وزیر آموزشوپرورش دستورالعمل پروژه «کنترل وزن و چاقی دانش آموزان با رویکرد ترویج سبک زندگی فعال و سالم» را ابلاغ کرد.
به گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا، در این دستورالعمل آمده است: کودکان، نوجوانان و جوانان دانش آموز، سرمایههای اصلی کشور و آیندهسازان مهین اسلامی هستند. تربیت متوازن و تمام ساحتی دانشآموزان از مطالبات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است بهنحویکه در بیانیه ارزشهای این سند بر سلامت جسمانی و نشاط دانشآموزان تأکید شده است. یکی از علل اصلی که سلامت امروز و فردای نسل در حال رشد را به مخاطره میاندازد، شیوع افزایش وزن و چاقی در سنین خردسالی و دانش آموزی است.
این دستورالعمل می افزاید: این پدیده یک پیامد هزاره سومی است که برخی از کشورهای جهان را به وضعیت هشدار دهندهای رسانده و درکشور ما نیز از روند روبه رشدی برخوردار شده است. افزایش وزن و چاقی نهتنها سلامت کودکان و نوجوانان را در طول تحصیل به خطر میاندازد، بلکه بر زندگی آنان در آینده تأثیرگذار است و آنان را با مشکلات بهداشتی، سلامتی و شیوع بیماریهای غیر واگیر مواجه خواهد کرد. به همین منظور وزارت آموزشوپرورش مصمم است پروژه «کنترل وزن و چاقی دانشآموزان با رویکرد ترویج سبک زندگی فعال و سالم» را تدوین و از رهگذر اجرای آن نقش مؤثری در تأمین سلامت عمومی امروز و آینده جامعه ایفا کند.
در ادامه ابلاغ این دستورالعمل وزیر آموزش و پرورش تاکید کرده است: ضمن ارسال دستورالعمل پروژه «کنترل وزن و چاقی دانش آموزان با رویکرد ترویج سبک زندگی فعال و سالم» انتظار میرود کلیه همکاران پرتلاش وزارت آموزشوپرورش که دغدغه اصلی آنان برابر آموزههای سند تحول بنیادین، پرورش دانشآموزانی مؤمن، سالم، دانا، توانا، خودباور، بانشاط، امیدوار و شجاع است، در اجرای دقیق این پروژه مساعدت و در رعایت موارد زیر اهتمام لازم را معمول کنند:
۱- از مدیران کل استانها و رؤسای آموزشوپرورش مناطق/ شهرستانهای کشور انتظار میرود ابعاد، اهداف، شیوه و زمان اجرای این پروژه را برای مدیران و دستاندرکاران سطوح منطقهای و مدرسهای (بهویژه مدیران مدارس) تشریح و بر ضرورت اجرای آن تأکید کنند.
۲- مشارکت فعال، هماهنگی اولیای دانش آموز با آموزههای اولیای مدرسه، تضمینکننده تحقق اهداف پروژه خواهد بود. به همین لحاظ بر مشارکت و همکاری متقابل والدین با مدرسه بهویژه والدینی که فرزندان آنان دارای اضافهوزن و چاقی هستند، توصیه جدی میشود.
۳- در اولین فرصت، نسبت به تشکیل شورای آموزشوپرورش استان / شهرستان/ منطقه، باهدف حمایت اجرای فراگیر و جلب مشارکت کلیه سازمانها و عوامل سهیم و مؤثر، بهمنظور اجرای موفق پروژه اقدام شود.
۴- از فنون مدیریت اطلاعرسانی و پویشهای ملی استانی، منطقهای و مدرسهای در تبلیغ و ترویج پروژه بهمنظور توسعه مشارکت تمامی ذینفعان و حمایت اجتماعی استفاده شود.
۵- بر مطالعه و انتقال مفاهیم آموزشی دستورالعملهای این پروژه اعم از نحوه اجرا، آموزش منابع انسانی، مشارکت والدین، تغذیه سالم، فعالیت بدنی و ... که در سامانه حوزه تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزشوپرورش و کانالهای مرتبط در شبکه آموزشی دانش آموز (شاد) درج شده است، توصیه می شود.
۶- ضمن افزایش فعالیتهای حرکتی در مدارس و تأکید بر افزایش تحرک در محله و منزل، در پایگاه تغذیه سالم مدرسه و در منزل، محیط تغذیهای سالمی برای کنترل کالری موردنیاز دانشآموزان فراهم آید.
۷ - در عنوان کردن اثرات منفی وزن اضافی و چاقی نباید بهگونهای افراط شود که به تأثیرگذاری منفی روحی دانش آموزان دارای اضافهوزن و چاق بیانجامد. جمعیت هدف ما تمامی دانش آموزان مدرسه اعم از افراد لاغر، دارای وزن طبیعی، وزن اضافی و چاق است که بایست مورد آموزش، مشاوره و حمایت قرار گیرند.
۸- با توجه به شیوع ویروس کرونا و احتمال عدم بازگشایی مدارس در برخی از استانها و شهرهای کشور اجرای پروژه کنترل وزن در دانش آموزان با همکاری معلمان، والدین و دانشآموزان و پیگیری از طریق سامانه شاد و فضای مجازی مطابق دستورالعمل امکانپذیر خواهد بود.
۹- این پروژه با همکاری عوامل مدرسه (مدیران، معاونان، دبیران، آموزگاران و مراقبین سلامت مدارس) انجامپذیر است، از اجرای آن بهصورت برونسپاری خودداری شود.
۱۰- تعیین شاخص توده بدنی دانش آموزان در مرحله اولیه یا پیشآزمون حداکثر تا ۱۵ آبان ماه صورت میگیرد و دانش آموزان دارای اضافهوزن و چاق شناسایی میشوند. سپس با آموزش، مشاوره و حمایت با همکاری خانه و مدرسه، دانش آموزان وزن خویش را مدیریت میکنند و پس از آزمون مرحله ثانویه، تغییرات شاخص توده بدنی تعیین و تحلیل میشود.
۱۱- منابع موردنیاز اجرای این پروژه از اعتبارات معاونت تربیتبدنی و سلامت تأمین خواهد شد و دریافت هرگونه هزینه از دانش آموزان با هر عنوانی ممنوع است.
با اجرای این طرح نه تنها میتوان خطر روزافزون گسترش چاقی در تمام رده های سنی دانش آموزی را روشن ساخت بلکه می توان با ارزیابی ساختار ترکیب بدنی دانش آموزانی از وجود نارسایی های تغذیه ای مثل سو تغذیه در میان دانش آموزان نیز مطلع گردید.