کد خبر: ۸۶۰۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۱
تعداد بازدید: ۲۳۲
قطعنامه ضد ایرانی آمریکا روز گذشته با 2 رأی مثبت، 2 رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع رد شد. در حالی که 2 رأی مخالف از آن آمریکا و جمهوری دومینیکن (کشور کوچک وابسته به آمریکا) بود، این موضوع نشان‌دهنده شکست مفتضحانه آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل است.
خواری آمریکای جهانخواربه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه رسالت ، رد قطعنامه ضدایرانی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل نشان می‌دهد دوران زورگویی و یکجانبه‌گرایی آمریکا به سر آمده، قدرت آمریکا در سطح بین‌المللی به شدت افول کرده و نفوذ و تأثیر‌گذاری این رژیم در جهان کاهش یافته است.
با گذشت نزدیک به سه سال از تروریسم اقتصادی آمریکایی‌ها در مقاطع مختلف سعی کردند با تحریک افکار عمومی و اینکه حق کامل برای پیشبرد اهداف ضد ایرانی خود در سازمان ملل را دارا هستند، راه را برای تصویب قطعنامه‌ای هموار کنند که خرید و فروش تسلیحات متعارف ایران را نشانه گرفته است.
به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ که متعاقب برجام به تصویب شورای امنیت رسید، ممنوعیت تسلیحاتی ایران پس از ۱۳ سال در ۲۷ مهرماه امسال به پایان می‌رسد؛ از این رو، آمریکایی‌ها ابتدا قطعنامه بسیار سختگیرانه‌ای متشکل از ۱۵ بند مقدماتی و ۳۵ بند عملیاتی ارائه دادند.
با مشخص شدن مخالفت جدی کشور‌ها با این قطعنامه که به نوعی اعلام جنگ با ایران محسوب می‌شد، آمریکایی‌ها روز سه‌شنبه قطعنامه خود را اصلاح کردند.با این حال اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت با این مسئله مخالف بودند چرا که این کار را 
به معنای شلیک تیر آخر به برجام می‌دانند.
 از این رو در رأی‌گیری به قطعنامه پیشنهادی آمریکا، روسیه و چین به صراحت با آن مخالفت کردند، اروپایی‌ها و غیرمتعهد‌ها هم به آن رأی ممتنع دادند و به این ترتیب، آمریکا طعم تلخ شکست دیپلماتیک در برابر ایران را بار دیگر چشید.
شاید دنیا در حال تجربه دوران جدیدی است. دورانی که در آن دیگر تنها یک یا دو ابر قدرت وجود ندارد و هرکشوری می تواند نظر خود را اعلام کند و کشوری همچون ایران بتواند پس از ۴۰ سال مقتدرانه جلوی کشوری که خود را ابر قدرت می داند
 بایستد. ایران توانست پس از انقلاب کشور های
 اروپایی را با خود هم نظر کند تا آن‌ها دیگر فقط دنباله‌رو آمریکا نباشند و این خود نشان‌دهنده موفقیت ایدئولوژی کشور ماست.
آمریکا ۴۰ سال پیش درحالی تحریم‌های ایران را شروع کرد که فکر می‌کرد ایران با‌وجود سنگین‌تر شدن هر روزه تحریم‌ها از هم فرو می‌پاشد. اما شاید  نمی‌دانست فرصتی که در بحران‌ها هست در خود فرصت‌ها نیست. تحریم‌ها به کشور ما فرصتی داد تا بدون هرگونه کمکی و با هر سختی کشور را اداره کنیم.
ایران در این سال ها تحریم‌هایی را تحمل کرد و سر پا ماند که شاید اگر هر کشور دیگری آن را تجربه می‌کرد دیگر چیزی به نام کشور از آن باقی نمی ماند، اما ایران توانست موشک تولید کند، پزشکی خود را به عالی‌ترین سطح برساند، تولیدات دانش بنیان ارایه کند و هزاران کار دیگر را بدون وابستگی انجام بدهد.
جلسه دیروز شورای امنیت نشان دهنده پیروزی استقلال کشور ما و افول قدرت آمریکا بود و نشان داد مقاومت حتما در مقابل کشوری که خود را ابر قدرت می داند
جواب می‌دهد و درواقع همان نظر «فرید زکریا» تحلیلگر برجسته آمریکایی به واقعیت پیوست و آن اینکه «هژمونی آمریکا مرد».
 آمریکا از مسیرهای جایگزین علیه ایران قطعنامه تصویب می‌کند
یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: اکنون که آمریکایی‌ها نتوانستند از تمدید قطعنامه تحریم‌های تسلیحاتی ایران به لحاظ حقوقی در شورای امنیت رأی مثبت بگیرند، به قوانین داخلی خود متوسل شده که این قوانین را به نظام بین‌المللی و فرا مرزی تسری خواهند داد و فروش سلاح به ایران را از طریق سایر کشورها تحریم می‌کنند.
ابوذر گوهری‌مقدم، کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با «رسالت» در رابطه با رد شدن قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد بیان کرد: آمریکایی‌ها در مقطع فعلی و قبل از انتخابات آبان ماه ریاست جمهوری، به دنبالکسب موفقیت در عرصه بین‌المللی هستند که یکی از مهمترین این مسائل، تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران است که این تحریم‌ها طبق قطعنامه 2231 در ماه اکتبر به پایان برسد.
وی افزود: آمریکا در گام نخست به دنبال این بود که به طور مشخص بتواند قطعنامه‌ای را طراحی و طبق آن، تحریم‌های ایران را بازگرداند که دلیل روی آوردن آن‌ها به این قطعنامه، به این دلیل است که مکانیزم ماشه برای آمریکایی‌ها به دلیل خروج از برجام از لحاظ حقوقی امری دشوار است.
گوهری مقدم ادامه می‌دهد: آمریکا باتوجه به مخالفت کشورهای عضو برجام، تصمیم گرفت در ابتدا این قطعنامه را پیگیری کند و از آنجا که کشورهای سازمان ملل و شورای امنیت نسبت به قطعنامه‌های شورای امنیت متعهد هستند و معتقدند که مخدوش شدن این قطعنامه‌ها باعث می‌شود در نظام بین‌الملل سنگ روی سنگ بند نشود، بنابراین اعلام کردند با قطعنامه جدید آمریکا همراهی نمی‌کنند و تمامی متحدان آمریکا فقط برای حفظ آبرو خود رأی ممتنع دادند. 
وی ضمن اشاره به آراء منفی چین و روسیه و اظهارنظری رسمی مقامات این دوکشور مبنی بر مخالفت و وتو قطعنامه آمریکا گفت: مشخص بود روسیه و چین هم این قطعنامه را وتو یا با آن مخالفت خواهند کرد.
گوهری مقدم تأکید کرد: با رأی منفی شورای امنیت، نخستین مسیر آمریکا مسدود می‌شود و احتمال دارد آن‌ها به دنبال سایر راهکارهای جایگزین باشند. 
این کارشناس روابط بین الملل می‌گوید: با این حال آمریکایی‌ها گفته بودند به مکانیزم ماشه در برجام متوسل می‌شوند، اما از آنجا که به صورت رسمی از برجام خارج شده‌اند به لحاظ حقوقی راهی برای فعال کردن مکانیزم ماشه ندارند. هرچند استدلال آمریکایی‌ها این است که ما عضو برجام نیستیم اما عضو قطعنامه 2231 هستیم و طبق این قطعنامه می‌توانیم مکانیسم ماشه را فعال کنیم.
وی ادامه داد: این کار به لحاظ حقوقی بسیار دشوار است و آمریکایی‌ها باید اقدامی مؤثر در قبال جمهوری اسلامی ایران انجام داده و از لغو تحریم‌های تسلیحاتی جلوگیری کنند.
او تأکید کرد: اکنون که آمریکایی‌ها نتوانستند به لحاظ حقوقی از  اعضای شورای امنیت رأی بگیرند، قطعا به قوانین داخلی خود متوسل می‌شوند که این قوانین را به نظام بین‌المللی و فرا مرزی تسری خواهند داد و فروش سلاح به ایران را از طریق شرکت‌های دیگر کشورها تحریم می‌کنند که به طور حتم کشورهای متحد آمریکا و به‌ویژه اروپا ابتدا با این موضوع مخالفت می‌کنند، اما باید به این نکته توجه داشته باشیم این امکان وجود دارد که کشورهای اروپایی جدا از قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران با آمریکا در حوزه های دیگر علیه ایران همراهی کنند.
این کارشناس روابط بین الملل خاطرنشان کرد: به همین دلیل آمریکایی‌ها تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری درصدد هستند تا قطعنامه‌ای را علیه نظام جمهوری اسلامی به تصویب برسانند تا برگ برنده‌ای در مبارزات انتخاباتی ترامپ در برابر دموکرات‌ها داشته باشند.
وی ضمن اشاره به همراهی اروپایی‌ها با آمریکا در قطعنامه‌های دیگر علیه ایران، عنوان کرد: این احتمال وجود دارد که اروپایی‌ها باز هم با آمریکا درمورد تحریم های  تسلیحاتی در قالب برجام همکاری نکنند اما از آنجا که آمریکایی‌ها نگرانی‌هایی را علیه جمهوری اسلامی ایران به راه می‌اندازند، ممکن است این اقدام در حوزه‌های حقوق بشری یا نفوذ ایران در منطقه به وجود بیاورند که در این‌صورت خواهان همکاری اروپایی‌ها هستند. 
گوهری‌مقدم خاطرنشان کرد:  آمریکا نمی‌تواند به طور مستقیم مکانیرم ماشه را فعال کند یا تحریم تسلیحاتی را به طور مداوم تداوم ببخشند و این امر در کوتاه مدت اتفاق نخواهد افتاد.
او در انتها گفت: نکته حائز اهمیت نتایج انتخابات آمریکاست و اروپایی‌ها نیز منتظر هستند تا نتیجه انتخابات مشخص شود. بنابراین صبر می‌کنند و اگر مجدد ترامپ رأی بیاورد، نزدیکی بیشتری با آمریکا خواهند داشت اما اگر نتایج آمریکا به نحو دیگری رقم بخورد اروپایی‌ها تلاش می‌کنند تا ایران را در چارچوب برجام مهار کنند.
   آمریکا به دنبال استفاده از مکانسیم ماشه است
یک منبع آگاه در گفت‌‌وگو با «رسالت» گفت: آمریکا تا ۱۸ اکتبر که زمان لغو تحریم هایتسلیحاتی است، تلاش خواهد کرد از مکانیزم ماشه استفاده کند و تحریم‌هایی را که بر اساس برجام لغو شده بودند، دوباره احیا کند.
وی تأکید کرد: از دید ایران و بسیاری از اعضای شورای امنیت، آمریکا حق چنین کاری را ندارد.
این منبع آگاه افزود: رأی دیروز شورای امنیت ضربه بزرگی به تلاش آمریکا برای استفاده از این مکانیزم وارد کرد و حالا باید منتظر ماند و دید تا آن موقع چه می‌شود.
 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: