کد خبر: ۸۵۶۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
تعداد بازدید: ۲۱۴
سخنگوی دولت گفت: مطالباتی که در ستاد کرونا مطرح شد، نشان می‌دهد که استفاده از ماسک از انتقال ویروس کرونا ۹۹ درصد جلوگیری می‌کند.

هیچ محدودیتی برای واردات گوشی ابلاغ نشده است/ قسط دوم برداشت از صندوق توسعه ملی در حال انجام است/ به هر جمع‌بندی درخصوص دخالت در نطنز برسیم، پاسخ می‌دهیمبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار‌ کرد: نگرانی ستاد کرونا از تداوم و تداخل کرونا با آنفولانزا در پاییز، افزایش تخت‌ها و زیرساخت‌ها با سرعت زیاد کماکان ادامه دارد و ما هیچ کمبودی در این خصوص نداریم و ۸ هزار تخت بیمارستانی جدید هدف‌گذاری شده که ان‌شاالله تا پایان دولت به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: عادی انگاری و عدم رعایت پروتکل‌ها و‌ خستگی جامعه از کرونا عامل گسترش آن بوده است و دو‌ عامل موفقیت ما بدون تردید توانایی نظام سلامت و درمان و همکاری مردم با نظام درمانی است.

ربیعی گفت: همانطور که استحضار دارید ماسک اجباری شد و مطالباتی که در ستاد کرونا مطرح شد، نشان می‌دهد که استفاده از ماسک از انتقال ویروس کرونا ۹۹ درصد جلوگیری می‌کند.

وی اضافه کرد: گزارشی مطرح شد که مراعات سالمندان کم شده و سالمندان بیشتر مورد حمله قرار گرفته‌اند.

سخنگوی دولت دوازدهم بیان کرد: ستاد مبارزه با کرونا محدودیت‌ها را در شهر‌های قرمز اعمال کرده و از این پس مسئولیت پاساژها با مدیران آن خواهد بود؛ ما هیچ پیش‌بینی برای زمان اتمام بیماری نداریم. کار بزرگ برای مقابله با کرونا استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: قسط دوم برداشت از صندوق توسعه ملی نیز در حال انجام است و تمام مطالبات پرستاران باید تا پایان سال پرداخت شود.

ربیعی گفت: امروز ستاد اقتصادی دولت را داشتیم و مباحثی در مورد تامین ارز مطرح شد، ما ۲۷ میلیارد دلار مطالبه ارزی داریم که از سال ۹۷ باید به کشور باز می‌گشته و متاسفانه بازنگشته است؛ براساس ابلاغیه سازمان توسعه تجارت، افرادی که اقدام نکرده‌اند، کارت بازرگانی‌شان ابطال خواهد شد؛ البته واحدهای تولیدی مستثنی شده‌اند.

وی درباره محدودیت وارد گوشی نیز گفت: گفته شده بود که واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو ممنوع شده که هیچ تصمیمی در این خصوص گرفته نشده و ابلاغی صورت نگرفته و تغییر رویه‌ای نیز انجام نشده است.

ربیعی بیان کرد: ما در هفته گذشته شاهد تعامل مجلس و دولت بودیم که در جامعه واکنش‌های زیادی داشت، ما موافق تکثر دیدگاه‌ها هستیم اما معتقدیم که اهمیت دارد که ضمن بیان دیدگاه‌ها، ما در مورد روابط بین مسئولان باید به نحوی سخن بگوییم که برای جامعه امیدآفرین باشد و با حفظ آداب و به نحوی که تخریب‌گرانه نباشد سخن بگوییم.

سخنگوی در پاسخ به سوالی درباره حادثه انفجار در سایت هسته‌ای نطنز و اینکه برخی مقام‌های رژیم صهیونیستی اظهارنظرهایی در این رابطه داشتند، گفت: فرضیه‌های مختلف درخصوص علت حادثه نطنز از همان ساعات ابتدایی بعد از حادثه به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفته و گروه‌های کارشناسی ما در آن‌جا مستقر شدند و علت حادثه با یک اجماع نظر در حال تکمیل است.

وی ادامه داد: خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشت، در ساعت‌های اولیه خبری پخش کردند که مواد رادیواکتیو منتشر شده است، به هیچ عنوان هیچ مواد رادیواکتیوی وجود نداشت و همچنین این حادثه تاثیری بر روند فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم و مراکز هسته‌ای نداشته است.

ربیعی در ادامه اظهار داشت: فعالیت‌های هسته‌ای ما صلح‌آمیز است و علیرغم مخالفت‌های بدخواهان و دشمنان در حال حرکت است. همکاران ما در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کردند که در زمان مناسب در این رابطه اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت.

وی همچنین درخصوص برخی ادعاهایی که مطرح شد، بیان داشت: از ابتدای وقوع حادثه برخی رسانه‌ها که عمدتاً با موساد در ارتباط هستند در یک اقدام برنامه‌ریزی شده و هماهنگ تلاش کردند که یک تصویر قدرتمند از رژیم اسرائیل نمایش دهند و این حادثه را به رژیم اسرائیل مرتبط کردند، هر چند مقام‌های سیاسی رژیم اسرائیل گفتند که از این حادثه استقبال می‌کنند اما از پذیرش مسئولیت آن خودداری کردند، چنین رفتاری و این نوع فضاسازی برای آن‌هایی که با عملیات روانی آشنا هستند و همچنین چون با ماهیت شرور و تروریستی اسرائیل تناسب دارد، به نوعی پذیرشش وجود دارد و به عبارتی به این رژیم می‌خورد چنین شرارت هایی انجام دهد اما به این موضوع باید توجه داشته باشیم که انجام چنین عملیاتی هنجارشکن برای برهم زدن امنیت ما عملا برهم زدن خطوط قرمز مربوط به امنیت جهانی است و این می تواند یک رویه خطرناک باشد.

ربیعی گفت: این رفتارها می‌تواند باعث تهدید ایران باشد و ما در چنین شرایطی به هر جمع‌بندی که درخصوص دخالت یا هرنوع اقدامی اگر صورت گرفته باشد، برسیم حتماً پاسخ مناسب را خواهیم داد.

ربیعی درباره رفتن مجدد پرونده ایران به شورای امنیت گفت: این کار را نقص آشکار و نابخشودنی قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت می‌دانیم اما در صورت وقوع این اتفاق به همه شرکت‌کنندگان در برجام و آمریکا واکنش ایران اعلام شده است و همه آنها ما به جدیت ایران اشراف دارند. اینکه در شورای امنیت همه بر اهمیت برجام تاکید داشتند، مهم است و دست رد زدن همه به سینه آمریکا نکته‌ای قابل تامل و موثر است. شورای امنیت نمی‌تواند در برخورد با قطع‌نامه ۲۲۳۱ گزینشی رفتار کند. باید از بازگشتن قانون جنگل جلوگیری کرد، در غیر این صورت هیچ کس از این شرایطی ایمن نخواهد بود و این آزمون بزرگی درباره تمدن بشری است که می‌تواند زمینه‌سازی برای تعاملات جهانی باشد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل واردات و صادرات تسلیحات به مدت ۵ سال محدود شده است که در اکتبر ۲۰۲۰ و در آغاز ورود به ششمین سال باید منقضی شود، این موضوع یکی از مواد صریح قطع‌نامه است و ما قطعاً اعتقاد داریم که این باید به طور کامل انجام شود.

ربیعی در خصوص همکاری ایران و‌ جمهوری آذربایجان برای مبارزه با کرونا نیز گفت: همه بخش‌ها به خوبی در حال پیشرفت است و آن چنان که از وزیر بهداشت پرسیدم، وزرای بهداشت دو‌ کشور همکاری‌‌های خوبی با یکدیگر دارند. قرار بود رییس‌جمهور آذربایجان سفری به ایران داشته باشد اما به دلیل شیوع کرونا لغو شد اما ارتباط تلفنی دو رییس‌جمهور تاکنون برقرار بوده است. فکر می‌کنم آذربایجان حدود ۵ میلیون دلار به ایران برای مبارزه با کرونا کمک کرد.

وی ادامه داد: اجلاس سه جانبه ایران و آذربایجان و روسیه به محض کاهش کرونا در روسیه برگزار خواهد شد و رویکرد ما به این اجلاس مثبت است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی پیرامون شبهات و سوالاتی که درخصوص قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین وجود دارد، ابراز داشت: من فکر می‌کنم برخی از این سوال‌ها و شبهاتی که مطرح شد، پرسش واقعی افکار عمومی و قابل احترام است اما هیچ چیز محرمانه‌ای با مردم نداریم و باید به سوال‌هایی که مدنظر مردم است، پاسخ داده شده و شبهه‌هایی که در اذهان نخبگان و مردم ایجاد شده برطرف شود.

وی ادامه داد: اما من که موارد مطرح شده را دنبال می‌کردم احساس کردم برخی که تعدادی از شبهات به عنوان یک خط از سوی افرادی که هیچ دلسوزی‌ای برای ایران ندارند و وضعیت کنونی مردم ایران هم برای آن‌ها هیچ اهمیتی ندارد، مطرح می‌شود چرا که ترسیدند این قرارداد راهی برای برون رفت ایران از مشکلات کنونی و بهبود شرایط آینده کشور باشد.

ربیعی در ادامه بیان داشت: در قرارداد با دولت چین هیچ موضوع محرمانه‌ای وجود ندارد، در ملاقاتی که آقای شی با رهبری داشتند این قرارداد مطرح شد، در سفر سال گذشته‌ آقای ظریف به چین هم این موضوع مطرح شد و اصلا چیز جدید و پنهانی نیست. این قرارداد از ابتدای شکل‌گیری تا امروز پله پله همواره اعلام شده و آنگاه که توافق نهایی حاصل شود هم قطعا اعلام خواهد شد.

وی افزود: مذاکرات نهایی برای توافق در جریان است و نهایی شدن آن اعلام می‌شود، خط کشی و تقسیم‌بندی میان کشورها و تشکیل اتحادیه‌های منطقه‌ای امری عادی در دنیای بین‌الملل است. جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول ثابت هرگز خود را میان غرب و شرق قرار نخواهد داد بلکه از همکاری با همه کشورها استقبال می‌کنیم، محدودیت ما برای همکاری مشخص است، ما با رژیم غاصب صهیونیستی و تحریم‌گران مردم ایران همکاری و تعامل نداریم و جز آن‌ها محدودیت دیگری نداریم.

سخنگوی دولت همچنین اظهار داشت: این قرارداد ۲۵ ساله مورد توجه و حمایت رهبری بوده است، این قرارداد نقشه راهی است برای همکاری‌های بلندمدت طرفین و راهی را برای همکاری‌های بلندمدت مشخص می‌کند که دو طرف قرارداد در چه حوزه‌هایی همکاری کنند و از تجارب متقابل همدیگر استفاده کنند. ما آماده هستیم که این تجربه را با هر کشوری که تمایل به سرمایه‌گذاری دارد، تکرار کنیم.

وی گفت: از همه کسانی که جمهوری اسلامی ایران را به گرایش و تمایل به غرب یا شرق متهم کنند، دعوت می‌کنیم که از دامن زدن به شایعات بی‌اساس خودداری کنند و قطعاً هر مسئله‌ای در دسترس عموم قرار خواهد گرفت، همچنین تاکید می‌کنم که تا این لحظه قراردادی برای واگذاری زمین و بندر و مسائل این چنینی مطرح نشده است.

ربیعی در پاسخ به سوال ایلنا درباره آخرین وضعیت همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: مباحث جلسه‌ای که با کانون بازنشستگان داشتیم را جمع‌بندی کردم و خدمت رئیس‌جمهور ارائه دادم و با آقای شریعتمداری هم در این خصوص صحبت شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: آقای شریعمتداری از سال گذشته همواره نگران حقوق بازنشستگان بود و طرح‌های مختلفی را هم ارائه دادند و باید بگویم توافقی بین وزیر رفاه و اقتصاد صورت گرفت که فردا در جلسه دولت تصمیم‌گیری درباره‌اش صورت خواهد گرفت.

وی گفت: بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تأمین اجتماعی پرداخت خواهد شد.

ربیعی ادامه داد: واگذاری‌ها به نحوی است که منجر به بنگاه‌داری جدید نشود، زیرا عده‌ای در این خصوص نگران بودند.

وی تاکید کرد: این واگذاری‌ها قطعا به صورتسهام است نه بنگاه‌داری منتها در حین همین واگذاری‌ها هم به لحاظ احساس مسئولیتی که وزیر کار داشتند کارخانه هپکو در این واگذاری‌ها قرار می‌گیرد.

سخنگوی دولت خطاب به کارگران هپکو گفت: به دوستان عزیزم در هپکو می‌گویم نگرانی شما هم پایان خواهد گرفت و یک کارفرمای مطمئن و با پشتوانه در هپکو قرار خواهد گرفت.

وی گفت: بنا بر قولی که وزیر محترم رفاه دادند و رئیس‌جمهور تاکید داشتند بلافاصله همسان‌سازی حقوق بازنشستگان آغاز خواهد شد و فکر میکنم دریافتی بازنشستگان به جایی برسد که رضایت آنان را جلب کند و باید بگویم با مذاکراتی که داشتیم نظرشان جلب خواهد شد.

ادامه دارد...

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: