کد خبر: ۸۵۶۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۸
تعداد بازدید: ۲۷۰
فرمانده انتظامی استان زنجان گفت: به علت مشکلات جمع‌آوری معتادان در فروردین ماه، سرقت به مقدار قابل توجهی کاهش یافته است.

افزایش سرقت در فروردین ماه؛ ارمغان کرونا برای جامعهبه گزارش خبرداغ ، سردار رحیم جهانبخش ظهر امروز (۱۵ تیر) در شورای مبارزه با موادمخدر استان زنجان، اظهار کرد: در سه ماهه ابتدایی سال، اقدامات مناسبی در برخورد با پدیده شوم موادمخدر افتاد، هرچند آمار استان زنجان به لحاظ کمیت در میزان کشفیات در قیاس با استان‌های جنوبی کم است، ولی در سه ماهه امسال ۵۱۳ کیلوگرم انواع موادمخدر کشف و در این رابطه ۹۸۱ نفر دستگیر شدند.

وی افزود: در بحث جمع‌آوری معتادان اقدامات خوبی انجام شده است. با وجود اینکه در دو ماهه اول امسال به خاطر مشکلات بیماری کرونا و نبود امکانات نگهداری، مشکلی برای جمع‌آوری معتادان متجاهر پیش آمد، ولی پس از آن با حمایت قضایی، ۳۴ درصد جمع‌آوری این افراد افزایش یافت که ۵۲۵ معتاد دستگیر شده و روانه قرنطینه و یا کمپ ترک اعتیاد شدند.

این مسئول با اشاره به سلامت زنان در استان زنجان، ادامه داد: از میان معتادان متجاهر دستگیر شده ۵۲۳ نفر مرد و ۳ نفر زن بودند. همچنین امسال ۱۴۶ خودرو و ۷ باند توریع موادمخدر توقیف شد که بحث پاکسازی در ۶۵۹ مرحله و علیرغم درگیری با بیماری، انجام شده است.

جهانبخش تصریح کرد: در بحث موادمخدر، هزینه جرم و هزینه اجتماعی جرم مطرح است. اگر ۱۰۰۰ نفر جمعت کیفری داشته باشیم، ماهیانه بیش از ۵ میلیارد ریال هزینه مستقیم نگه‌داری افراد است که با این مبلغ در طول سال می‌توان چندین مدرسه ایجاد کرد و هزینه اجتماعی آن هم طلاق و بروز سایر جرائم و آسیب‌های اجتماعی است.

فرمانده نیروی انتظامی استان زنجان، یادآور شد: همچنین فروردین امسال در حوزه سرقت بیش از ۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش را شاهد بودیم و با اقداماتی که برای جمع‌آوری معتادان انجام شد، سرقت ۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

در ادامه، رئیس‌کل دادگستری اسان زنجان، اظهار کرد: میزان کشفیات سال گذشته در حوزه موادمخدر رشد ۹ درصدی داشته است؛ ولی باید بپذیریم آن‌گونه که باید عمل نشده و فاصله زیادی با اهداف داریم که باید تلاش بیشتری انجام شود.

حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی‌نیارکی ادامه داد: اعتیاد، آسیبی به معنای واقعی بوده و بستری برای سایر آسیب‌ها است. در حال حاضر ۴۷ درصد جمعیت کیفری استان زنجان مرتبط با موادمخدر است و در مجموع ۷۰ درصد هم ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با موادمخدر دارد که نشان از اهمیت بالای این مسئله دارد.

وی افزود: در سال ۲۰۱۸، ۶۷۰۰ تن موادمخدر تولید شده که می‌توان آنرا مصداق جنگ نرم دانست و ۷۰ سایت رسمی برای تبلیغ و فروش موادمخدر فعال است. باید مردم به این باور برسند که موادمخدر خانمان‌سوز است، از اینرو فکر جامعه باید به حدی غنی شود که حتی اگر هم بخواهند موادمخدر را رایگان ارائه دهند، جامعه آن را نپذیرد.

این مسئول تصریح کرد: مقابله و پیشگیری با بحث موادمخدر نیازمند امکانات است و ستاد و شوراها باید پشتیبانی را انجام دهد تا کمیته‌ها بتوانند اقدامات لازم را انجام دهند. حمایت از افرادی که در حوزه موادمخدر فعال هستند، کار سختی است و اگر انگیزه لازم در این افراد ایجاد نشود، نمی‌توان به اهداف تعریف‌شده دست یافت. متاسفانه در تامین نیازهای اولیه بخش‌هایی از قبیل پیشگیری و درمان مشکل داریم.

رئیس‌کل دادگستری استان زنجان یادآور شد: شیوع موادمخدر در استان زنجان ۱.۸ درصد است و باید تلاش‌ها به این سمت باشد که شیوع، کاهش یافته و تعداد معتادان نیز از ۱۳ هزار نفر کمتر شود تا بتوانیم به اهداف تعریف‌شده خود برسیم.

در ادامه دبیر شورای مبارزه با موادمخدر استان زنجان، اظهارکرد: با شیوع بیماری کرونا معتادان تحت اقدامات بسیاری خوبی قرار گرفتند و ۲۶۴ معتاد متجاهر در چهار مرحله در استان جمع‌آوری شد.

فاطمه رضایی ادامه داد: ۶۴ طرح و برنامه پیشگیری از موادمخدر در استان طی سال گذشته انجام شده است؛ همچنین طرح یاری‌گران زندگی در زنجان اجرا می‌شود. پیشگیری از اعتیاد در مدارس توسط آموزش و پرورش استان زنجان با اقدامات لازم به خوبی پیش می‌رود که اولویت مهم در حوزه صیانت از خانواده‌ها در مقابله با آسیب‌های اجتماعی موضوع پیشگیری است.

وی افزود: اقدامات خوبی در استان در زمینه پیشگیری از موادمخدر انجام شده و کمیته‌های مختلفی در شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر فعال هستند که باید پس از درمان معتادان باید انگیزه زندگی برای بهبودیافتگان ایجاد شود.

ایسنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: