کد خبر: ۸۷۷۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۵
تعداد بازدید: ۱۹۳
به منظور رسیدگی به پرونده شکایت ایران از آمریکا؛
دیوان بین‌المللی دادگستری طی جلسه‌ای نتیجه بررسی صلاحیت خود برای رسیدگی به پرونده شکایت ایران از آمریکا را اعلام کرد.

دیوان بین‌المللی دادگستری صلاحیت خود را احراز کردبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، دیوان بین‌المللی دادگستری دقایقی قبل در جلسه‌ای صلاحیت خود را برای رسیدگی به پرونده شکایت ایران از آمریکا احراز کرد.

به گزارش ایلنا، جمهوری اسلامی ایران در خردادماه سال ۱۳۹۸ لایحه خود را در این زمینه به دادگاه لاهه ارائه داده بود. این لایحه شامل هفت جلد ادله و مستندات و همچنین حدود سه هزار صفحه بوده است.

دستور موقت دیوان بر مبنای درخواست دولت ایران، در تاریخ ۳ اکتبر ۲۰۱۸، ۱۱ مهر ۱۳۹۷ صادر شد و دیوان جهت حفظ حقوق کشورمان، ایالت متحده را ملزم کرد نسبت به رفع موانع صادرات و نقل و انتقالات مالی در خصوص برخی اقلام نظیر دارو و تهیجزات پزشکی، موادغذایی و محصولات کشاورزی، وسائل یدکی و خدمات و تجهیزات لازم برای ایمنی هواپیمایی کشوری اقدام کند و هرگونه مانعی که دلیل وضع تحریم‌های ۹ مه ۲۰۱۸ بر سر راه صادرات آزاد کالا‌های یادشده وجود دارد را مرتفع سازد.

جلسات استماع برای رسیدگی به ایرادات مقدماتی ایالات متحده و ملاحظات و پاسخ‌های ایران در مورد صلاحیت دیوان بین المللی دادگستری در پرونده‌ شکایت ایران از آمریکا به موجب نقض تعهدات خود در عهدنامه ۱۹۵۵ مودت، روابط کنسولی و حقوق کنسولی ۳۱ شهریورماه ۱۳۹۹ در مقر دیوان واقع در لاهه هلند برگزار شد.

شکایت ایران پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های اقتصادی، بانکی و نفتی علیه ایران صورت گرفت، تهران تصریح دارد تحریم‌ها موجب «رنج مردم کشور و نابودی میلیون‌ها زندگی» شده است. در مقابل آمریکا استدلال می‌کند که تحریم‌ها علیه ایران ضروری بوده، چرا که این کشور «تهدید جدی» برای امنیت بین‌المللی به شمار می‌رود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: