کد خبر: ۸۶۸۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۹
تعداد بازدید: ۲۲۵
مدیرعامل شرکت گاز گفت: صادرات به ترکیه مطابق قرارداد جاری انجام می‌شود و هیچ تغییری در قرارد اد ایجاد نشده است. بر پایه این قرارداد ترکیه برنامه دارد که سالی 8.5 میلیارد متر مکعب گاز برداشت کند.

مدیرعامل شرکت گاز: مذاکره با ترکیه برای تمدید قرارداد گازی؛ بزودی/ طرح اولیه صادرات گاز به افغانستان آماده شدبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، حسن منتظرتربتی در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه امروز از یکصد و هشتاد و یکمین طرح گازرسانی در استان فارس رونمایی شد اظهار داشت: امروز یک شهر 55 روستا و 125 صنعت در استان به شبکه گاز متصل شد. 

وی افزود: این افتتاح‌ها در ادامه پویش سبز در استان‌های کشور خواهدبود که از چندی پیش شروع شده است. با پروژه‌های امروز استان فارس نیز به پویش سبز ملحق شد و مجموع گازرسانی در استان به بیش از 95 درصد رسید. 

منتظرتربتی با بیان اینکه با اجرای پروژه‌های یاد شده 188 میلیارد تومان هزینه شده گفت: در کل پروژه‌های گازرسانی به استان فارس در چند سال گذشته سه هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کردیم که باعث شده که زیرساخت‌های خوبی ایجاد شود و علاوه بر آ‌ن با پروژه‌هایی که در جریان است روستاهای باقیمانده استان نیز به زودی به شبکه گاز متصل خواهند شد. 

مدیرعامل شرکت ملی گاز تصریح کرد: در سال‌های گذشته گازرسانی در کشور توسعه خوبی داشته و ما در بحث زیرساخت‌ها و خطوط لوله اصلی از جمله کریدور غرب پروژه‌های خوبی داشته‌ایم همچنین ایستگاه‌های تقویت فشار افزایش تولید در پارس جنوبی و گازرسانی به شهرها و روستاها از جمله اقدامات انجام شده بوده است.

جشن پویش سبز در کشور؛ بزودی

منتظرتربتی یادآور شد: در حال حاضر در بخش روستایی 83 درصد و بخش شهری 95 درصد تحت پوشش گازرسانی قرار دارند و تا چند ماه آینده در ادامه پویش سبز جشن بهره‌مندی 95 درصد کل کشور از نعمت گاز را برپا خواهیم کرد.

4 هزار روستا در دستور کار گازرسانی

وی تاکید کرد: علاوه بر آن طبق برنامه چهارهزار روستا در دست اجرا داریم که طبق روال هر سال سه هزار روستا به شبکه متصل خواهد شد. از ابتدای امسال هزار روستا به شبکه گاز متصل شده و تا پایان سال هم دو هزار روستای دیگر به شبکه متصل خواهد شد. 

تامین گاز شمال کشور پایدار است

منتظرتربتی درباره پایداری گاز در شمال کشور گفت: طبق اقدامات و توسعه‌ای که در سال‌های اخیر داشتیم تقریبا شبکه پایدار و یکنواخت است پروژه‌هایی مثل دامغان نکا و رشت سنگر در شمال کشور اجرا و شبکه به جنوب متصل شده و اکنون هیچ نگرانی وجود ندارد. 

وی درباره مخازن ذخیره‌سازی نیز گفت: دو مخزن شوریجه و سراجه در کشور داریم که در فصل تابستان حجم قابل توجهی در آنها ذخیره شده که اوایل دی ماه بهره‌برداری از آنها آغاز خواهد شد. 

وضعیت گازرسانی به نیروگاهها در فصل زمستان

منتظرتربتی درباره گازرسانی به نیروگاه‌ها در فصل زمستان توضیح داد: در سال‌های گذشته بخش عمده نیاز نیروگاه‌ها از گاز تامین می‌شد البته از ابتدای زمستان شرکت پخش نیز برای تامین بخشی از نیاز نیروگاه‌ها از فرآورده آماده می‌شود و مطابق برنامه و موازنه تولید و مصرف در روزهای پیک بخشی از نیاز از سوخت مایع خواهد بود ولی عمده نیاز بر مبنای گاز برآورده می‌شود. در حال حاضر فقط چند نیروگاه به شبکه متصل می‌شوند که از فرآورده استفاده می‌کنند. 

اکتشافات ترکیه تاثیری بر واردات گاز از ایران ندارد

معاون وزیر نفت در پاسخ به سوال ایلنا درباره تاثیر اکتشافات گازی در ترکیه بر تمدید قرارداد صادارت گاز به این کشور گفت: صادرات به ترکیه مطابق قرارداد جاری انجام می‌شود و هیچ تغییری در قرارد اد ایجاد نشده است. بر پایه این قرارداد ترکیه برنامه دارد که سالی 8.5 میلیارد متر مکعب گاز برداشت کند.

وی افزود: کشف میادین اثری در قرارداد ما نخواهد داشت ضمن اینکه نیازهای آینده بازار ترکیه از این میادین خواهد بود. البته حجم گاز میادین کشف شده در ترکیه رقم قابل توجهی نیست و پاسخگوی کل نیازهای این کشور نخواهد بود.

مذاکره برای تمدید قرارداد با ترکیه در آینده نزدیک

منتظر تربتی ادامه داد: ما هم طبق قرارداد صادرات به این کشور را ادامه می‌دهیم و امیدواریم به زودی مذاکرات جهت تمدید قرارداد انجام شود.

برای صادرات به افغانستان منتظر تائید دیپلماسی کشوریم

وی همچنین در پاسخ به سوال دوم ایلنا در باره صادرات گاز به افغانستان توضیح داد: طرح اولیه آماده شده مکاتبات انجام شده اکنون منتظریم که دیپلماسی کشور ورود کند تا تایید آنها را داشته باشیم.

منتظرتربتی افزود: مبنای صادرات به افغانستان بخش خصوصی است اما نیاز است که بخش خصوصی افغانی مجوز لازم را از دولت این کشور داشته باشند اما ما زیرساخت‌های لازم را آماده کرده‌ایم. 

وی درباره صادرات گاز به پاکستان نیز گفت: هنوز اتفاق خاصی نیفتاده و منتظریم ببینیم برنامه پاکستان چگونه خواهد بود.  

منتظرتربتی با بیان اینکه در استان فارس در طول دولت یازدهم و دوازدهم سه هزار میلیارد تومان هزینه مستقیم سرمایه‌گذاری‌ شده است افزود: در زمینه گازرسانی به شهرها و روستاها رشد قابل توجهی داشته‌ایم از 110 شهر ، 102 شهر گازرسانی و هشت شهر نیز در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اعلام این خبر که تا سال 1400 ، 40 هزار روستا گازرسانی خواهند شد افزود: اثربخشی این گازرسانی بر کاهش مصرف فرآورده است ضمن اینکه پرونده گازرسانی نیز بسته خواهد شد.

منتظرتربتی یادآور شد: در حال حاضر فقط  بخش‌هایی از سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان گازرسانی شده که ما برای تسریع در روند گازرسانی به سیستان و بلوچستان از استان‌های باتجربه و بهره‌مند کمک گرفتیم و اکنون پروژه به خوبی پیش می‌رود و امیدواریم به زودی تمام کشور به شبکه گاز متصل شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: