کد خبر: ۸۷۰۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
تعداد بازدید: ۲۶۱
کاپیتان اسبق تیم ملی کشورمان به خبرورزشی گفت: شجاع سه چهار سال برای پرسپولیس زحمت کشید و در رقم خوردن افتخارات نقش داشت، به همین دلیل نباید با بدبینی در رابطه با او صحبت کنیم.

مهدوی‌کیا: قهرمانی پنجم پرسپولیس؟ چرا که نهبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرورزشی: کاپیتان اسبق تیم ملی کشورمان به خبرورزشی گفت: شجاع سه چهار سال برای پرسپولیس زحمت کشید و در رقم خوردن افتخارات نقش داشت، به همین دلیل نباید با بدبینی در رابطه با او صحبت کنیم.

یکی از چهره‌های استثنایی فوتبال ایران است که همه مردم ایران بخصوص علاقه‌مندان فوتبال از او خاطرات بسیار خوبی دارند. گل به یاد ماندنی‌اش به آمریکا در جام‌جهانی و بازی‌های بسیار موفق در پرسپوایس و تیم ملی و در نهایت بیشترین استمرار در فوتبال آلمان در بین لژیونرها شاید از مهدی مهدوی‌کیا چهره‌ای منحصربه‌فرد در فوتبال ایران ساخته باشد. کیا که خیلی کم مصاحبه می‌کند رسیدن پرسپولیس به فینال آسیا را شاهکار می‌داند و البته از عدم رسیدگی به فینالیست آسیا افسوس می‌خورد، چراکه معتقد است رسیدن به فینال اتفاقی نیست که هر سال برای یک تیم تکرار شود، با این وجود از کم و کاستی‌ها و شرایطی که برای پرسپولیس به وجود آمده ابراز ناراحتی می‌کند اما به کادر فنی، برنامه‌ریزی آنها و بازیکنان پرسپولیس امیدوار است.

با مهدوی‌کیا درباره تمام مسائل پیرامون پرسپولیس، تیم ملی و حتی تیم ملی آلمان گپ زدیم که در ادامه می‌خوانید:

آقا مهدی، واقعاً فکر می‌کردید تیم پرسپولیسی که ستاره‌هایی مانند ترابی، علیپور و بیرانوند و چند ستاره دیگرش را از دست داده بود به فینال آسیا برسد؟

تیم پرسپولیس واقعاً شایسته بود. این تیم در تمام بخش‌ها چه در کار دفاعی و چه در فاز تهاجمی عالی نشان داد و با انجام بازی‌های خوب که انصافاً هم کار سختی بود به موفقیتی بزرگ رسید. در واقع رسیدن به فینال با تیمی جدید که خیلی زود بازیکنانش با هم هماهنگ شدند شاهکاری بزرگ بود.

اما بعد از رسیدن به فینال اتفاق‌های بدی برای پرسپولیس رخ داد؛ شجاع از پرسپولیس جدا شد، آل‌کثیر هم محروم شد و سرخ‌پوشان جدا از این دو بازیکن چند محروم بزرگ دیگر هم برای فینال دارند!

بله، متأسفانه بعد از آنکه تیم پرسپولیس به فینال رسید شرایط خیلی سختی برای این تیم به وجود آمد در حالی که وقتی تیمی با آن همه سختی و دشواری به فینال می‌رسد و به‌عنوان نماینده ایران راه خودش را به فینال باز می‌کند نباید این همه مشکل برایش به وجود بیاید و با تنش‌های زیادی مواجه شود.

شما با آقایحیی حرف زدید؟

بله، بعد از اتمام بازی‌های غرب با آقا یحیی صحبت کردم و بعد از تشکر به‌خاطر رساندن تیم به فینال و زحمات زیاد ایشان، با سرمربی سرخ‌پوشان صحبت فوتبالی داشتم.

کمی دقیق‌تر می‌گویید چه صحبتی با سرمربی پرسپولیس داشتید؟

جدا از تبریک که بلافاصله بعد از رسیدن پرسپولیس به فینال بود، از بازی با برنامه پرسپولیس تعریف و تمجید کردم که انصافاً روش آقا یحیی و کادرش قابل قبول و ستایش بود. در ادامه از سختی‌های دیگر صحبت کردیم. مسلماً وقتی با زبان فوتبالی با هم حرف زدیم از محرومیت بازیکنان و چیزهای دیگر صحبت کردیم. زمانی که ما بازی می‌کردیم یکی دوبار تا نیمه‌نهایی جام باشگاه‌ها پیش رفتیم به همین دلیل خوب می‌دانیم رسیدن به فینال چقدر سخت است و این اتفاق ممکن است خیلی سخت برای تیمی تکرار شود، به همین دلیل از چالش‌های پیش رو حرف زدیم. امیدوارم اتفاقات خوبی برای پرسپولیس در فینال بیفتد تا پرسپولیس بعد از پوکرش با قهرمانی طلسم قهرمان نشدن تیم‌های ایرانی در آسیا را هم بشکند.

نگفتید در غیاب ستاره‌هایی مثل آل‌کثیر، امیری، پهلوان و... آیا پرسپولیس می‌تواند مقابل نماینده شرق در فینال موفق شود؟

قطعاً بازی با نماینده‌های یکی از کشورهای چین، ژاپن، کره یا استرالیا کار چندانی راحتی نیست. مسلماً اگر آن سه بازیکن بودند شرایط فرق می‌کرد اما باز هم باید امیدوار بود و جنگید.

در غیاب شجاع که جدا شد در دفاع میانی هم فقط دو مدافع وجود دارد که باید برای بازی‌های داخلی و از همه مهم‌تر فینال بجنگند. این کمبود برای پرسپولیس مشکل‌ساز نمی‌شود؟

بله، بازی با دو مدافع میانی برای همه بازی‌ها سخت و دشوار است و مربی هم از این بابت تحت فشار است، چه‌بسا ممکن است بر اثر فشار مسابقات خدایی ناکرده اتفاق بدی بیفتد، اما فعلاً شرایط اینگونه است و سرمربی پرسپولیس باید با موجودی که دارد کار را پیش ببرد و کار دیگری نمی‌توان انجام داد.

در خصوص جدایی شجاع چه صحبتی دارید؟ بازیکنی که بعضی‌ها او را متهم کردند و به او انگ بی‌تعصبی زدند و معتقد بودند در شرایطی که پرسپولیس فینال آسیا را پیش رو داشت نباید از پرسپولیس جدا می‌شد.

از دور قضاوت و اظهارنظر کردن آسان است، اما به هر حال می‌دانیم شجاع سه چهار سال برای پرسپولیس زحمت کشید و در رقم خوردن افتخارات نقش داشت، به همین دلیل نباید با بدبینی در رابطه با او صحبت کنیم و اجازه دهیم او به راهش ادامه دهد و او را قضاوت نکنیم.

اما چون پای فینال در میان است شاید نتوان نقش جدایی شجاع را بی‌تأثیر دانست.

گفتم ما نباید خودمان را در جایگاه کس دیگری بگذاریم و او را قضاوت کنیم.

فکر نمی‌کنید در غیاب چند بازیکن محروم و یک جدا شده، پرسپولیس جدال نابرابری در مصاف با تیم فینالیست شرق آسیا خواهد داشت و به‌نوعی از این حیث در فینال کم بیاورد؟

بله، به هر صورت پرسپولیس نفرات محروم زیادی دارد و در پست مهاجم هم کمبود داریم اما به هر حال پرسپولیس شاهکار کرده که به فینال رسیده چون همه می‌دانند بودجه حریفان دیگر تیم‌های غرب آسیا چقدر بوده و ما با چه مشکلاتی به فینال رسیدیم، اما با همه این نابرابری‌ها باید امیدوار بود چون پرسپولیس بارها خودش را اثبات کرده و ان‌شاءالله باز هم می‌تواند خودش را ثابت و شاهکارش را کامل کند.

اما هیچ تیم ایرانی در فرمت جدید لیگ قهرمانان نتوانسته قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شود!

بله، کار در سیستم جدید لیگ قهرمانان و مصاف با تیم‌هایی که امکانات و شرایط بسیار متفاوتی دارند بسیار سخت و مشکل و به‌نوعی جدالی نابرابر است، اما باید امیدوار بود و با همه توان جنگید و مبارزه کرد و در بازی معادلات را به سود خود تغییر داد، پس باید به قهرمانی امیدوار بود و ذره‌ای برای تحقق آن کم نگذاشت؛ نکته مهمی که اطمینان دارم پرسپولیس و بازیکنانش ذره‌ای در تحقق آن کوتاهی نخواهند کرد.

یحیی گل‌محمدی با کسب پوکر به‌نوعی رکورد زد. این پوکر در لیگ آینده به پنجمین قهرمانی متوالی هم ختم خواهد شد و در این صورت کار سرخ‌پوشان با یحیی خیلی رویایی خواهد شد.

پوکر تاریخ‌سازی بود و شاید حالاحالاها هیچ تیمی نتواند این رکورد را بشکند و تکرارش کند، اما باید بگویم پرسپولیس خیلی با برنامه کار می‌کند به همین دلیل برای چنین تیمی کسب پنجمین قهرمانی متوالی هم دور از دسترس نیست، چه‌بسا ما در کشور آلمان و ایتالیا دیدیم این اتفاق توسط بایرن و یوونتوس رخ داده و باز هم احتمال آن زیاد است.

شما گفتید تیم‌های شرق آسیا خیلی قوی هستند در حالی که بعضی از کارشناسان در مصاحبه‌های‌شان با ایران ورزشی اعتقاد داشتند تیم‌های النصر، السد و پاختاکور نه‌تنها ضعیف‌تر از تیم‌های شرق نبودند بلکه قوی‌تر هم بوده‌اند؛ نکته‌ای که می‌تواند امیدواری بزرگی برای پرسپولیس باشد.

بله، تیم‌های غرب آسیا مثل الهلال، السد، پاختاکور و چند تیم دیگر، بسیار قوی هستند وکمتر از شرقی‌ها نیستند. این تیم‌ها سرمایه‌گذاری بسیار زیادی کرده‌اند و خیلی قوی و قدرتمند هستند. این واقعاً نکته امیدوارکننده‌ای برای پرسپولیس محسوب می‌شود. در واقع پرسپولیس با برنامه بازی کردنش از سد تیم‌های خیلی قوی گذشت که کاری بسیار بزرگ بود، اما ما حتماً می‌دانیم با توجه به سرعت زیاد بازیکنان شرقی و سرعت تیمی‌شان و سبک متفاوتی که دارند باید فکر جدید و روش دیگری داشته باشیم که البته اطمینان دارم آقایحیی و کادر خیلی مجربش حتماً برای فینال هم برنامه‌ریزی‌های لازم را خواهند داشت.

اما پرسپولیس با مشکلات زیادی دست به گریبان است. حساب باشگاه فعلاً خالی است، کمبود بازیکن و بعضی از موارد دیگر که اصلا ًبرازنده فینالیست آسیا نیست و این مسأله در حالی که زمان زیادی هم تا فینال باقی نمانده واقعاً نگران‌کننده است.

بله، متأسفانه تیمی با این همه هوادار درگیر مسائل اولیه فوتبال است و تا زمانی که ما مسأله اسپانسر، کپی‌رایت و بسیاری از موارد اصلی فوتبال‌مان را درست نکنیم اوضاع‌مان همین است که می‌بینیم.

آیا یحیی می‌تواند با تداوم در کارش از برانکو هم پیشی بگیرد؟

در پرسپولیس راه برای موفقیت و قهرمانی خیلی خوب طی شد. سال قبل هم بعد از اینکه برانکو رفت آقای کالدرون راه را ادامه داد و زمانی که ایشان رفت یحیی خیلی خوب کار را ادامه داد و با قهرمانی کار را تمام کرد و بعد از آن هم پرسپولیس درخشش خیلی خوبی در آسیا داشت و تیم، فوتبال خیلی خوبی را ارائه داد که اگر ادامه داشته باشد حتماً پرسپولیس و سرمربی‌اش را دست‌نیافتنی‌تر خواهد ساخت.

حرف‌ها و شایعاتی مطرح بود در این مورد که به‌دلیل اصالت اراکی‌تان با شما برای سرمربیگری تیم آلومینیوم اراک صحبت شد.

سال‌هاست از فوتبال ایران دور هستم و علاقه‌ای به مربیگری و کار در فوتبال ایران ندارم و در آرامش کارم را انجام می‌دهم.

اما شاید خیلی‌ها بخصوص هواداران پرسپولیس دوست داشته باشند روزی شما یا مثلاً علی کریمی را در قامت سرمربیگری یک تیم ایرانی بخصوص پرسپولیس ببینند.

من هیچ برنامه‌ای برای مربیگری در فوتبال ایران ندارم و دوست دارم جور دیگری به پرسپولیس یا تیم‌های دیگر در کشورم کمک کنم.

در خصوص تیم ملی ایران و دو بردی که مقابل ازبکستان و بوسنی کسب کرد چه نظری دارید؟ فکر می‌کنید اسکوچیچ در تیم ملی می‌تواند در بازی مقابل تیم‌های بحرین، عراق و تیم‌های همگروه دیگرمان تیم ملی را به سلامت به مرحله بعدی و جام‌جهانی رهنمون سازد؟

تیم ملی ایران تیم پرقدرتی است و بازیکنان خوبی دارد و در هر پست دو بازیکن شاخص حضور دارند، اما در این بین شاید تنها نگرانی به نتایج بد دور رفت تیم ملی با ویلموتس بازمی‌گردد که شاید از لحاظ روحی-روانی مشکلاتی را برای ما به وجود بیاورد و کار ما را خراب و سخت کند، اما با همه دشواری‌ها و مشکلاتی که وجود دارد من به توانایی تیم‌مان ایمان دارم و معتقدم. تیم ملی کشورمان دو بازی خوب مقابل ازبکستان و بوسنی که دو حریف قدرتمند بودند برگزار کرد و از سد هر دو تیم هم گذشت به همین دلیل اگر ما از سد دو تیم بحرین و عراق بگذریم به‌نوعی به شکل بسیار جدی می‌توانیم راه صعود به جام‌جهانی را برای خودمان هموار سازیم؛ نکته‌ای که امیدوارم تیم ملی‌مان با توانایی که دارد از پس انجامش برآید.

شما سال‌هاست در آلمان بازی و زندگی می‌کنید. در مورد تیم ملی آلمان از شما بپرسیم. چطور آلمان با نتیجه ۶ بر صفر به اسپانیا باخت و چه دلایلی علل باخت سنگین آلمان بودند؟

با توجه به تصمیمات یواخیم لو، سرمربی آلمان و کنار گذاشتن دو سه بازیکن از سوی ایشان، تیم ملی آلمان دچار مشکل و چالش‌های جدی شد، بخصوص در خط دفاع که چند بازیکن جدید تست شدند که در مقابل اسپانیا بازی بسیار بدی انجام دادند. قدر مسلم با چنین خط دفاعی آلمان دچار مشکل خواهد شد و سرمربی تیم ملی آلمان باید در این خصوص تجدید نظر کند و باید یکی دو مدافع باتجربه مانند هوملس یا بواتنگ را به تیم اضافه کند، در غیر این صورت آلمان به مشکل می‌خورد.

خود شما فکر نمی‌کنید دیگر وقت کنار گذاشتن سرمربی آلمان فرارسیده؟

افکار عمومی، رسانه‌ها و مردم خیلی فشار می‌آورند که لو باید برود، اما فدراسیون آلمان اصرار دارد او بماند. در هر صورت من هم اعتقاد دارم تصمیم کنار گذاشتن دو سه بازیکن تیم ملی آلمان از سوی لوو تصمیمی عجولانه بود و ضرر خودش را هم نشان داد. آلمان در بخش هافبک و مهاجم یکی از بهترین تیم‌هاست اما در بخش دفاعی واقعاً مشکل دارد و با نمایشی که ما در مقابل اسپانیا دیدیم تیم آلمان دچار مشکل خواهد شد.

فکر می‌کنید در نهایت لوو ماندگار شده یا اخراجش می‌کنند؟

باید دید فدراسیون فوتبال آلمان چه تصمیمی می‌گیرد چون این نهاد است که در مورد سرمربی تیم ملی می‌تواند تصمیم نهایی را بگیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: