کد خبر: ۸۶۵۲۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸
تعداد بازدید: ۲۱۶
استاد روابط بین‌الملل تحریم‌های آمریکا را عامل عدم پرداخت بدهی کره جنوبی به ایران دانست و گفت: تحریم‌ها همیشه برای اعمال‌‌کنندگان آن گران تمام می‌شود و رسیدن به هدف را برای آمریکا دشوارتر می‌کند.

پیروز انتخابات آمریکا هر کسی باشد، شورش داخلی ایجاد می‌شود/ تصمیم کره در مورد بدهی‌اش به ایران از روی بی‌تعهدی است/ تحریم‌ها همیشه برای اعمال‌‌کنندگان آن گران تمام می‌شودبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا،  روی لیکلیدر استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه روتگرز است، وی سال‌ها به تحقیق و تدریس در حوزه روابط بین‌الملل به‌ویژه در زمینه جنگ‌های داخلی پرداخته است. از آثار وی می‌توان به کتاب‌هایی از قبیل «نتایج جنگ‌های داخلی»، «توصیه‌های اخلاقی و مدیریت جنگ»، «کشتن را متوقف کنید» و «چگونه جنگ داخلی پایان می‌پذیرد؟» اشاره کرد.

تحریم‌ها همیشه برای اعمال‌‌کنندگان آن بسیار گران تمام می‌شود

روی لیکلیدر در ابتدا در مورد تحریم‌های یکجانیه آمریکا علیه ایران با وجود مخالفت جهانی گفت: برای یک دولت بسیار دشوار است که دولت دیگری را متقاعد یا مجبور به تغییر سیاست کند. اساساً فقط سه روش وجود دارد؛ دیپلماسی، تحریم‌ها و زور. دولت ترامپ می‌خواهد به جای استفاده از دیپلماسی با تحریم و زور دولت ایران را متقاعد کند که سلاح هسته‌ای یا سلاحی مانند موشک‌های بالستیک به دست نیاورد و پشتیبانی از گروه‌های متحد خود را متوقف کند. ترامپ مدعی است که دیپلماسی برجام شکست خورده و سایر مسائل را هم دست نخورده باقی گذاشت. البته سران بسیاری از دیگر کشورها از جمله اعضای باقی مانده برجام چنین اعتقادی ندارند.

وی افزود: تحریم ها دو هدف دارند؛ اولین مورد مجازات دولت هدف است تا سیاست آن تغییر کند. دوم این که تهدید به افزایش خشونت را باورپذیرتر کند. جنگ بسیار پرهزینه است، بنابراین سخت است که دولت هدف باور کند که دولت اعمال‌گر تحریم واقعاً از خشونت جنگی استفاده خواهد کرد. تحریم‌ها همیشه برای دولتی که اعمال‌گر تحریم است بسیار گران تمام می‌شود؛ چراکه نشان می‌دهد این دولت نقض‌کننده حقوق بشر است. اتفاقی که با تحریم‌ها در مورد ایران در شرایط فعلی رخ داده هم همین طور است.

تحریم‌ها نه تنها به هدف خود نرسیده بلکه سلامت مردم ایران را نشانه گرفته است

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه روتگرز در ادامه یادآور شد: دولت ترامپ تحریم‌ها را راهی ممکن برای ترغیب دولت ایران به تغییر سیاست‌های خود بدون جنگ می‌داند. درحالیکه نه تنها به چنین نتیجه‌ای نرسیده است، بلکه تحریم‌ها به وضوح به مردم ایران آسیب می‌رساند و حتی سلامت آن‌ها را نشانه گرفته است. هدف این است که این افراد برای تغییر سیاست به دولت خود فشار بیاورند. از نظر تاریخی این سیاست معمولاً کارساز نیست. مردم معمولاً به جای آن از دولت خود حمایت می‌کنند. بعضی اوقات توافقی وجود ندارد و تحریم‌ها به سادگی سال‌ها ادامه می‌یابد. گاهی اوقات تمایل یک طرف یا طرف دیگر به جنگ، افزایش می‌یابد - بسیاری از محققان معتقدند که حمله ژاپن به ایالات متحده در سال ۱۹۴۱ ناشی از تحریم‌های نفتی آمریکا بود که صنعت و ارتش ژاپن را تهدید می‌کرد.

تحریم‌ها نوعی جنگ بدون خشونت فیزیکی است

تحریم‌ها رسیدن به هدف را برای آمریکا دشوارتر می‌کند

وی اضافه کرد: این تحریم‌ها منصفانه نیست. همان‌طور که جنگ منصفانه نیست چراکه بازهم هزینه‌های آن توسط جمعیت عادی پرداخت می‌شوند. تحریم، همان جنگ است، تحریم‌ها نوعی جنگ بدون خشونت فیزیکی است. دولت هدف اکنون باید تصمیم بگیرد که آیا مسئله به اندازه کافی مهم است تا هزینه‌های ادامه‌دار تحریم را برای جمعیت خود را توجیه کند.  تحریم‌ها رسیدن به هدف را برای آمریکا دشوارتر می‌کند اما هزینه ورود احتمالی به جنگ را نیز افزایش می‌دهد.

تحریم‌های جدید، برای دائمی کردن محدودیت‌ها علیه ایران در دولت بعدی آمریکاست

تصمیم کره جنوبی در مورد بدهی‌اش به ایران از روی عدم تعهد و بی‌مسئولیتی است

ایالات متحده مانع آزادسازی پول‌های ایران در دیگر کشورها شده است

این استاد دانشگاه در مورد تحریم‌ها و عدم پرداخت بدهی کره به ایران گفت: تحریم‌ها می‌توانند کلی یا محدود باشند. احتمالاً دولت ترامپ دولت‌های دیگر را تحت فشار قرار داده تا تحریم‌هایش را به شکل کلی و دائمی تبدیل کند، همان طور که تحریم مالی جدید ترامپ برای قطع دسترسی تمامی بانک‌های ایران به سوئیفت با همین هدف طراحی شده است.

بیشتر بخوانید: 

ترامپ: اگر بایدن رئیس جمهور بود میلیون ها نفر بر اثر کرونا از بین می رفتند / ما آماده توزیع واکسن هستیم / بایدن درباره هوش با من صحبت نکند / اگر نتیجه انتخابات دستکاری شود، آن را نمی‌پذیرم / بایدن: همه می‌دانند ترامپ دروغگوست / ترامپ همان کسی است که پیشنهاد تزریق مواد ضدعفونی‌کننده را مطرح کرد / ترامپ، «سگ دست‌آموز پوتین» است / او بدترین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا بوده

وی افزود: جنبه دیگر تحریم‌ها این است که معاملات مالی اغلب مسدود می‌شوند. تصمیم کره جنوبی هر چند از روی عدم تعهد و بی‌مسئولیتی بوده اما بی‌سابقه و بی‌دلیل نیست و ناشی از تحریم‌هاست. اکنون تحریم‌های آمریکا این اجازه را به کره نمی‌دهد که بدهی‌اش به ایران را پرداخت کند. در حقیقت، اگر درست به خاطر بیاورم، یکی از جنبه‌های برجام این بود که ایالات متحده پول ایران را که مسدود کرده بود، آزاد کرد. اکنون ایالات متحده مانع از آزادسازی پول ایران می‌شود. 

تلاش‌های ترامپ برای فعال‌سازی اسنپ بک مسخره است

روی لیکلیدر در مورد تلاش‌های ترامپ برای فعال‌سازی اسنپ بک نیز گفت: ایالات متحده می‌خواهد مفاد اسنپ‌بک را فعال کند که این کار خیلی مسخره است؛ زیرا ایالات متحده توافق را کنار گذاشته است. اساساً این فقط یک راه دیگر برای تحت فشار قرار دادن اروپا برای تحریم ایران است.

ممکن است ناخواسته اتفاقاتی رخ دهد که کنترل آن سخت باشد

وی در مورد احتمال درگیری نظامی میان ایران و آمریکا گفت: هیچکدام از دولت‌ها جنگ را نمی‌خواهند، با این حال درگیری سطح پایین در خلیج فارس محتمل است. در اینجا هیچ یک از طرفین ممکن است را جنگ نخواهند اما ناخواسته ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که کنترل آن سخت باشد.

همه‌گیری باعث کاهش مشارکت در انتخابات آمریکا می‌شود

این استاد دانشگاه در مورد احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات گفت: هیچ کسی نمی‌داند چه می‌شود. گذشته از مشکلات عادی انتخابات در ایالات متحده، همه‌گیری باعث کاهش مشارکت زیادی در انتخابات می‌شود. سرویس پستی آنلاین ممکن است نتواند همه آرا را به موقع تحویل دهد، آنها باید توسط مقام‌های محلی و گروه‌ها شمارش شوند، از سوی دیگر خطر حملات سایبری از انواع مختلف را هم باید در نظر گرفت.

پیروز انتخابات آمریکا هر کسی باشد، شورش داخلی ایجاد خواهد شد

سال ۲۰۲۰ تاکنون سال خوبی نبوده است!

وی خاطرنشان کرد: بعید است که تا چند روز دیگر برنده را بشناسیم. احتمالاً هر کسی پیروز انتخابات شود شورش داخلی ایجاد خواهد شد و این احتمال وجود دارد که ترامپ در صورت باخت، از ترک دفتر خودداری کند. سال ۲۰۲۰ تاکنون سال خوبی نبوده است!

برجام موفقیت بزرگی برای ایران و آمریکا بود

روی لیکلیدر در پایان در مورد برجام گفت: فکر می‌کنم برجام یک موفقیت بزرگ هم برای آمریکا و هم برای ایران بود. من فکر می‌کنم اگر ترامپ در این باره مذاکره می‌کرد، می‌توانست موفق شود، اما واقعیت این است که برجام مهم‌ترین موفقیت در سیاست خارجی اوباما بود، به این معنی بود که ترامپ حس می‌کرد باید آن را نابود کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: