کد خبر: ۸۶۲۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۲
تعداد بازدید: ۲۰۷
استاد دانشگاه جرج واشنگتن با تاکید بر اینکه که آمریکا حق استفاده از مکانیزم ماشه را ندارد، گفت: در ایالات متحده جمله معروفی در مورد شخصی که به جرم کشتن والدینش در دادگاه محاکمه می‌شود وجود دارد که «چون یتیم است از دادگاه درخواست بخشودگی می‌کند.» این وضعیت در ایالات متحده و فعال‌سازی مکانیزم ماشه هم صادق است.

ترامپ می‌خواهد بازگشت به برجام را برای بایدن سخت کند/ گروسی نفوذ زیادی در رهبران اروپایی دارد/ کاهش تعهدات برجامی ایران قابل درک و منطقی استبه گزارش خبرداغ، هیو گوسترسون (Hugh Gusterson) استاد مردم‌شناسی و روابط بین‌‌الملل دانشگاه جرج واشنگتن است. حوزه تخصصی وی روابط بین‌الملل، امنیت بین‌المللی و سلاح هسته‌ای است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در خصوص تنش‌های میان ایران و آمریکا پرداخت.

درصورت پیروزی بایدن، برجام با برخی بندهای اضافی احیا می‌شود

 هیو گوسترسون در ابتدا درباره پیش‌بینی خود از آینده برجام گفت: پیش‌بینی آینده توافق برجام سخت است. در صورت پیروزی مجدد دونالد ترامپ، این پیمان به پایان خواهد رسید. اگر جو بایدن در انتخابات پیروز شود، مطمئناً باید به دنبال احیای پیمان (شاید با برخی بندهای اضافی) باشیم و ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که کشورهای اروپایی از این امر حمایت کنند. اما مهم این است که سران ایران از بازگشت به پیمانی که توسط ایالات متحده شکسته و پاره شد، چه احساسی خواهند داشت؟

آمریکا حق استفاده از اسنپ بک را ندارد

وی در ادامه در مورد تلاش آمریکا برای فعال‌سازی مکانیزم ماشه و این مساله که آیا آمریکا حق فعال‌سازی این مکانیزم را دارد یا خیر گفت: در ایالات متحده جمله معروفی در مورد شخصی که به جرم کشتن والدینش در دادگاه محاکمه می‌شود وجود دارد که «چون یتیم است از دادگاه درخواست بخشودگی می‌کند.» این وضعیت در ایالات متحده و فعال‌سازی مکانیزم ماشه هم صادق است.

آمریکا احترامی برای سازمان‌های بین‌المللی قائل نیست

گروسی نفوذ زیادی در رهبران اروپا دارد

این استاد دانشگاه در مورد سفر گروسی به ایران و بررسی دستاوردهای این سفر  گفت: گفت‌وگو همیشه خوب است. اما رهبر آمریکا و جمهوری‌خواهان در ایالات متحده احترام و اعتبار بسیار کمی نسبت به سازمان‌های بین‌المللی، اعم از سازمان بهداشت جهانی یا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قائل هستند. رافائل گروسی نفوذ زیادی در رهبران اروپا خواهد داشت، اما این کاخ سفید علاقه‌ای به دانستن و اطلاع از نظر او نخواهد داشت، مگر اینکه نظر او این باشد که ایران مقصر اتفاقی است.

کاهش تعهدات برجامی ایران قابل درک و منطقی است

وی در ادامه در مورد کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: برجام حق ایران در غنی‌سازی اورانیوم را به ۳.۶۷٪ محدود می‌کند. اما از زمان کنار گذاشتن این پیمان توسط ایالات متحده ، ایران غنی‌سازی خود را به ۴.۵٪ رسانده و برنامه خود را برای غنی‌سازی به سطوح بالاتر اعلام کرده است. همچنین تعداد سانتریفیوژهای در حال کار را دو برابر کرده است. با توجه به اقدامات انجام شده توسط ایالات متحده، پاسخ ایران قابل درک و منطقی است.

ترامپ می‌خواهد بازگشت به برجام را برای بایدن سخت کند

گوسترسون اظهار داشت: کاهش تعهدات ایران همچنین می‌تواند توسط مخالفان برجام در ایالات متحده برای حمله به توافق و مقصر دانستن ایران مورد استفاده قرار گیرد و البته کار را برای احیای توافق در دولت بعدی آمریکا دشوار می‌کند. دولت فعلی آمریکا به دنبال این کار است و می‌خواهد بازگشت به برجام را برای بایدن سخت کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: