کد خبر: ۸۵۹۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
تعداد بازدید: ۲۵۱
تحلیل‌گر مسائل جهان عرب به بررسی ابعاد سفر الکاظمی به ایران و مسائل مربوط به این سفر پرداخت و آثار امنیتی، سیاس و اقتصادی این سفر را تحلیل کرد.

نفس حضور الکاظمی در تهران موفقیت‌آمیز بود/ هنوز برای پیش‌بینی روند میانجی‌گری عراق میان تهران و ریاض زود استبه گزارش خبرداغ ، رضا میرابیان تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه در گفت‌‌‌وگو با  ایلنا، درباره آثار سفر الکاظمی به ایران اظهار داشت: قرار نبود آقای الکاظمی در همین یک سفرشان به تهران همه مسائل حل و فصل کنند، نفس حضور او در تهران موفقیت است؛ چرا که علی‌رغم فشارهای آمریکا مبنی بر دوری، همکاری و همراهی نکردن عراق با ایران، این سفر موفق را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: الکاظمی در دیدار با رهبری نیز به این موضوع که خواهان یک دولت مستقل و قطعی عراقی هستیم، اشاره کرد‌ و همچنین از مواضع ایران هنگام حمله داعش به عراق سپاس‌گزاری کرد و گشایش درهای اقتصادی عراق در ایام تحریم را تلاشی در جهت قدرشناسی از ایران دانست.

این تحلیلگر مسئل جهان عرب، درباره برخی شبهات درباره موفق نبودن سفر نخست وزیر عراق به ایران خاطرنشان کرد: میزان توقع را در انجام همین سفر بدانیم، سفر موفق بوده چرا که در ملاقات‌هایی که هیات عراقی با دولت داشته‌اند، بسیاری از برنامه‌ها از جمله خط راه‌آهن بصره به خرمشهر، اروند رود، گسترش همکاری‌های اقتصادی تا سقف ۲۰ میلیارد دلار مورد بررسی و گفت‌وگو قرار گرفت، بنابراین باب همکاری نه تنها بسته نشده بلکه رو به گسترش بوده و دولت عراق در ماه‌ها و هفته‌های اخیر علی‌رغم وجود کرونا مرزهای خودش را برای جمهوری اسلامی بازگشایی کرد.

وی درباره میانجی‌گری بین ایران و عربستان توسط الکاظمی اینکه آیا می‌توان در آینده نزدیک روابط ایران و عربستان را بهبود یافته دید، یادآور شد: ایران درخواست میانجی‌گری نکرده است و در طول سال‌های گذشته، چه دوران آقای حیدرالعبادی و چه در زمان آقای عبدالمهدی، سعودی‌ها خواهان میانجیگری عراق برای رابطه با ایران بودند، اکنون نیز همینطور است، یعنی اگر بحثی از میانجی‌گری مطرح می‌شود از طرف جمهوری اسلامی ایران نیست، هرچند که از بهبود و عادی شدن روابط و میانجیگری عراق استقبال می‌کند و چه کشوری بهتر از عراق برای میانجیگری؛ اما اکنون برای این موضوع زود است، چرا که آقای الکاظمی هنوز به عربستان سفر نکرده و باید ببیند که مواضع و نگرش سعودی‌ها چه خواهد بود. البته در گدشته هم به این میانجی‌گری‌ها از سوی سعودی‌ها پاسخ لازم داده نشده است.

این کارشناس مسائل سیاست خارجه با اشاره به میزان مبادلات اقتصادی ایران و عراق درباره اولویت داشتن روابط سیاسی و امنیتی بر روابط اقتصادی دو کشور ایران و عراق ابراز داشت: روابط ایران و عراق مجموعه‌ای از روابط است و نمی‌توان گفت کدام بر دیگری اولویت و برتری دارد. روابط ایران و عراق یک رابطه درهم تنیده سیاسی، امنیتی، اقتصادی و دفاعی است. اراده رهبری کشور عراق در دوره‌‌های بعد از سرنگونی صدام حسین بر این بوده که روابطش با ایران را گسترش دهد و اگر به روند روابط نگاه شود، همواره همکاری‌ها و توافقات رو به افزایش است. اگر گاهی توقفی مثل کاهش قیمت نفت و یا کرونا داشته، اما همواره در حالی پیشرفت بوده است.

وی درباره ایجاد موانع آمریکا بر سر راه تعمیق روابط ایران و عراق گفت: ایالات متحده همواره بر سر راه روابط دو کشور مانع بوده و خواهد بود اما عراق صراحتا به آنها اعلام کرده که خواهان توازن در روابط خود با ایران و آمریکا است. از سویی ایران چیزی را بر عراق تحمیل نکرده، همینقدر که عراق یک روابط متوازن با همسایگان خودش داشته باشد، تحت قیمومیت، فشار و تاثیر آمریکا قرار نگیرد و استقلال خودش را داشته باشد، برای ایران بسیار اهمیت دارد و اقدام مثبتی است.

به گفته میرابیان البته دولت عراق نیز در قبال فشارهای ایالات متحده توانسته تحمل کند و اگر بنا بود آن فشارها را بپذیرد، بسیاری از همکاری‌ها را با جمهوری اسلامی انجام نمی‌داد.

وی درباره نقش ترکیه در روابط ایران و عراق گفت: روابط عراق و ترکیه خیلی به روابط ایران با عراق پیوستگی ندارد، اما روابط عراق و ترکیه روابط پیچیده‌ای است. یکی اینکه در موضوع آب با ترکیه چالش دارند و یکی هم موضوع حضور و پیشرفت ترک‌ها به بهانه حضور "پ.ک.ک" است که جمهوری اسلامی ایران نیز تلاش دارد چالش‌ها بین دو کشور کم شده و روابط دو کشور بهبود پیدا کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: