کد خبر: ۸۵۷۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
تعداد بازدید: ۹۶۴
غول کرونا باز هم غول ۲ کنکور ۹۹ را شکست داد و آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری را به تعویق انداخت.

سرانجام سنگینی سایه غول کرونا بر غول کنکورهابه گزارش خبرداغ ، غول کووید ۱۹ این روزها حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار داوطلبی را که از سال گذشته خود و خانواده های آنها مهیای کنکورهای ۹۹ شده اند را در انتظار گذاشته است.

این ویروس شوم که ماه هاست سایه اش بر کره زمین سنگینی می کند نه تنها به جان مردم حمله کرده بلکه در سایر بخش های زندگی هم اختلال ایجاد کرده است. این مشکلات نه تنها در آزمون های سراسری ایران بلکه در سایر کشورها هم برنامه‌ریزی های کنکورهای را هم به کام خود کشانده است.

در ایران آنچه که سازمان سنجش آموزش کشور برای آن برنامه ریزی کرده بود و کنکوری ها هم با این برنامه های منظم خو گرفته بودند بر هم زده شد؛ به طوری که آزمون های دکتری و کارشناسی ارشد سه بار و کنکور سراسری یک بار با تعویق مواجه شد.

اوایل اسفند سال گذشته که این ویروس میهمان ناخوانده ایرانیان شد، یکی از نخستین اقدامات ستاد ملی مقابله با کرونا هم تعویق آزمون های سراسری بود؛ کنکور دکتری قرار بود ۹ اسفندماه برگزار شود اما بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا تاریخ های ۲۸ فروردین ماه، ۲۶ تیرماه و در نهایت ۹ مردادماه در طول ماه های گذشته برای این کنکور در نظر گرفته شد.

همین اتفاق برای کنکور کارشناسی ارشد هم رخ داد و این آزمون که قرار بود ۲۸ و ۲۹ فروردین ماه ۹۹ برگزار شود، تاریخ های سوم و چهارم اردیبهشت ماه، دوم و سوم مردادماه و در نهایت ۱۶ و ۱۷ مردادماه را تجربه کرد.

غول کرونا فقط یک بار توانست تاریخ کنکور سراسری را تغییر دهد؛ تاریخ برگزاری این آزمون از ۱۲ و ۱۳ تیرماه به ۳۰ و ۳۱ مردادماه موکول شد و تاکنون تغییر دیگری برای این آزمون اعلام نشده است.

هشتگ های داغ کنکوری

در این میان داوطلبان کنکوری هم به دو طیف موافق و مخالف تقسیم شدند و با هشتگ هایی نظر تعویق کنکور سراسری، سلامت کنکوری ها، نه به کنکور، کنکور کرونایی، سلامت کنکوری، حاشیه های این کنکور را داغ کردند؛ عده ای فقط نگران سلامتی خود و رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی بودند اما سایرین نگران آینده و یک سال زحمتی که برای موفقیت در کنکور کشیده بودند. با این حال، بر اساس برگزاری جلسات متعدد وزارت علومی ها و سازمان سنجش با وزارت بهداشت، در نهایت کنکورهای تحصیلات تکمیلی برای رعایت حال داوطلبان دو هفته دیگر عقب افتاد.

سد پروتکل های بهداشتی مقابل کرونا

سازمان سنجش آموزش کشور اما سفت و سخت تر از ستاد ملی مقابله با کرونا، اقدام به انتشار چند مرحله ای پروتکل های بهداشتی کرد؛ دستورالعمل هایی که می تواند خیال کنکوری ها را از نظر شرکت در کنکورها و فاصله گذاری اجتماعی راحت کند. حتی برای رفاه حال داوطلبان، کارشناسان بهداشت، تیم پزشکی و اورژانسی در همه حوزه های برگزاری آزمون حضور دارند.

وزیر علوم نیز بارها بر سالم بودن تهویه های حوزه های امتحانی تاکید کرده است و موارد بهداشتی و پدهای الکلی به طور کامل در اختیار داوطلبان قرار داده می شود.

از آنجا که کرونا اختلالی در برگزاری کنکورهای ۹۹ ایجاد کرد، فرآیند توزیع کارت کنکور دکتری را هم به تعویق انداخت؛ روز گذشته ۲۳ تیرماه قرار بود فرآیند توزیع کارت ورود به جلسه کنکور دکتری انجام شود که با اعلام نیمه شب سازمان سنجش مبنی بر تعویق کنکور دکتری، توزیع کارتی صورت نگرفت و سخنگوی سازمان سنجش نیز روز گذشته اعلام کرد که زمان بعدی این امر در روزهای آینده اعلام می شود.

این موارد تنها بخشی از حاشیه های تاثیر غول کرونا بر آزمون های سراسری بود؛ عده زیادی از استادان و طراحان سوال حتی افرادی که در چاپخانه سوالات حضور دارند از سال گذشته در قرنطینه به سر می برند و با سختی های قرنطینه به شکل دیگری دست و پنجه نرم می کنند. هر بار که کنکورها به تعویق می افتد آنها هم باید زمان بیشتری را در قرنطینه بگذرانند و امید که با برگزاری این آزمون ها قرنطینه این افراد هم به اتمام برسد.

ایرنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شهلا
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
1
6
سلام .اخه مسئله که فقط سر جلسه کنکور نیس
من الان کاملا اماده ام ولی خونمون شهرستان
بیست نفر هستیم باید به شهر بیایم ازمون بدیم
هر ساله بچه ها تو نماز خونه خابیدن یه کم به فکر ما باشین اینطوری تا صب خابمون نمییره اخه
تو رو خدا کنکور سراسری رو به پاییز بندازین
یه مدت همه جا رو نظارت کنین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
0
0
اگ ب فکر سلامت مایین کنکور باید ب تعویق بیوفته
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: