کد خبر: ۸۵۷۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۵
تعداد بازدید: ۳۶۸
دیدار روز گذشته مقام معظم رهبری با نمایندگان مجلس یازدهم، از چند جهت کم‌نظیر بود.

فرصت آزمون ‌وخطا نداریمبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه رسالت، ایشان مجلس جدید را از قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجالس پس از انقلاب خواندند که ترکیبی از جوانان پرانگیزه، پر ایمان و کارآمد با مدیران انقلابی و شماری از پیشکسوتان دارای سوابق نمایندگی است.
فرمایشات ایشان و بیانات رئیس محترم مجالس از چند جهت قابل‌توجه است:
یک. اقتصاد کشور و معیشت مردم، همچنان مسئله اصلی کشور است. مشکلات مردم که در اثر سال‌ها ناکارآمدی مدیریتی و تحریم‌های ظالمانه بالاگرفته بود، با همه‌گیری بیماری کووید19 به اوج رسیده است؛ اما مهم‌تر از آن دانستن این واقعیت است که راه‌حل‌ها و ظرفیت عبور از موانع در داخل کشور وجود دارد. در بیان رهبر معظم انقلاب، حل مشکلات اقتصادی منوط به سه اصل اساسی است:
الف. گسترش تفکر خوداتکایی و اعتمادبه‌نفس ملی به‌ویژه در جوانان
ب. استفاده از بنیه قوی کشور
پ. تضعیف امیدهای واهی به بیرون مرزها و شرطی کردن اقتصاد کشور
جالب است که در مورد اخیر، معظم‌له به‌جای عبارت قطع امید واهی به خارج، از لفظ «تضعیف» استفاده کردند، گو این‌که در نگاه ایشان، کافی است به خارج کم‌تر چشم دوخته شود تا ظرفیت‌های داخل همچون گوهری رخ نماید، هرچند پیگیری این ایده مطمئنا با موانعی در ساختار و در برخی افراد مواجه خواهد شد. به یاد داریم که امام راحل فرمود «ما آمریکا و حکومت دست‌نشانده‌اش را از کشور اخراج کردیم، اما تفکر آمریکایی و وابستگی هنوز در جریان است.»

بیشتر بخوانید: 

نمایندگان دوره بعد با برگزاری جلساتی درباره ترکیب مجلس یازدهم رایزنی کنند/ با دولت سر دعوا نداریم/ سال ۹۹، دست بالاتر را در منطقه خواهیم داشت


دو. نکته دیگر، تأکید چندباره رهبر معظم انقلاب بر سرعت عمل در فرآیند و محسوس بودن خروجی است. ایشان به‌صورت خاص، از سرعت عمل نمایندگان در تشکیل هیئت‌رئیسه و کمیسیون‌ها تقدیر کردند و خواستار تأثیر ملموس مجلس در حل مسائل مردم به‌ویژه در حوزه اقتصاد شدند. جالب است که در سوی مقابل، یکی از بندهای گزارش ریاست مجلس به نوسازی نظام مالیاتی اشاره داشت که همین دیروز، طرح مالیات بر خانه‌های خالی با
دو فوریت به تصویب مجلس رسید. تجربه نشان داده که بسیاری از موارد تأخیر در تصمیمات و کندی در اجرا، نه از روی دقت و احتیاط بلکه از سر سستی و بی‌برنامگی است.
سه. نکته اساسی دیگر، اشاره دکتر قالیباف به پرهیز از حواشی و تأکید چندباره مقام معظم رهبری بر آن است. متأسفانه یکی از اشکالات اساسی گذشته، ورود مجلس به مناقشات بی‌حاصل برای مردم و حواشی عجیب فردی و گروهی نمایندگان بوده است، از همین رو است
که امروز، به مطالبه‌ای جدی از سوی مردم و رهبری تبدیل‌شده است.
چهار. باید دقت کرد که نظارت، یکی از دو وجه اصلی قوه مقننه است و طبیعتا، ممکن است به مذاق برخی که کارنامه قابل قبولی ندارند خوش نیاید. از همین رو است که مجلس مستعد حاشیه‌سازی دستگاه‌ها و افراد بی‌تدبیر، ناکارآمد و سرپیچی کننده از قانون است. در چنین شرایطی، احساسی کردن فضا و مخالفت‌های هیجانی، حتی اگر اصل موضوع آن درست باشد، بازی در زمین اشتباه است. مردم به مجلس امید بسته‌ و برای نظام هزینه داده‌اند و فرصت نمایندگی هم محدود است. از ابتدای انقلاب اسلامی، 10 مجلس را پشت سر گذاشته‌ایم و این دوره، اولین مجلس در گام دوم انقلاب است. حاشیه‌سازی، بی‌تدبیری و آزمون‌وخطا در این دوره، اشتباهی راهبردی و جفای مضاعفی در حق مردم است.

نویسنده: محسن پیرهادی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: