کد خبر: ۸۶۷۶۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۳
تعداد بازدید: ۴۴۰
به نظر می رسید حدودا بعد از گذشت یک ماه از برگزاری انتخابات آمریکا، چه آقای بایدن و چه آقای ترامپ برنده انتخابات شوند، شرایط بازار سرمایه تغییر خواهد کرد و قطعا شاخص کل یک رشد محسوس خواهد داشت.

بازار بورس ایران در انتظار نتیجه انتخابات آمریکا؟به گزارش خبرداغ ، یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر آقای ترامپ پیروز انتخابات شود، احتمالا ما به مدت حداقل 2 هفته یا 10 روز شاهد روند منفی در بازار سرمایه خواهیم بود. البته همزمان با این اتفاق ما باید بازارهای موازی را هم در نظر بگیریم و توامان با این نیز، تنش‌های احتمالی در عرصه بین‌المللی و اظهارنظرات مسئولان داخلی و آمریکایی بی‌تاثیر نخواهد بود.

حمید میرمعینی در گفت‌وگو با «انتخاب» و در پاسخ به این پرسش که آینده بازار سرمایه در سایه اتفاقات جهانی از جمله انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا چگونه رقم خواهد خورد، گفت: واقعیت این است که آینده بازار سرمایه خواسته یا ناخواسته تاثیر زیادی از انتخابات آینده آمریکا خواهد گرفت. ما نمی‌توانیم آینده این بازار را بدون در نظر گرفتن سرنوشت انتخابات آمریکا تفسیر کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: طی مدت اخیر علیرغم آنکه سهام‌ها خیلی افت کردند و قیمت‌ها جذاب شدند و خیلی از سهامداران در نقطه ضرر قرار گرفتند، ولی ما بازهم شاهد آن هستیم با توجه به احتمالاتی که درباره سرنوشت انتخابات آمریکا مطرح می‌شود، خیلی از سهامداران یا از روی ترس و رفتار هیجانی و یا از روی تحلیل و تعقل سهام خودشان را فروختند. البته طی چند روز اخیر و به ویژه روز گذشته درخواست برخی از سهامداران برای خرید سهم باعث شد که حجم فروش سهام نسبت و شدت کمتری پیدا کند ولی نمی‌توان این روند را ادامه‌دار دانست.

وی با بیان اینکه انتخابات آمریکا می‌تواند 2 روند مختلف را در سرنوشت بازار سرمایه ایجاد کند، گفت: اگر آقای ترامپ پیروز انتخابات شود، احتمالا ما به مدت حداقل 2 هفته یا 10 روز شاهد روند منفی در بازار سرمایه خواهیم بود. البته همزمان با این اتفاق ما باید بازارهای موازی را هم در نظر بگیریم و توامان با این نیز، تنش‌های احتمالی در عرصه بین‌المللی و اظهارنظرات مسئولان داخلی و آمریکایی بی‌تاثیر نخواهد بود.

میرمعینی افزود: البته باید به این موضوع نیز توجه کرد که روند منفی بازار سرمایه نمی‌تواند خیلی ادامه‌دار و یکنواخت و یکپارچه باشد. چراکه بازار سرمایه طی دوران قبل از انتخابات آمریکا و چه بعد از آن روند منفی خود را طی کرده و دیگر جا و ظرفیتی برای ادامه این روند ندارد. لذا احتمالا بعد از یک دوره 10 تا 2 هفته‌ای این روند منفی تغییراتی خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین در پاسخ به این پرسش که پیروزی آقای بایدن در انتخابات چه تاثیری بر سرنوشت بازار سرمایه خواهد داشت، تصریح کرد: اگر آقای بایدن پیروز انتخابات شوند، احتمالا یک روند مثبت در هفته‌های اولیه شاهد خواهیم بود و بعد از آن بازارها و صنایعی که متاثر از کاهش محدودیت‌ها و تحریم‌ها و همین طور ایجاد فضای تنش‌زدا رشد می‌کنند، تغییرات محسوس پیدا خواهند کرد. صنایعی مانند خودروسازی از جمله همین صنایع خواهد بود که رشد محسوسی خواهد داشت.

وی ادامه داد: فراموش نکنید که در دوران تحریم و محدودیت‌های جهانی که برای ایران ایجاد شد، خودروسازان با مشکلات جدی مواجه شدند و همین نیز سبب شد که تولیدات آنان به شدت تحت تاثیر قرار بگیرد. لذا پیروزی آقای بایدن این احتمال را ایجاد می‌کند که صنایع خودروسازی ایران رشد داشته باشد. همچنین صنایع پتروشیمی و انواع صنایع صادرات محور نیز علیرغم کاهش احتمالی نرخ ارز، به دلیل افزایش نرخ تولید و صادرات، رشد محسوسی پیدا خواهند کرد.

میرمعینی اظهارکرد: البته ممکن است که در این میان برخی صنایع که با افزایش چشمگیر نرخ ارز، رشد داشتند با مشکلاتی مواجه شوند و افت کنند ولی در نگاه کلان ماجرا باید گفت که حدودا بعد از گذشت یک ماه از برگزاری انتخابات آمریکا، چه آقای بایدن و چه آقای ترامپ برنده انتخابات شوند، شرایط بازار سرمایه تغییر خواهد کرد و قطعا شاخص کل یک رشد محسوس خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین در پاسخ به این پرسش که فارغ از نتایج انتخابات آمریکا، دولت چقدر در رفع مشکلات و ساماندهی بازار سرمایه می‌تواند موفق باشد، تاکید کرد: واقعیت این است که امروز دولت در بازار سرمایه هیچ‌کاره است. دولت می‌توانست در بازار سرمایه بهترین عملکرد را داشته باشد و از طریق آن زمینه رشد تولید را فراهم کند ولی متاسفانه این اتفاق رخ نداد.

وی افزود: دلیل این ماجرا نشات گرفته از آن است که دولت در زمان دعوت از مردم برای ورود به بازار سرمایه، توقع و انتظار چنین استقبالی را نداشت و عملا دولت در تله افتاد تا نتواند از دوران رشد بازار سرمایه استفاده درستی داشته باشد و همین طور نتواند یک سازوکاری برای خروج بازار سرمایه از دوران افت چاره کند تا اعتماد مردم حفظ شود. واقعیت ایناست که دولت در ماجرای بورس شکست خورد و اصلا نباید روی عملکرد دولت برای نجات بازار سرمایه حسابی باز کرد.

به گفته وی، شاید دولت‌های آینده بتوانند با یک برنامه‌ریزی درست و در بلندمدت زیرساخت‌ها و بسترهای لازم برای بورس را فراهم کنند و مبتنی بر این فضای ایجاد شده از مردم برای حضور موفق در بورس دعوت کنند. وگرنه همان زمانی که دولت کنونی اقدام به دعوت از مردم برای حضور در بورس کرد، کاملا قابل حدس بود که چون زیرساخت‌ها فراهم نشده و ظرفیت بازار برای این حجم بالا از مردم مهیا نیست، بورس با مشکلات جدی مواجه شود. شاید دولتی‌ها امروز بخواهند راهکارهای مقطعی ارائه کنند ولی تجبره ثابت کرده که این نوع راهکارها هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: