کد خبر: ۸۶۶۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
تعداد بازدید: ۲۴۲
رئیس سابق فدراسیون فوتبال با بیان اینکه شکایت النصر از پرسپولیس دوباره رد می‌شود، گفت: بلاتکلیفی اساسنامه فدراسیون «سَم» است و اینجا کشور درجه سوم نیست که فیفا ما را به حال خود رها کند.

مشکل پرسپولیس بی‌ثباتی است/ فیفا حق ندارد جلوی انتخابات را بگیردبه گزارش خبرداغ به نقل از  مهر، علی کفاشیان که حدود یک سال از فدراسیون فوتبال به خاطر قانون عدم استفاده از بازنشستگان دور بود، چند ماه قبل و در پی تبرئه شدن در پرونده حق پخش «ام.پی.سیلوا» به فدراسیون بازگشت و قصد داشت در غیاب مهدی تاج سرپرست فدراسیون شود. کفاشیان که تحت عنوان نایب رئیس کارش را در فدراسیون آغاز کرده بود، به خبرنگار مهر می‌گوید وقتی نتوانست به عنوان سرپرست به جای تاج فعالیت کند، از فدراسیون کنار رفته و حالا مدتهاست که در جریان تصمیمات و جلسات نیست.

البته کفاشیان به بلاتکلیفی فدراسیون فوتبال و مسیر اصلاح اساسنامه پرداخت و تاکید کرد که فیفا و کنفدراسیون آسیا حق ندارند جلوی برگزاری انتخابات فدارسیون را بگیرند چون ایران قدرت نخست فوتبال آسیا است و مثل کشور درجه چندم قاره نیست!

وی با بیان اینکه چند ماه است دیگر در فدراسیون فوتبال حاضر نمی‌شود، مشکل باشگاه پرسپولیس را عدم ثبات مدیریتی عنوان کرد و از مسعود سلطانی فر به عنوان وزیری یاد کرد که خوب به فوتبال «رسیدگی» می‌کند؛ بر عکس محمود گودرزی که به فوتبال «صدمه» زد.

مشروح گفتگوی کفاشیان با خبرنگار مهر در ادامه می‌آید:

* خبرگزاری مهر - همانطور که می‌دانید اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران هنوز اصلاح و تایید نشده است. فکر می‌کنید این بلاتکلیفی چه میزان به فوتبالمان لطمه می‌زند؟

- علی کفاشیان: من در جریان جزئیات اصلاح اساسنامه و تایید آن نیستم چون مدت هاست که به فدراسیون نمی‌روم و مرا هم در جریان تصمیمات و اتفاقات و جلسات نمی‌گذارند. در مجموع این بلاتکلیفی خوب نیست و برای فوتبالمان سم است. باید هرطور شده اساسنامه اصلاح و انتخابات برگزار شود. هیات رئیسه باید برنامه ریزی کند. دود این وضعیت به چشم فوتبال می‌رود. نه فیفا و نه کنفدراسیون آسیا حق ندارند جلوی برگزاری انتخابات را بگیرند. اینجا که فلان کشور درجه سوم آسیا نیست فدراسیون ما را به حال خودش رها کنند! به هر حال ایران قدرت نخست فوتبال آسیا است.

* آیا این کوتاهی برای اصلاح اساسنامه و برگزاری انتخابات از سوی خود فدراسیون نیست؟!

- به هر حال اصلاحاتی روی اساسنامه صورت گرفت و آن‌را برای فیفا ارسال کردند ولی ظاهراً نه می‌گویند این اساسنامه خوب است نه می‌گویند بد است. دو، سه ماه است که ایران را بلاتکلیف گذاشته‌اند. امیدوارم خدا خودش کمک کند و این مشکل رفع شود.

* بعد از تبرئه شدن از سوی کمیته استیناف، برای فعالیت مجدد به فدراسیون فوتبال بازگشتید. چرا در حال حاضر در فدراسیون حضور ندارید؟

- من مسئولیتی ندارم. بازنشسته هم که بودم. وقتی دیدم نمی‌توانم به عنوان سرپرست کمک کنم، از فدراسیون کنار آمدم. عملاً کاری در فدراسیون ندارم و در تصمیمات یا جلسات نقشی ندارم.

* شما در سال‌های گذشته در کنفدراسیون فوتبال آسیا هم دارای پست و سمت بودید. کنفدراسیون آسیا چقدر تحت تاثیر تصمیمات کشورهای عربی از جمله عربستان است؟ به عنوان مثال محرومیت عیسی آل کثیر مهاجم پرسپولیس قبل از بازی با النصر را چه اندازه تلاش لابی‌های عربستان می‌دانید؟

- آل کثیر اشتباهی را کرد که حالا باید ثابت کند منظورش چیز دیگری بوده است ولی واقعیت این است که نفوذ کشور عربستان در AFC بیشتر از ایران است. آنها دوستان و ارتباطات بیشتری دارند و باید با احتیاط عمل کنیم طوری که به آنها «آتو» ندهیم. اگر یک اشتباه مشترک در تیم‌های ایران و عربستان رخ بدهد، احتمال یک درصد آنها و احتمال ۱۰ درصد ما را جریمه می‌کنند. AFC در تصمیماتش بی گدار به آب نمی‌زند. شاید بعضی اتفاقات باشد که می‌توان از آن چشم پوشی کرد ولی عربستانی‌ها آن‌را بزرگ و از این اتفاق بهره برداری می‌کنند.

* باشگاه النصر عربستان بعد از رد شدن شکایتش از پرسپولیس در کمیته اخلاق و انضباطی AFC، به کمیته استیناف کنفدراسیون آسیا شکایت کرده است. فکر می‌کنید استیناف درخواست النصر را بپذیرد؟

- رئیس استیناف کنفدراسیون آسیا که یک ایرانی است ولی حق تصمیم گیری و رای گیری در این پرونده را ندارد. به نظرم شکایت النصر در کمیته استیناف هم رد می‌شود.

* بخشی از این مشکل که ما در کنفدراسیون آسیا قدرت و نفوذ کافی را نداریم، به نداشتن مدیران تاثیرگذار بر می‌گردد. دلایل و موانع داشتن مدیران بزرگ و تاثیرگذار یا به کارگیری آنها در عرصه بین الملل در ایران چیست؟

- هرجا ثبات وجود داشته باشد، پیشرفت می‌کند. من هفت، هشت سال در فدراسیون فوتبال کار کردم و به زعم خیلی از کارشناسان نتایج خوبی گرفتیم. در همین مدت که من در فدراسیون بودم، چهار، پنج وزیر ورزش یا رئیس سازمان تربیت بدنی و سرپرست عوض شد. هر کدام هم سلیقه خود را در فوتبال پیاده کردند. در این موارد نباید سلیقه‌ای عمل کنیم. اگر یک وزیر ورزش هشت سال سر کار بود، وضعیتمان فرق می‌کرد ولی چهار، پنج نفر آمدند و رفتند و سلیقه‌ای عمل شد. عذر مدیری که خوب کار می‌کند را می‌خواهند و این به ورزش و فوتبال لطمه می‌زند.

* فکر نمی‌کنید چرخه تربیت و ساخت مدیر ورزشی معیوب باشد؟

- با بحث تئوری و چند کلاس که نمی‌توان مدیر تربیت کرد. در کشورهای پیشرفته، برای پرورش و تربیت یک مدیر، آن‌را به عنوان نایب رئیس یا معاون مدیر فعلی می‌گمارند و چند سال از نزدیک با تمام مسائل مدیریتی آشنا می‌شود. سپس همان فرد را رئیس می‌کنند. در این سیستم، آدم غریبه و ناآشنا به کار، وارد چرخه نمی‌شود. آدم‌هایی که راس هرم مدیریتی هستند، باید امتحان خود را پس داده باشند.

* شما یکی دو رئیس سازمان تربیت بدنی و چند وزیر ورزش را در دوران حضورتان در فدراسیون فوتبال تجربه کردید. کدام یک بیشتر از همه به فوتبال لطمه زد؟

- هر کدام از وزرا یا روسا سلیقه خودشان را داشتند ولی فکر می‌کنم زمان وزارت محمود گودرزی در فوتبال صدمه زیادی دیدیم چون ایشان با فوتبال زاویه داشت. بقیه وزیران هم هرچند با بنده خوب نبودند اما رابطه خوبی با فوتبال داشتند و در نوع خود کمک کردند مثل آقای مسعود سلطانی فر وزیر فعلی. البته بنده در دوران ایشان رئیس فدراسیون نبودم ولی او به فوتبال علاقه دارد و به این رشته «می رسد». این هم از شانس من است دیگر (می خندد) شاید اگر من رئیس فدراسیون فوتبال بودم با سلطانی فر هماهنگ‌تر می‌شدم.

* سئوال بعدی درباره پرسپولیس است. این تیم به فینال آسیا راه یافته ولی حال و روز خوب مالی در پی شکایت برانکو ایوانکوویچ به فیفا ندارد.

- پرسپولیس نتایج خیلی خوبی در آسیا گرفت ولی این باشگاه چه زمانی مشکل مدیریتی نداشته است؟ پرسپولیس همیشه این مشکل را داشته که حاصل تغییرات مدیریتی است. شما می‌توانید بگویید تا الان چند مدیر در این باشگاه عوض شده است؟ اینها به باشگاه لطمه می‌زند. پرسپولیس تیم بزرگی است و طرفداران زیادی دارد اما عدم ثبات مدیریت، بزرگترین مشکلش است.

* از این مباحث بگذریم. شما هنوز هم ارتباط خوبی با کارلوس کی روش دارید. اخیراً عکسی از او منتشر شد که نشان می‌دهد چقدر شکسته و پیر شده است. آیا با کی روش درباره وضعیت جسمانی اش صحبتی داشته‌اید؟

- این عکس را ندیده‌ام. با کی روش گهگاه تلفنی در ارتباط هستم. فشار کار در کلمبیا روی کی روش زیاد است و او هم آدم عصبی است. به هر حال آنجا مثل ایران نیست که به کی روش خوش بگذرد (با خنده).

* فکر می‌کنید تیم ملی با دراگان اسکوچیچ موفق باشد؟

- عملکرد تیم ملی و اسکوچیچ در بازی با ازبکستان خوب بود. ان شاءالله که این مربی موفق باشد. به هر حال چاره‌ای نیست و گزینه دیگری برای تیم ملی وجود نداشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: