کد خبر: ۸۷۶۲۸۱
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
تعداد بازدید: ۲۴۳
تحلیل‌گر ارشد مسائل جهان عرب کنش‌های اخیر عربستان در منطقه را مورد بررسی قرار داد و آنها را حاصل تغییر روسای کاخ سفید دانسته و تاکید کرد که هر زمان عربستان تحت فشار کشورهای منطقه و آمریکا قرار بگیرد، به سمت ایران متمایل می‌شود.

آمدن بایدن به نفع ایران و به ضرر عربستان است/ هر وقت عربستان تحت فشار آمریکا و کشورهای منطقه قرار می‌گیرد، به ایران متمایل ‌می‌شودبه گزارش خبرداغ ، "حسن هانی‌زاده" تحلیل‌گر مسائل جهان عرب در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره دیدار اخیر وزیر امور خارجه عربستان با همتای اردنی‌اش و رایزنی آنها در مورد ایران، با بیان اینکه عربستان سعودی از هر فرصتی برای جریان‌سازی علیه ایران استفاده می‌کند، اظهار داشت: سفر اخیر «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان به روسیه همراه با جریان سازی شدید علیه ایران بود. نشست همکاری شورای همکاری خلیج فارس که با حضور سران کشورهای قطر، عربستان و امیر کویت برگزار شد نیز فرصتی برای «محمد بن سلمان» در جهت جریان سازی علیه ایران بود.

 وی ادامه داد: عربستان سعودی به دلیل این که احساس می‌کند چتر حمایتی خود را از دست خواهد داد و خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید فاجعه‌ای بزرگی برای آنها خواهد بود، لذا سعی می‌کند به نوعی یارگیری جدیدی در منطقه داشته باشد. درخواست ملتمسانه ولیعهد عربستان از امیر قطر برای حل اختلافات و آشتی بین دوحه و ریاض نیز در چارچوب ضعف عربستان پس از خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید است، چرا که بایدن بر خلاف ترامپ پرونده‌های زیادی را علیه عربستان مطرح خواهد کرد.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه‌ای افزود: از جمله پرونده‌های که پیگیری خواهد شد، پرونده قتل خاشقچی روزنامه نگار برجسته سعودی، مسئله جنگ یمن، مسائل حقوق بشر و باج ۵۰۰ میلیارد دلاری عربستان به دونالد ترامپ است که در دستور کار جو‌بایدن قرار دارد. به همین دلیل عربستان سعی می‌کند با استفاده از فضای منطقه‌ دست به یارگیری جدیدی علیه ایران بزند، اما خیلی موفق  نخواهد بود و بیشتر جنبه تبلیغاتی برای خروج از انزوای سیاسی است.

وی گفت: از سویی نیز اردن ظرفیت بسیار پایینی دارد و نمی‌تواند خیلی در یارگیری عربستان موثر باشد؛ اما به هر حال اکنون، عربستان به شدت نگران آینده است، زیرا یکی از سیاست‌هایی که در دستور کار جو بایدن قرار دارد این است که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را از چرخه قدرت خارج و به جای او «محمد بن نایف» ولیعهد سابق را تعیین کند که این موضوع نیز نگرانی حاکمیت عربستان را برانگیخته است.

هانی‌زاده درباره تغییر حاکمان و پادشاهان منطقه از جمله عمان و احتمال تغییر سیاست‌های آنها در قبال ایران و چرخش به سمت عربستان، خاطر نشان کرد:‌ همواره سیاست عمان نسبت به ایران سیاست ثابتی بوده است و در طول سال‌های پادشاهی «سلطان قابوس» پادشاه سابق و چه در دوران «سلطان هیثم بن طارق» تاکید آنها بر حفظ رابطه با ایران بوده است.

وی با بیان اینکه اکنون فضای منطقه‌ای و جهانی به نفع عربستان نیست، تصریح کرد: مصر، امارات و بحرین در زمین عربستان بازی کردند اما عربستان به صورت یکجانبه با قطر رابطه برقرار کرده است و موجب دلخوری و شکایت این کشورها شده است. علاوه بر آن اشتباهات بن‌سلمان باعث انزوای عربستان شده و حضور جو بایدن در کاخ سفید نیز به انزوای بیشتر آنها منجر خواهد شد، بنابراین آینده به نفع ایران و به ضرر عربستان خواهد بود.

این کارشناس ارشد مسائل جهان عرب درباره اقدامات عربستان در فضای موجود در منطقه‌ یادآور شد: هرگاه عربستان دچار انزوای سیاسی شده و هرگاه اختلافش با آمریکا و کشورهای منطقه افزایش پیدا کرده، به سمت ایران متمایل شده است. بنابراین باید منتظر حضور جو‌ بایدن در کاخ سفید و سیاست‌های جدید او بود؛ اگر بایدن فشار بیشتری به عربستان وارد کند و پرونده حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را بازگشایی کند، قطعاً عربستان شیوه‌های تهاجمی خودش نسبت به ایران را کاهش خواهد داد و به سمت ایران متمایل می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: عربستان در طول چهار سال گذشته به دستور دونالد ترامپ نقش کاملاً تخریبی در رخدادهای منطقه ایفا کرد و حتی بسیاری از دوستان خودش از جمله امارات و مصر نیز اکنون از سیاست‌های محمد بن سلمان ناراضی هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: