کد خبر: ۸۶۸۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
تعداد بازدید: ۱۷۵
حقوقدان مسائل بین‌الملل با اشاره به ماندن ایران در لیست سیاه گروه اقدام مالی FATF، تاکید کرد که راه تنفس مالی ایران بسته می‌شود و حتی چین تحت تاثیر تحریم‌های ثانویه آمریکا هیچ گشایش و راهی برای مناسبات اقتصادی با ایران باز نمی‌کند.

مسئولان با چشمان باز دنیا را ببینند/ در سند ۲۵ ساله ایران و چین به ضرورت هماهنگی با FATF اشاره شده است/ ایران مانند کره شمالی منزوی نیستبه گزارش خبرداغ به نقل از انتخاب، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد گروه ویژه اقدام مالی (FATF) موافقت کرده است با بهبود استانداردهایش نظارت بر اقدامات مالی که با هدف دور زدن تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل و اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی انجام می‌شود تقویت کند؛ این در حالی است که ایران به عضویت این نهاد در نیامده و تصویب عضویت در آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام مسکوت مانده و FATF نیز در آخرین گزارش خود همچنان ایران را در لیست سیاه خود اعلام کرده است.

"یوسف مولایی" حقوقدان مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایلنا،‌ درباره اینکه‌ آیا ایران می‌تواند به این اقدام ‌FATF اعتراض کند، اظهار داشت: اعتراض را که همواره همه می‌توانند داشته باشند؛ اما تبعات این موضوع مهم است، اینکه اعتراض ایران چه تاثیری می‌تواند بگذارد، ایران در چه جایگاهی و موقعیتی می‌خواهد به چه چیزی اعتراض کند؟

وی افزود: نهاد ‌FATF بیشتر برای این است که  از نقل و انتقال‌هایی که به مسائل تروریستی کمک می‌کند، جلوگیری کند و هر کشوری که پیشنهادی بدهد که مسیر جلوگیری از انتقال منابع مالی به فعالیت‌های تروریستی را محدود کند،‌ این نهاد قطعاً از آن استقبال خواهد کرد، اما این در حالی است که ایران هنوز عضو ‌FATF نیست و آن پیمان را امضا نکرده است و هیچ سمتی ندارد که بخواهد وارد بحث شود. به هر حال باید به لحاظ حقوقی سمت و جایگاهی داشته باشیم که آن عنوان حقوقی اجازه و اختیار دهد تا ایران درباره یک موضوع نظر بدهد اما ایران چنین جایگاهی را در اختیار ندارد.

این کارشناس مسائل حقوقی و بین الملل درباره آخرین گزارش ‌FATF که ایران و کره شمالی همچنان در لیست سیاه قرار داشتند، یادآور شد: پیشتر بارها درباره تبعات عدم الحاق به اف ای تی اف مواردی را مطرح کردیم اما کسی به آن گوش نکرد؛ وقتی شما واقع‌بین باشید و با چشمان باز دنیا را ببینید، تمام اتصالات و ارتباطات مالی را می‌توانید مشاهده کنید؛ اینکه بدون الحاق به سیستم جهانی گردش پول که یکی از آن‌ها ‌FATF است و کنوانسیونی است که برای مبارزه با جرایم سازمان یافته و تامین مالی تروریسم شکل یافته است و اگر وارد آن شبکه مالی شویم باید همه استانداردها را رعایت کنیم در غیر این صورت به لحاظ مالی و بانکی منزوی شده‌ایم؛ انزوا هم یعنی این که خودتان راه اکسیژن برای رسیدن به ریه‌هایتان را ببندید بنابراین شما دچار تنگی نفس می‌شوید و بعد از مدتی نیز از نفس می‌افتید.

وی با بیان اینکه برخی از افراد در ایران زیر بار پیوستن به ‌FATF نرفتند و گفتند که آنها می‌خواهند که راه منابع مالی ایران  برای کمک به جنبش‌های آزادی‌خواه را پیدا کنند، خاطرنشان کرد:  به همین یک دلیل ایران به این نهاد ورود پیدا نکرد؛ کره شمالی کشوری ذاتا منزوی است، اقتصادش اقتصاد جهانی نیست و در چهار راه ارتباطی جهان هم قرار ندارد؛ اما ایران کشوری پویا است، حدود چهار میلیون ایرانی در خارج از ایران کار و رفت‌و‌آمد کرده و منابع مالی جابجا می‌کند؛ ایران نفت می‌فروشد و باید از طریق همین سیستم بانکی اموالش را جابجا کند ایران صادرات، واردات و حمل و نقل دارد و باید این‌ها را از همین طریق پیگیری کند، اما فقط به دلیل که اگر ورود پیدا کنیم اسناد ما در رابطه با جنبش‌های آزادی بخش به دست آنها می‌افتد واقع‌بینی نیست.

مولایی درباره اینکه آیا در این شرایطی روسیه و چین می‌توانند با ایران مبادله تجاری داشته باشند، یادآور شد: چین و روسیه هر دو به ایران توصیه کردند که باید به FATF ملحق  شود و فکر می‌کنم در سند ۲۵ ساله ایران و چین نیز اشاره شده که ایران باید در هماهنگی این نهاد باشد و باید به اف ای تی اف ملحق شود.

این تحلیلگر مسائل حقوق بین الملل با تاکید بر اینکه چین اکنون یک بازیگر مهم اقتصادی جهانی است و نمی‌تواند سیستم مالی و بانکی خودش را به خاطر ایران نادیده بگیرد، اظهار داشت: آنها به هیچ وجه و تا زمانی که ایران به اف ای تی اف نپیوندد، مناسبات مالی عادی با ما نخواهند داشت. ممکن است از طرق دیگر با ایران ارتباط داشته باشند اما به صورت رسمی نمی‌توانند این کار را کنند. اگر هم بخواهند از طرق دیگر این کار را انجام دهند ما باید در این چند سال می‌دیدیم؛‌ آنها چه کمکی به ایران کرده و یا چه گشایشی ایجاد کرده‌اند؟ آیا چین برای ما ال‌سی باز می‌کند؟ نه؛ آیا برای ما در بانک‌های چینی پول جابجا می‌کنند؟نه؛ 

وی تصریح کرد: عملا چین هم تحت تاثیر تحریم‌های ثانویه آمریکا عمل می‌کند و هیچ گشایش و راهی برای مناسبات اقتصادی و مالی و تجاری با ما انجام نمی‌دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: