کد خبر: ۸۷۲۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۲
تعداد بازدید: ۵۹۱
سازمان منطقه آزاد کیش، دانشگاه علم و صنعت و سازمان بنادر و دریا نوردی کشور با هدف ایجاد مرکز ملی مقابله با آلودگی های نفتی در کیش تفاهمنامه همکاری امضاء کردند.

ایجاد مرکز ملی مقابله با آلودگی های نفتی در کیشبه گزارش خبرداغ به نقل از  روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، غلامحسین مظفری در این مراسم با اشاره به موقعیت استراتژیک کیش ، اهمیت مسائل زیست محیطی ،اقتصاد دریا محور و بهره برداری هدفمند پژوهشکده محیط زیست برای دستاورد های بزرگ گفت: تا کنون کمتر به موضوعات حوزه دریا پرداخته شده است و نباید از این ظرفیت کم نظیر غافل شویم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش افزود: از 17 کلان شهر دنیا ، 13 شهر ساحلی و در حاشیه دریا هستند و به موفقیت های خوبی دست یافته اند ما نیز باید برای تقویت این نگرش در کشور تلاش کرده و در جهت ایجاد موقعیت های ویژه از آن بهره گیریم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه در جزیره کیش ظرفیت های کم نظیری برای فعالیت در حوزه دریا وجود دارد و آغاز فعالیت های گسترده در حوزه دریا ضروری است تصریح کرد: برخی مقدمات حاصل زحمات مدیران سال های گذشته است و ما باید با بستر سازی های جدید و استفاده بهینه از نتایج تلاش های دو سال اخیر موقعیت های نو ایجاد کنیم.

مظفری اظهار داشت : پژوهشکده محیط زیست بستری مناسب برای دستیابی به اهداف کلان ما در این حوزه است که پس از پیگیری های مستمر و مذاکره با مجموعه های علمی بسیار دردو سال اخیر مورد توجه قرار گرفت و امروز به بهره برداری رسید.

وی در ادامه عنوان کرد: سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان نهاد حاکمیتی کمک می کند که متخصص ترین مجموعه ها در کنار هم قرار گیرند و با هم افزایی هرچه بیشتر اتفاقات بزرگی رقم بزنند، که این امر با وجود فعالیت دانشگاه های درجه یک کشور در جزیره دور از ذهن نیست.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: فراهم شدن امکان استفاده از توانمندی دانشگاه ها توان علمی ما را تا حدی در جزیره ارتقا داده که در حال حاضر مراکز علمی خوبی مانند مرکز نوآوری، مجموعه جدید صنایع خلاق و شرکت های دانش بنیان با محوریت جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و فرهنگ در کیش مستقر هستند و می توانیم با استفاده بهینه از این ظرفیت در سطح ملی و بین المللی مطرح شویم.

مظفری با تاکید بر ضرورت ساماندهی برنامه های عملیاتی در حوزه محیط زیست و دریا گفت : این مرکز ظرفیت لازم را برای پاسخگویی و رفع بسیاری از نیاز های محیط زیستی کشور و منطقه دارد و باید با تدابیر لازم برای کسب توان مقابله یا رویارویی با بسیاری از اتفاقات مانند نزدیک شدن لکه های نفتی به جزیره و یا مرگ نهنگ ها تلاش کنیم .

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت های خوب جزیره کیش در حوزه های مختلف اظهار داشت : کیش یکی از نقاط دنیا است که دارای بیشترین درصد اکسیژن خالص بوده و در این خصوص مرجان ها مزیتی برای این منطقه محسوب می شوند که باید در حفظ آنها دقت بسیار داشته باشیم .

مظفری انجام تحقیقات گسترده و بهره گیری از مزیت های موجود ، استفاده ازفناوری های نوین و به روز را از جمله راهکارهایی موثر توسعه فعالیت های پژوهشکده محیط زیست دریایی کیش برشمرد تا بتواند در کنار دیگر مجموعه های علمی موجب اقدامات موثر و اتفاقات ارزشمندی در حوزه تحقیقات و پژوهش شود.

غلامحسین مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در پایان ابراز امیدواری کرد با همت، انگیزه و ظرفیت های ایجاد شده، هم افزایی بین سازمان، دانشگاه ها و فعالان این حوزه تقویت شده و زمینه برگزاری رویداد ها و نمایشگاه ها ی متعدد با هدف ارائه و معرفی توانمندی های علمی منطقه آزاد کیش میسر شود.

همچنین اسلامی معاون دریایی بنادر و دریانوردی کشور با ابراز خرسندی از امضای این تفاهم نامه ارزشمند گفت: ما همیشه دوشادوش محیط زیست در اغلب کنوانسیون های بین المللی مربوط به دریا حضور داشته ایم و در شرایط ویژه ای که حجم بالایی از آلودگی های ناشی از فعالیت های داخلی و خارجی کشتی ها و نفت و کش ها را شاهد هستیم امضای این تفاهم نامه نویدبخش فعالیت های موثری است.

وی اظهار داشت: سالانه 53 هزار فروند کشتی وارد خلیج فارس می شود و با توجه به اینکه این منطقه حساسیت های بالایی دارد ، آمادگی داریم که علاوه بر حوزه شناور های بی هویت، ایمنی دریایی، امداد و نجات در سایر حوزه ها همکاری کنیم و به یمن افتتاح این مرکز که قرار است در حوزه دریا ارزش افزوده ایجاد کند، می کوشیم تا جزیره کیش به مرکز کمک به مبارزه با آلودگی های دریا نه تنها در این محدوده بلکه در منطقه تبدیل شود.

منادی رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس نیز در این مراسم گفت: باید از تمامی موهبت ها به ویژه دریا با مطالعات فراوان در جهت انجام کارهای علمی بزرگ بهره ببریم.

وی افزود: تحقیق و پژوهش، تنها راهکارهای کاربردی توسعه و رشد علمی کشور است تا ایران عزیز به مدد شمار فراوان نخبگان خود در تمامی عرصه ها سربلند و سر افراز باشد.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در ادامه افزود: به اقتصاد دریا توجه ویژه داشته باشیم چرا که حوزه دریا علاوه بر ثروت سازی می تواند موجب اشتغالزایی فراوان شود، از مواهب خداوندی به کسب دانش بپردازیم و مسائل زیست محیطی را جدی بگیریم زیرا محیط ما سرشار از ناشناخته هایی است که در صورت آگاهی پیدا کردن از آنها، زندگی خود رامتحول خواهیم کرد.

گفتني است جمعي از مسئولان و مديران ارشد به همراه معاونان سازمان منطقه آزاد كيش، صادق زاده رئيس مركز ملي مقابله با آلودگي هاي نفتي كشور،عبدالعالي مدير مركز پژوهش هاي زيست محيطي و ارجمندي معاون فرهنگي و اجتماعي دانشگاه علم و صنعت نيز در اين مراسم حضور داشتند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: