 سال در دولت پنجم با   رشد تدریجی و مستمر، به 60 سال در دولت یازدهم و دوازدهم رسیده است، به‌گونه‌ای که آثار پدیده پیری دولت در هر دوره کاملا آشکار و محسوس‌تر و ملموس‌تر از دوره قبل بوده است.
شاید به همین دلیل است که طی سال‌های اخیر موضوع جوان‌گرایی در مناصب دولتی همواره موردتوجه افکار عمومی قرار داشته است. 
البته رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر این موضوع یعنی ضرورت استفاده از ظرفیت‌های نسل جوان تأکید داشته‌اند، بااین‌حال به‌نظر می‌رسد که در پاره‌ای از موارد تفسیر توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در این مورد، دستخوش افراط‌وتفریط شده و با آنچه موردنظر ایشان بوده فاصله گرفته است. 
این در حالی است که همان‌قدر که بی‌توجهی به منویات رهبر معظم انقلاب (دامت برکاته) ناصواب و زیانبار است، تجزیه‌وتحلیل و استنباط نادرست از بیانات معظم‌له نیز می‌تواند به‌افراط و تفریط در انجام امور منتهی شود.
به‌عنوان‌مثال؛ ایشان بارها در مورد نقش مؤثر و موفقیت‌آمیز جوانان در جنگ تأکید نموده و با ذکر نام و یاد فرماندهان جوان جنگ، این موضوع را حاصل نگاه عمیق و اعتماد قلبی حضرت امام(ره) نسبت به جوانان بر‌شمرده‌ و یادآوری کرده‌اند که موفقیت کشور در گرو توجه به استفاده درست از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های نسل جوان است، بااین‌حال یادآوری می‌کنند، این مفهوم لزوما به معنای کنار گذاشتن افراد مسن و به‌کارگیری جوانان در همه امور و همه سطوح نیست.
امام خامنه‌ای در سوم آذر ۹۵ در دیدار بسیجیان در این رابطه تأکید کردند؛ «البته معنای این‌که ما می‌گوییم حفظ انقلاب و پاسداشت انقلاب را امام به جوان‌ها داد، این نیست که غیر جوان‌ها مأموریت ندارند؛ چرا، این مأموریت همه است؛ از پیرمرد هشتادساله و بالاتر از هشتادساله تا نوجوان، از مرد تا زن، از نخبه تا غیر نخبه و مجموع آحاد ملت و کشور مأموریت دارند انقلابشان را حفظ کنند.» 
ایشان در ادامه افزودند؛ «اندیشه پیران و فکر و تجربه‌ آن‌ها آن‌وقتی به کار می‌آید که حرکت جوانانه جوانان وجود داشته باشد؛ پیشران حرکت انقلاب، جوان‌ها هستند.»بااین‌حال در 28 اردیبهشت‌ماه سال 96 در تشریح مفهوم جوان‌گرایی در دولت تصریح فرمودند؛ «من البته –همچنان‌که قبلا هم در سال گذشته تأکید کردم و مکرر هم گفته‌ام- به دولت جوان و حزب‌اللهی معتقدم و به آن امیدوارم و البته دولت جوان صرفا به معنای این نیست که باید یک رئیس‌ دولت جوان آن‌هم مثلا جوان به معنای ۳۲ ساله داشته باشد؛ نه، دولت جوان،یعنی یک دولت سرِ  پا و بانشاط و آماده‌ای که در سنینی باشد که بتواند تلاش کند و کار بکند و خسته و ازکارافتاده نباشد؛ منظور این است. 
بعضی‌ها تا سنین بالا هم به یک معنا جوانند؛ حالا همین شهید عزیزی که شما از او اسم بردید -شهید سلیمانی و بنده شب و روز به‌یاد او هستم- شصت‌وچند سال سنش بود، ایشان که خیلی جوان نبود؛ اگر 10سال دیگر هم زنده می‌ماند و بنده زنده می‌ماندم و بنا بود که من مشخص بکنم، او را در همین‌جا نگه می‌داشتم یعنی کنار نمی‌گذاشتم او را که جوان هم نبود. بنابراین بعضی‌اوقات افرادی که در سنین جوانی هم نیستند، کارهای جوانانه‌ خوبی را می‌توانند انجام بدهند. به‌هرحال به نظر من علاج مشکلات کشور، دولت جوان حزب‌اللهی و جوان مؤمن است که می‌تواند کشور را از راه‌های دشوار عبور بدهد.» 
قبلا گفته شد که رهبر معظم انقلاب نیز همانند بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) بر استفاده از ظرفیت‌های فکری و عملی نسل جوان در اداره امور مختلف کشور تأکید دارند و بارها اهمیت و ضرورت توجه به این موضوع را به مسئولین کشور گوشزد کرده‌اند. 
ازجمله در بیانیه گام دوم می‌فرمایند؛ «اما راه طی‌شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به‌سوی آرمان‌های بلند نظام جمهوری اسلامی است. دنباله‌ این مسیر که به گمان زیاد، به‌دشواری گذشته‌ها نیست، باید با همت و هوشیاری و سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طی شود. مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعالان جوان، در همه‌ میدان‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیت دهند، از تجربه‌ها و عبرت‌های گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه‌ انقلابی و عمل جهادی را به کاربندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته‌ اسلامی بسازند.» (22/11/97)
برخی از صاحب‌نظران معتقدند ایشان با توجه به شرایط کشور در مقطعی که بیانیه را صادر فرمودند، از حضور جوانان به‌عنوان بهترین و شاید تنها راه خروج کشور از مشکلات و تسریع در پیشرفت کشور نام می‌برند، بااین‌حال همان‌گونه که اشاره شد، تأکید بر این موضوع لزوما به معنای کنار گذاشتن افراد مُسن و به‌کارگیری جوانان در همه سطوح و همه امور نیست. 
رهبر انقلاب در این خصوص در ۲۳ اسفند ۹۷ در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری مجددا یادآوری فرمودند؛«شنیدم بعضی‌ها گفتند فلانی می‌گوید «جوان‌گرایی یعنی پیرزدایی»؛ بنده این را رد می‌کنم، مراد من پیرزدایی نیست. جوان‌گرایی یک معنایی است، باید روی آن فکر کرد، تأمل کرد؛ یک معنای روشنی از جوان‌گرایی داریم؛ معنایش پیرزدایی نیست.»
امید است با تفسیر و برداشت درست از مفهوم جوان‌گرایی موردنظر رهبری و اتخاذ تدابیر معقول و منطقی برای استفاده از ظرفیت‌های فکری و عملی نسل جوان و تجربه افراد مسن، در این زمینه گرفتار افراط‌وتفریط نشویم.

احمدرضا هدایتی

 

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: