کد خبر: ۸۷۲۶۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
تعداد بازدید: ۴۷۷
محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: احزاب اصلاح طلب بر طرح اولیه تشکیل نهاد اجماع‌ساز توافق دارند اما انتخاب ۱۰ نفر شخص حقیقی و میزان اختیاراتشان هنوز جای بحث دارد که در حال رایزنی و گفت‌وگو است.

جایگاه سیدمحمد خاتمی در استراتژی اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰به گزارش خبرداغ به نقل از  خبرآنلاین، چند روز پیش بود که فرج کمیجانی، رئیس دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از تازه‌ترین مصوبه این شورا مبنی بر تشکیل نهادی اجماع ساز خبر داد که جبهه ای مرکب از احزاب اصلاح طلب خواهد بود که تا انتخابات ۱۴۰۰ مسوولیت تصمیم گیری در جریان اصلاحات را با تایید رییس دولت اصلاحات عهده دار خواهد شد.

از آنجا که وزارت کشور در نامه اخیر خود خطاب به احزاب تصریح کرده است که یک حزب نمی‌تواند همزمان در دو ائتلاف انتخاباتی حضور داشته باشد، بنابراین نهاد اجماع ساز تنها ائتلافی است که فعالیت اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ را راهبری می کند.

بیشتر بخوانید: 

اصلاح‌طلبان در انتخابات رقابتی، عادلانه و با حضور کاندیدای اصلاح‌‌طلب شرکت می‌کنند/تصمیم‌گیری درخصوص سازوکار انتخاباتی اصلاح‌طلبان تا پایان آذر به اتمام می‌رسد

طبق توضیحات او، تعداد ۱۰ نفر از شخصیت‌های ملی دارای مقبولیت فراگیر اجتماعی و غیرحزبی جریان اصلاحات نیز به عنوان عضو مشاور در این نهاد اجماع ساز جدید اصلاح طلبان دعوت خواهند شد که شیوه انتخاب این افراد پس از تدوین به تصویب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات می رسد.

۱۰ نفری که محل اختلاف و بحث در جریان اصلاحات شدند

حالا اما محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح طلب می گوید که نحوه انتخاب این ۱۰ نفر و میزان اختیاراتشان اکنون محل بحث و اختلاف است.

به گفته او، اختلاف دیگر بحث حمایت از کاندیدای نهایی در انتخابات ۱۴۰۰ است؛ اینکه به شیوه انتخابات سال ۹۲ از کاندیدای اجاره ای حمایت شود یا تمرکز فقط روی معرفی و حمایت از یک کاندیدای اصلاح طلب باشد.

حجت الاسلام محسن رهامی در این باره به خبرآنلاین گفت: طبق تصمیمی که گرفته شده این نهاد اجماع ساز ۳۰ عضو دارد و ۱۰ نفر هم شخصیت حقیقی و قرار است چیزی شبیه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان تشکیل شود. اما اینکه این ۱۰ نفر از چه طریق و با چه سازوکاری انتخاب شوند، جای بحث است.

خاتمی وارد میدان می شود؟

وی با بیان اینکه چند نظر در این رابطه وجود دارد، افزود: برخی می گویند ۵ نفر را آقای خاتمی معرفی کند و ۶ نفر را شورای هماهنگی جبهه اصلاحات؛ بعضی هم معتقدند ۱۰ نفر را شورای هماهنگی جبهه اصلاحات معرفی کند و آقای خاتمی آنها را تایید کند به هرحال نحوه انتخاب این ۱۰ نفر محل بحث است و ورود اشخاص حقیقی به این نهاد هنوز قطعی نشده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: به هرترتیب کلیت مجموعه، شامل نهادی حدودا ۴۰ نفره است، ۳۰ دبیرکل احزاب اصلاح طلب و ۱۰ شخص حقیقی. شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان هم اینگونه بود اما نهایتا کار آن متوقف شد و مشکلاتش همچنان در اینجا هم جای بحث دارد به همین دلیل هنوز به جمع بندی نرسیده است.

رهامی تصریح کرد: احزاب اصلاح طلب عضو شورای هماهنگی اصلاحات اما بر طرح اولیه تشکیل این نهاد اجماع دارند اما انتخاب آن ۱۰ نفر و میزان اختیاراتشان هنوز جای بحث دارد که در حال رایزنی و گفت‌وگو است.

احتمال گرایش اصلاح طلبان به انتخاب کاندیدای میانه رو در ۱۴۰۰

وی با اشاره به موضوع دیگر مورد اختلاف اصلاح طلبان، گفت: چگونگی نحوه ورود به انتخابات هم اکنون جای بحث است، اینکه در صورت رد صلاحیت کاندیدای اصلاح طلب به سوی افراد میانه رو و معتدل رفت یا خیر، چون برخی احزاب با این موضوع مخالف هستند و می گویند نباید به سوی کاندیدای اجاره ای رفت و این بحث به صورت جدی مطرح است که به روش سال ۹۲ عمل کنیم یا فقط کاندیدای اصلاح طلب معرفی و حمایت شود بنابراین استراتژی قطعی اصلاح طلبان درباره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ قطعی نشده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: