کد خبر: ۸۶۴۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
تعداد بازدید: ۲۸۸
وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد: تحریم تسلیحاتی ایران پس از به سر آمدن موعد آن در روز 27مهرماه سال جاری( ۱۸ ماه اکتبر) لغو خواهد شد.

لاوروف: تحریم تسلیحاتی ایران ۲۷ مهر لغو می شودبه گزارش خبرداغ، وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد: تحریم تسلیحاتی ایران پس از به سر آمدن موعد آن در روز 27مهرماه سال جاری( ۱۸ ماه اکتبر) لغو خواهد شد.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا، لاوروف در گفت وگو با شبکه تلویزیونی العربیه(دفتر نمایندگی نیویورک) که متن آن در سایت وزارت خارجه روسیه منتشر شده است در واکنش به اینکه آیا با پایان مدت تحریم تسلیحاتی در مورد ایران در روز ۱۸ ماه اکتبر رقابت تسلیحاتی در منطقه خلیج فارس اغاز می شود؟ گفت: تحریم تسلیحاتی در مورد ایران وجود ندارد.

وی افزود: شورای امنیت در قطعنامه ۲۲۳۱ مطابق با بند هفتم منشور سازمان ملل که برجام را تایید می کند خاطرنشان کرد که ارسال تسلیحات به ایران و از این کشور موضوع مورد بررسی شورای امنیت است.

لاوروف گفت: روز ۱۸ ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ این نظام برای ارسال تسلیحات به ایران و از این کشور متوقف خواهد شد. تحریم تسلیحاتی وجود ندارد و هیچ گونه محدودیتی پس از این تاریخ اعمال نخواهد شد.

وی با بیان اینکه نمی توانم از طرف مقامهای آمریکایی سخن بگویم زیرا آنها سخنان عجیب زیادی را بر زبان می رانند، اظهار کرد: اما من احتمالا یک موضوع را می دانم زمانی که مقامهای آمریکایی بطور رسمی ادعا می کنند که همچنان عضو برجام هستند من فقط می توانم به آنها یاداوری کنم که به هرم دستگاه حکومت آمریکا احترام بگذارند.
وی افزود: زیرا که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دستوری را برای خروج از برجام امضا کرد. از این لحظه حق رای آمریکا که قبلا به عنوان عضو برجام داشتند لغو شد.

وزیر خارجه روسیه گفت: اما آنها (مقامهای آمریکایی) با این واقعیت مخالفت می کنند که قطعنامه ۲۲۳۱ قطعنامه سازمان ملل برمبنای بند هفتم منشور این سازمان است و به همه اعضای سازمان ملل ارتباط دارد.

وی ادامه داد: حتی اگر آنها از برجام خارج شدند نمی توانند از بند هفتم منشور سازمان ملل خارج شوند. آنها می گویند که هر عضو سازمان ملل با این قطعنامه ارتباط دارد و طبیعتا آنها هم ارتباط دارند. آنها (مقامهای آمریکایی) بکارگیری مکانیسم ماشه را حق خود می دانند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد: آمریکا از برجام بطور رسمی خارج شده است. در قطعنامه ۲۲۳۱ گفته شده است که هر گونه تلاش برای احیای نظام تحریم فقط می تواند از سوی اعضای برجام انجام گیرد اما آمریکا عضو این توافق نیست.

وی افزود: اگر آمریکا به تهدید کشورها به اعمال تحریم در صورت همکاری با ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ ادامه دهد من تعجب نمی کنم. زیرا آمریکا تحریم های خود را در همه نقاط جهان و بدون دلیل بکار می گیرد.

لاوروف با اشاره به ضرب المثل روسی فیل در فروشگاه ظرف فروشی که در هشدار در مورد بی احتیاطی بکار گرفته می شود، گفت: من می دانم که فیل نماد حزب جمهوریخواه است اما خواهش می کنم جهان را به عنوان فروشگاه ظرف درنظر نگیرید.

وزیر خارجه روسیه گفت: همه به استثنای آمریکا معتقدند که مکانیسم بازگرداندن تحریم ها وجود ندارد. این موضوع در شورای امنیت بررسی شد ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت اعلام کردند که دلایل حقوقی، سیاسی و اخلاقی برای بازگرداندن تحریم ها در مورد ایران وجود ندارد.

وی ادامه داد: همه ادعاها بر عکس آنچه که تایید شده است فاقد اعتبار است این ارزیابی همه اعضای شورای امنیت به استثنای امریکا و یک کشور دیگر است.

لاوروف در واکنش به اینکه آیا شرکت ها و بانک های روسیه برای مقابله با تحریم های آمریکا آمادگی دارند، اظهار کرد: متاسفانه مقامهای امریکایی استعداد اجرای فعالیت های دیپلماتیک را ازدست دادند.

وی افزود: آنها کارشناسان برجسته داشتند در زمان حاضر آنها آنچه که در عرصه سیاست خارجی می کنند و خواسته هایی را خواه در مورد ایران یا موارد دیگر مطرح می کنند و در صورتی که شرکای آنها می گویند که نمی توانند این گونه اقدام کنند و موضوع باید بررسی شود، آمریکا مخالفت می کند.

وی ادامه داد: آنها اولتیماتوم می دهند و تاریخی را تعیین می کنند و پس از ان شروع به وضع تحریم می کنند. پس از آن تحریم خود را فراملی می کنند. می توانم بگویم که این اقدامات غیرقانونی است و وضع تحریم های یکجانبه که در سازمان ملل تایید نشده است اقدامی غیرقانونی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: متاسفانه چنین شیوه ای قابل سرایت است. اتحادیه اروپا نیز بیشتر به این شیوه ای که آمریکا در ده سال اخیر می پردازد، متوسل می شود. همه این اقدامات را دولت اوباما شروع کرد. عادت برای وضع تحریم ها در مورد کشورهای دیگر پیش از دولت کنونی امریکا معمول شد.

ادامه سرقت نفت سوریه توسط آمریکا

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگر مصاحبه با العربیه در واکنش به سوالی در مورد دورنمای حل و فصل سیاسی مسائل سوریه گفت: من به تازگی به دمشق سفر کردم و در این سفر به همراه یوری بوریسوف معاون نخست وزیر روسیه دورنمای همکاریها با سوریه مذاکراتی انجام دادیم و من با همتای سوری خود درخصوص اوضاع سیاسی گفت وگو کردم.

وی ادامه داد: معتقدم اشخاصی که با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و سایر سیاستمداران سوری گفت وگو کرده اند می توانند بگویند که دولت این کشور فقط به حل نظامی مناقشه سوریه اعتقاد دارد. رویارویی نظامی بین دولت و اپوزیسیون سوریه بپایان رسیده است.

وی افزود: دو نقطه مناقشه مسلحانه وجود دارد که نقطه اول ادلب است که توسط هیات تحریر الشام کنترل می شود. اما مناطق تحت کنترل این گروه تروریستی کاهش می یابد. شرکاتی ترکیه ای ما بر اساس تفاهم نامه روسیه و ترکیه به مبارزه با تروریست ها ادامه می دهند و تروریست ها را از معارضان جدا می کنند.

وی افزود: دومین نقطه مناقشه مسلحانه کرانه شرقی رودخانه فرات است و نظامیان آمریکایی که حضور غیرقانونی دارند با گروه های جدایی طلب متحد شده و بطور غیرمسئولانه با کردها بازی می کنند.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: آمریکا شرکت های نفتی خود را به مناطق تحت کنترل در شرق سوریه آورده و بدون احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه که در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت مورد تاکید قرار گرفته است، برای نیازهای خود منابع نفت این کشور را غارت می کند.

گفتنی است نیروهای دموکراتیک سوریه شبه‌نظامیان وابسته به نظامیان آمریکایی در شرق و شمال شرق سوریه در مناطق تحت کنترل خود به بهره برداری از منابع نفتی سوریه می پردازند.

دولت سوریه بارها تأکید کرده است که این شبه‌نظامیان و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت ندارند، و به حضور غیر قانونی آنان پایان خواهد داد.

با شکست گروه تروریستی داعش به عنوان بازوی آمریکا در سوریه در آذر ماه سال ۱۳۹۶، نیروهای آمریکایی مستقیما جایگزین این گروهک شدند و دقیقا از همان زمان نیز به جای داعش شروع به استخراج و سرقت نفت سوریه و ادامه کشتار مردم این کشور کردند.

طی سال‌های اخیر آمریکا در منطقه غرب آسیا به ویژه در سوریه بلای جان مردم و سارق منابع نفتی آن‌ها شده است، اقدامی که پیش از این گروهک تروریستی داعش در سال‌های اخیر انجام داده است.

حقوق ملت فلسطین محترم شمرده شود

لاوروف در بخش دیگری از مصاحبه در مورد توافق امارات و بحرین با اسراییل برای عادی سازی روابط گفت: ما درباره این وضعیت موضع خود را اعلام کرده ایم با علاقه سیر اوضاع را دنبال خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در مورد شرایط اساسی حل و فصل مسائل فلسطین و اسراییل موافقت کرده ایم، اظهار کرد: چندین قطعنامه شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل و نیز ابتکارات صلح عربی و پیشنهادات تایید شده از سوی گروه چهار میانجی گران بین المللی خاورمیانه وجود دارد و شرایط مناسبی برای برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه ایجاد شده است که البته باید حقوق ملت فلسطین محترم شمرده شود.

وی افزود: این امر فقط از طریق گفت وگوی مستقیم بین اسراییل و فلسطین تحقق بیابد. ما خواهان ازسرگیری این مذاکرات هستیم و برای کمک همه جانبه برای پیشبرد آن به عنوان عضو گروه میانجی گران بین المللی خاورمیانه و عضو دائمی شورای امنیت آمادگی داریم.

لاوروف گفت: پیشرفت اخیر در مورد توسعه روابط بین امارات و بحرین با اسراییل را یک واقعیت عینی می دانیم. همه دوستان عربی به ما اطمینان می دهند که این پیشرفت ها برای بهبود فضای منطقه هدف گیری شده است و به هیچ وجه برای زیر پا گذاشتن حقوق فلسطینی ها استفاده نخواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: ما از شرکای اسراییلی و دوستان فلسطینی می خواهیم شرایط را برای مذاکره ایجاد کنند و از میادین بین المللی برای آغاز گفت وگوهای مستقیم استفاده کنند.

۲۵ مهر ماه ۱۳۹۹ ( ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰) در واشنگتن قرارداد سازش میان امارات متحده عربی و بحرین با رژیم صهیونیستی در حضور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا به صورت رسمی امضا شد.

رژیم صهیونیستی روابط خود را با امارات متحده عربی و بحرین عادی کرده و این دو کشور به همراه عربستان به هواپیماهای صهیونیستها اجازه داده‌اند که از حریم هوایی آنها استفاده کنند؛ مسأله‌ای که بسیاری آن را خیانت به آرمان ملت فلسطین خواندند.

حمایت روسیه از مذاکرات ملی در یمن

وزیر امور خارجه روسیه در مورد موضع و رویکرد کشورش برای پایان مناقشه یمن گفت: ما دورنمای مشخصی در ادامه تلاش های «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن و نیز همکاری همه طرف های مناقشه در یمن می بینیم.

وی افزود: همه این تلاش ها باید درجهت برقراری همکاریها و پایان مناقشه باشند. ما از اقدامات دوستان خود در عربستان سعودی و امارات و گریفیتس برای پیشبرد گفت وگوها و دستیابی به تفاهم در جنوب یمن حمایت می کنیم.

عربستان همراه با امارات، بحرین، کویت، سودان و مصر از ششم فروردین ۹۴ اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور به منظور بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن به قدرت کرد.

کشورهای همپیمان عربستان در این جنگ به دنبال مشاهده بی‌نتیجه بودن آن به تدریج خود را از ائتلاف عربی کنار کشیدند و فقط امارات به دلیل داشتن اهداف توسعه‌طلبانه و طمع‌ورزی‌های خاص خود در یمن، به حضور نظامی‌اش در این جنگ تا به امروز ادامه داده است.

این تجاوز نظامی تاکنون جز کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی و همچنین آواره شدن میلیون‌ها تن از شهروندان محروم و ویرانی زیرساخت‌ها و قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار در این کشور، نتیجه‌ای برای متجاوزان به همراه نداشته است.

مساله لیبی دردسر بزرگ برای بازیگران بین المللی

وزیر خارجه روسیه در ادامه مصاحبه با العربیه گفت که وضعیت لیبی نه فقط روسیه و ترکیه را نگران می کند بلکه دردسر بزرگ برای بسیاری از بازیگران بین المللی است.

وی ادامه داد: در پنج سال اخیر تلاش های گسترده ای ازسوی کشورهای اروپایی، کشورهای خاورمیانه و سایر کشورها برای پایان دادن به جنگ و خونریزی در لیبی بکار گرفته شد تا پیامدهای فاجعه بار اقدامات تجاوزگرانه ناتو با نقض قطعنامه های شورای امنیت در سال ۲۰۱۱ برطرف شود.

لاوروف گفت: حکومت لیبی که بر اثر این تجاوز نابود شد باید دوباره احیا شود و روسیه و ترکیه جزو کشورهایی هستند که می خواهند این امر را تحقق بخشند.

وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سوالی در مورد حضور نظامیان یا مزدوران خارجی در لیبی گفت: تا پیش از آن که طرف های لیبی در مورد حضور خارجی مخالفت یا موافقت خود را اعلام کنند باید در مورد ایجاد حکومت واحد لیبی به توافق برسند.

لیبی از زمان انقلاب این کشور در سال ۲۰۱۱ که منجر به سرنگونی حکومت معمر قذافی دیکتاتور وقت شد، دستخوش جنگ و ناآرامی است.

از آن سال به بعد، دو دولت موازی در شرق و غرب این کشور روی کار آمد و لیبی به صحنه درگیری میان قدرت های منطقه ای تبدیل شد که این درگیری ها همچنان ادامه دارد.

دولت وفاق ملی لیبی مورد حمایت سازمان ملل، اتحادیه اروپا، ترکیه و قطر است. این در حالی است که روسیه، عربستان و امارات از دولت شرق این کشور به رهبری ژنرال خلیفه حفتر حمایت می کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: