کد خبر: ۸۶۹۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹
تعداد بازدید: ۳۰۷

خیز توسعه در فرودگاهها و بنادربه گزارش خبرداغ به نقل از  روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش،


علی عرب

مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاههای کیش

وقتی از فرودگاههای کیش صحبت می کنیم، به چه معناست؟ آیا کیش بیش از یک فرودگاه دارد؟

فرودگاه کیش یکی از مهم‌ترین، بزرگ‌ترین و شلوغ‌ترین فرودگاه‌های کشور است که تقریبا از همه شهرهای بزرگ ایران هواپیماهایی به‌صورت روزانه و هفتگی به مقصد جزیره کیش پرواز می‌کنند. این فرودگاه تقریبا در مرکز و کمی متمایل به شرق جزیره ساخته شده است. در واقع این نقطه از جزیره را با ارتفاع حدود ۳۱ متر از سطح دریا، می‌توان مرتفع‌ترین قسمت جزیره دانست. مساحت فرودگاه بین‌المللی کیش حدود ۹ کیلومتر مربع است؛ که تقریبا ۱۰ درصد از مساحت جزیره کیش را به خود اختصاص داده است در کنار فرودگاه بین المللی کیش، جدید ترین فرودگاه ایران که در جزیره هندورابی با هدف افزایش توان اقتصادی و توریستی طراحی و ساخته شده را می توان نام برد که ساخت این فرودگاه از سال ۱۳۹۲ آغاز و با تکمیل کارهای اجرایی لازم با مجوز سازمان هواپیمایی کشوری در ۱۱ تیرماه سال 96 به بهره برداری رسید.این فرودگاه که دارای طول باند ۱۴۸۰ متر با عرض ۳۰ متر و شانه‌های ۷.۵ متر می باشد، جهت نشست و برخاست هواپیماهای کوتاه برد و ظرفیت پایین و بالگرد (هلی پد) طراحی شده است و وقتی از فرودگاه های کیش صحبت به میان میاد منظور فرودگاه بین المللی کیش و فرودگاه هندورابی می باشد.

چه طرح های توسعه ای در این زمینه در حال اجراست؟

ساخت پايانه جديد فرودگاه بين المللي كيش در زميني به وسعت 90 هزار متر مربع آغاز شده است که اين پايانه پس از فرودگاه امام خميني دومين پايانه بزرگ فرودگاهي كشور می باشد، با مساحت 3760 متر مربع ظرفيت پذيرش سالانه مسافر در جزيره كيش را به 6 میلیون مسافر افزايش خواهد داد. همچنین عملیات اجرایی توسعه و نوسازی باند جنوبی فرودگاه بین المللی کیش با هدف افزایش توان پروازی در حال انجام می باشد که پس از اجرای این پروژه کلاس هوانوردی باند فرودگاه بین اللملی کیش به بالاترین کلاس جهانی 4 f ارتقا می یابد که قابلیت نشست و برخواست هواپیمای پهن پیکر ایر باس A380 را خواهد داشت که پس از فرودگاه بین المللی امام خمینی، فرودگاه بین المللی کیش دومین فرودگاه کشور با این استاندارد خواهد بود و همزمان نصب سیستم روشنایی CAT II و مخازن سوختگیری با ظرفیت 4300 متر مکعب و ساخت مجتمع یکپارچه هلی کوپتری برای اولین بار در کشور در حال انجام می باشد.

وضعیت فرودگاههای کیش در حال حاضر چگونه است ؟

فرودگاه کیش دارای دو باند موازی می باشد؛ باند شمالی به طول 3650 متر و عرض 45 متر باند فعال بوده و باند جنوبی در حال توسعه و نوسازی می باشد که به طول 4400 متر و عرض 75 متر توسعه و ارتقاء می یابد.

تعداد پارک پوزیشن هواپیما 16 جایگاه ، دارای 14 مسیر تاکسی وی و یک آشیانه تعمیر، سرویس و نگهداری هواپیما بوده که دارای گواهینامه و امکانات لازم برای سرویس و نگهداری هواپیماهای انواع بوئینگ MD و F100 و F50 می باشد.

بر اساس گزارش مراجع بین‌المللی، شیوع ویروس کرونا کاهش ۵۰ درصدی تعداد مسافران و کاهش ۶۰ درصدی درآمدهای فرودگاهی را نیز به دنبال داشته است و تمامی مناطق و کشورهای مختلف جهان به نوعی تحت تاثیر و تبعات منفی پاندمی بیماری کووید ۱۹ قرار گرفته اند و تقریبا می توان گفت که هیچ کشوری از این تاثیرات منفی در امان نمانده است که در بین فرودگاه‌های اختصاصی در ایران تنها فرودگاه بین المللی کیش با رشد 9 درصدی پروازها و 14 درصدی جابجایی مسافر همراه بوده است و بر اساس آمارمنتشر شده ی فرودگاه بین المللی کیش در شهریور ماه سال جاری 723 پرواز ورودی و 725 پرواز خروجی انجام شده است که تعداد 90هزار و 476 مسافر ورودی و تعداد 84 هزار و 329 مسافر خروجی در این فرودگاه پذیرش و اعزام شده اند که این آمار در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته در نشست و برخاست با 9 درصد رشد و اعزام و پذیرش مسافر به ترتیب با 15 درصد و 14 درصد افزایش به ثبت رسیده است.

وضعیت فرودگاه کیش در ایام شیوع ویروس کرونا چگونه است؟

فرودگاه بین المللی کیش ، از آغاز شیوع بیماری کرونا تا کنون، بر اساس دستورالعمل های سازمان هواپیمایی کشور ، وزارت بهداشت و شورای سلامت کیش کلیه اقدامات لازم را به منظور ایمن سازی و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به انجام رسانده است که از اقدامات شاخص می توان به ضد عفونی نمودن تمامی بخش ها و سالن های فرودگاه، ضد عفونی هواپیما، ضد عفونی بار مسافران ، پایش و غربالگری مسافران و هم چنین مشخص نمودن محل ایستادن و نشستن افراد به منظور رعایت فاصله گذاری اجتماعی و الزام استفاده از ماسک در تمامی اماکن فرودگاه و ... اشاره نمود. لازم به ذکر است که نظارت بر اجرای دستورالعمل های وزارت بهداشت ؛ با همکاری ناحیه مقاومت بسیج سپاه کیش و پرسنل فرودگاه بین المللی کیش؛در حال انجام می باشد.

بنادر و اسکله های کیش چه ویژگی ها و وجوه متمایزی دارند؟

بندر تجاری کیش در شمال شرقی جزیره کیش واقع گردیده و با توجه به موقعیت جزیره ای کیش و عدم دسترسی به حمل و نقل جاده ای، شاهرگ حیاتی در حمل و نقل کالا به کیش محسوب میگردد. این بندر دارای دو موجشکن غربی و شرقی که در دو مرحله اطاله یافته و طول نهایی آنها بالغ بر 1174 و 970 متر میباشد که علاوه بر حوضچه قدیمی دارای دو حوضچه جدید با مساحت حدود 106 هکتار میباشد.

بندرکیش در حال حاضر دارای 20 پست اسکله عمومی، نفتی، رو-رو و مسافری با ظرفیت حداکثر آبخور 7/5 – متر در حوضچه شماره یک و در حوضچه شماره دو اسکله های باظرفیت12000 تن ولایروبی با آبخور 9/5 – متر می باشد که با ساخت اسکله های جدید در حوضچه شماره 3 امکان پهلودهی شناورهای 35هزارتن با آبخور-14 متر نیز فراهم خواهد شد که در حال حاضر در دست اجرا میباشد.

طول اسکله ها : تقریبا 2200 متر طول + 520 متر طول در موج شکن شرقی جهت پهلوگیری لندینگ کرافت ها وبارج ها با تعریض موج شکن شرقی امکان پهلوگیری همزمان22فروند لندینگ کرافت میسر می باشد.

در دوسال اخیر،بنادر کیش چه تغییراتی را شاهد بوده است؟ لطفا به روندهای توسعه ای صورت گرفته اشاره فرمائید.

به منظور بهبود عملکرد در حوزه خدمات درون سازمانی و برون سازمانی کلیه فعالیت های بخش های مختلف در بنادر کیش مجهزه به سامانه هوشمند گردید.در این سامانه امکان ارائه خدمات الکترونیک غیر حضوری به شناورداران، مشتریان، مسافران و گردشگران محترم فراهم گردیده این سامانه تحت وب بوده و امکان برقراری ارتباط با سامانه های دیگر جهت تبادل اطلاعات را دارد. صدور بلیط الکترونیک مسافری و خودرویی ، داشبورد مدیریتی سامانه جامع بنادر کیش، راه اندازی سیستم پیجینگ در بازوی شرقی بندر کیش،ایجاد تابلوی اعلانات اطلاعات سفر ، ایجاد تابلوی اعلانات گیت پذیرش، ایجاد تابلوی اعلانات درب خروج ، ایجاد خدمات کارت سبز، دریافت نماد الکترونیک و ایجاد درگاه پرداخت آنلاین برای سامانه جامع بنادر، ایجاد گیت احراز هویت و اختصاص سیت اتومات، هوشمند سازی گیت های ورود و خروج خودرو با استفاده از سامانه جامع کیش از جمله خدمات بندر تجاری کیش می باشد.

چشم انداز کیش به لحاظ ظرفیتهای ساحلی ، امکانات فرودگاهی و بنادر و اسکله ها در آینده چگونه است؟

برای دستیابی به چشم‌انداز کیش ۱۴۰۰ ،اهداف کلان سازمان منطقه آزاد کیش را رشد با دو محور گردشگری، رونق اقتصادی و توسعه تجارت می توان برشمرد.که بنادر از زیرساختهای پایه­ای مناطق آزاد هستند؛ چراکه مناطق آزاد با هدف توسعه صادرات برنامه­ریزی شده­اند و وجود بندر برای انجام تبادلات تجاری ضروری است. وحوزه حمل و نقل کانتینری با تجارت جهانی عجین بوده و حوزه­ای استراتژیک و بسیار رقابتی می باشد. مدیریت راهبردی و اجرای پروژه‌های زیرساختی و توسعه‌ای در چهار بندر تجاری کیش، هندورابی، میرمهنا و چارک از جمله وظایف مهم این شرکت می باشد؛ همچنین فرودگاه بین المللی کیش به عنوان سومین فرودگاه از لحاظ میزان تردد در کشورمی باشد که با توجه به تامین نیازهای زیرساختی و توسعه ای سعی در ارائه تجهیزات و خدمات با کیفیت به گردشگران، تجار و بازرگانان، را دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: