کد خبر: ۸۶۴۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
تعداد بازدید: ۲۰۷
رییس جمهور، گفت: صبح اول مهر ماه سال ۵۹ نیروی هوایی ما قدرت نمایی بزرگی در منطقه کرد و با این عملیات و قدرت نمایی روز اول مهر ۵۹ را در اذهان مردم و تاریخ کشور ثبت کرد.

روحانی: توهمات و محاسبات غلط، عامل نابودی صدام بود / آغاز جنگ اقتصادی ترامپ علیه ایران از سال ۹۷، تکرار توهمات صدام استرییس جمهور، گفت: صبح اول مهر ماه سال ۵۹ نیروی هوایی ما قدرت نمایی بزرگی در منطقه کرد و با این عملیات و قدرت نمایی روز اول مهر ۵۹ را در اذهان مردم و تاریخ کشور ثبت کرد.

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، حسن روحانی رییس‌جمهور در جلسه امروز هیات دولت در سخنانی با اشاره به سالروز آغاز دفاع مقدس و بیان خاطراتی درخصوص شروع جنگ و اتفاقات و اقدامات ابتدایی در آن دوران، گفت: امروز بعد از ۴۰ سال احترام می‌گذاریم به همه ایثارگران و رزمندگان و مردم عزیز ایران که در برابر یک توطئه جهانی در دفاع مقدس به خوبی مقاومت و ایستادگی کردند. البته در طول دوران هشت سال دفاع مقدس روزهای تلخ و شیرینی داشتند، در طول سال‌های جنگ تحمیلی و دفاع مقدس بعضی از روزها برای مردم ما و جایگاه ملت ما بسیار غرورآفرین بود تا ایستادگی ملت ما را به جهانیان به خوبی نشان دهد اما برخی روزها هم روز سختی بود.

وی در ادامه به رشادت نیروی هوایی و سرعت عمل آن در واکنش و پاسخ به تهاجم ارتش بعثی اشاره و تصریح کرد: صبح اول مهر ماه سال ۵۹ نیروی هوایی ما قدرت‌نمایی بزرگی در منطقه کرد و با این عملیات و قدرت‌نمایی روز اول مهر ۵۹ را در اذهان مردم و تاریخ کشور ثبت کرد. ممکن است برخی بگویند خب این یک عملیاتی بوده و انجام شده است اما اینطور نیست بلکه باید شرایط کشور را در غروب روز ۳۱ شهریور در نظر داشته باشید تا بزرگی این کار به درستی درک شود.

بیشتر بخوانید: 

مسیح مهاجری: حذف کامل نام، تصویر، فیلم، سخن و اقدامات آیت‌الله هاشمی از تاریخ دفاع مقدس، تحریف خطرناکی است / رسانه ملی و دستگاه‌های رسمی سالهاست این روش را در پیش گرفته‌اند / تأسف‌ بالاتر اینست که علاوه بر حذف، حتی تهمت و دروغ نیز نثار او می‌کنند؛ این، خائنانه‌ترین نوع تحریف است

رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود به فرمایشات امام(ره) اشاره کرد و گفت: آنچه که به مردم در آن شرایط آرامش داد، بیانات حضرت امام (ره) بود که ایشان خیلی کوتاه گفت «کسی آمده سنگی را پرتاب کرده و ملت ایران جواب خواهد داد.» این پیام امام به همراه قدرت‌نمایی نیروی هوایی به دنیا نشان داد که تصورات آن‌ها غیرواقعی بوده است.

رییس دولت تدبیر و امید در ادامه بیان داشت: البته در سال‌های بعد روزهای مهمی در دفاع مقدس ما ثبت شد، از شکست حصر آبادان تا عملیات فتح‌المبین و آزادسازی خرمشهر در سال‌های جنگ روزهای بزرگ و خوبی در جنگ داشتیم، روزی که خرمشهر آزاد شد، در سراسر کشور مردم جشن گرفتند. البته روزهای تلخی هم داشتیم مانند روزهایی که مردم عزیز و بی‌دفاع ما در دزفول هر روز توسط موشک‌های عراقی و هواپیماهای آن‌ها بمباران می‌شدند یا روزی که دشمن از سلاح شیمیایی علیه مردم ما در شهرها استفاده کرد یا روزهایی که از انواع سلاح‌های مخرب علیه مردم ما استفاده کردند، همگی روزهای تلخ ما بودند.

وی به سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران در آب‌های خلیج فارس اشاره کرد و ادامه داد: آن روز که هواپیمای مسافربری ما سرنگون شد، در آن هواپیما نمایندگان مجلس و مسئولان مختلف کشوری و لشگری حضور داشتند و شهید شدند. اما علیرغم همه این اتفاقات تلخ در طول دفاع مقدس ایمان و ایستادگی رزمندگان و حضور مردم در صحنه دچار خلل نشد. امروز می‌خواهم نکته‌ای بگویم که برای دیروز و فردای ما نقطه اساسی است، مهمترین عامل حمله دشمن به ما اشتباه محاسباتی عراق بود، آن‌ها در محاسبات خود دچار اشتباه شدند و تصور کردند که می‌توانند به سرعت کشور و انقلاب را شکست دهند.

رئیس‌جمهور گفت: عراق محاسبه کرده بود که چون ایران نیروی هوایی ندارد و وقتی آمریکا با ایران قطع رابطه و آن را تحریم کرده است؛ نیرو هوایی که باید به طور مداوم قطعه به آن برسد، اکنون ارسال قطعاتش متوقف شده است؛ آنها فکر می‌کردند که ایران آمادگی جنگ ندارد و سپاه نیز در آن زمان به شکل یک نیروی انتظامی کوچک برای دفاع از انقلاب بود. محاسبات آنها این بود که آمریکا با ایران قطع رابطه کرده است و شرق نیز آن زمان طرفدار عراق بود و کشورهای منطقه هم که در یک کنفرانس واحدی همراه با صدام تصمیم به جنگ گرفته بودند و مسائل تامین هزینه‌های مالی را به عهده داشتند.

وی افزود: همچنین یک سری اتفاقات و حوادث را حزب بعث عراق در کردستان برای ما ایجاد کرده بود و در داخل کشور نیز انشقاق‌ها و اختلافاتی وجود داشت، بنابراین آنها اینگونه گفتند که ایران حامی خارجی ندارد و همه پشت ما هستند پس با یک حمله برق آسا انقلاب را سرنگون می‌کنیم؛ در همان قدم اول صدام گفت که هدف ما سرنگونی انقلاب است یا حداقل بخشی از خاک ایران را تصرف می کنم یعنی می‌خواستند تمامیت ارضی کشور را به خطر بیندازند، یا می‌گفت حداقل اینکه معاهده‌ای که بین ایران و عراق وجود دارد را جلوی تلویزیون پاره می‌کنم و این توافقنامه دیگر باز نمی‌گردد؛ بنابراین حاکمیت مرا بر اروندرود تثبیت می‌کند.

روحانی ادامه داد: آنها چنین تصورات و محاسباتی داشتند اما آمدند رسوا و سرنگون شدند و همه آنهایی که از اینها حمایت کردند، روزی آمدند و اظهار پشیمانی کردند، تمام کشورهای منطقه که به صدام کمک کرده بودند نیز اظهار پشیمانی کردند و زمانی که صدام به کویت حمله کرد، همه آنها اظهار پشیمانی کردند و گفتند که چقدر پول به صدام داده‌اند و در جنگ چه کمک‌هایی به ارتش صدام کرده‌اند این محاسبات غلط باعث شد که مشکلاتی برای ما به وجود بیاورد و خودش را هم نابود کرد، کشور خودش نیز با مشکلات فراوان روبرو شد.

وی با بیان اینکه دو سال و نیم پیش نیز آمریکا جنگ اقتصادی علیه ما را شروع کرد آن هم بر مبنای توهم و محاسبات غلط کرد، تاکید کرد: آنها اظهار کردند که تمام راه‌های اقتصادی به ایران را می‌بندیم؛ تحریم اقتصادی ما از سال ۵۹ بوده است اما جنگ اقتصادی از سال ۹۷ شروع شد. امروز بحث تحریم نیست در یک جنگ اقتصادی هستیم، جنگ اقتصادی که آمریکا با همه امکانات خود، از دلار گرفته تا رابطه بانکی، روابط اقتصادی و شرکت‌های چند ملیتی‌اش وارد جنگ با ایران شده است.

رئیس دولت دورازدهم گفت: همان‌طور که صدام در مصاحبه خود گفت هفته آینده ادامه مصاحبه‌اش را در اهواز انجام می‌دهد، آمریکایی‌ها نیز وقتی این جنگ را علیه ما در سال ۹۷ تحمیل کردند گفتند چند ماه دیگر ما وارد تهران می‌شویم و ما چهل سالگی پیروزی انقلاب را نخواهیم دید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: