کد خبر: ۸۶۸۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
تعداد بازدید: ۲۹۳
بر اساس آمارهای بانک مرکزی،‌حجم نقدینگی در شهریور ۹۹ به نسبت مدت مشابه سال قبل؛ ۳۶.۲درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین، بر اساس جدیدترین ارقام متغیرهای پولی و بانکی در گزارش گزیده آمارهای اقتصادی بانک مرکزی حجم نقدینگی در پایان شهریور ماه سال جاری به ۲ هزار و ۸۹۵ هزار و ۸۹۰ میلیارد تومان رسیده که نسبت به شهریور ماه سال گذشته ۳۶.۲ درصد و در ۶ ماهه اول امسال ۱۷.۱ درصد رشد داشته است.

نقدینگی

از این نقدینگی، ۲ هزار و ۲۹۵ هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان سهم شبه پول و ۶۰۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سهم پول بوده است. میزان اسکناس و مسکوک در دست اشخاص هم با ۱.۹ درصد کاهش نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۵۹ هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان درج شده است.

حجم پایه پولی در پایان شهریور به ۳۷۲ هزار و ۶۰ میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۲۶.۱ درصد و در ۶ ماهه اول سال جاری ۵.۴ درصد رشد داشته است. 

رشد پایه پولی در یک سال منتهی به خرداد ماه امسال ۳۹.۶ درصد بود و درواقع نشان می‌دهد نرخ رشد پایه پولی در شهریور ماه نسبت به خرداد ماه ۱۳.۵ درصد کاهش داشته است.

ضریب فزاینده هم در پایان این ماه به ۷.۷۸ رسیده است که با توجه به سیاست بانک مرکزی برای افزایش نرخ سپرده قانونی از مهر ماه امسال، به نظر می‌رسد این نرخ در ماه‌های بعد کاهش یافته و به تبع آن از نرخ رشد نقدینگی هم کاسته شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: