کد خبر: ۸۵۶۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۹
تعداد بازدید: ۲۷۸
نخست‌وزیر سابق لبنان ضمن تأکید بر اینکه وقوع قحطی یا جنگ داخلی در این کشور بعید است، نسبت به حل بحران فعلی در کشورش ابراز خوش‌بینی کرد.

حریری: از استعفا پشیمان نیستم / وقوع جنگ داخلی بعید است / حزب‌الله را نمی‌توان نادیده گرفتنخست‌وزیر سابق لبنان ضمن تأکید بر اینکه وقوع قحطی یا جنگ داخلی در این کشور بعید است، نسبت به حل بحران فعلی در کشورش ابراز خوش‌بینی کرد.

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایسنا، سعد حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان در مصاحبه با روزنامه "ال پائیس" اسپانیا گفت: در لبنان مردم هر روز نگران این هستند که زنده می‌مانند یا نه. لبنان شاهد بدترین بحران اقتصادی در تاریخ خود است و مردم به تظاهرات علیه دولت ادامه می‌دهند. ما شاهد بی‌ثباتی خواهیم بود اما شک دارم که کشور به سمت قحطی برود. بحران لبنان شبیه بحران یونان است. لبنان نیاز به اصلاحات دارد. می‌دانستم که به این وضعیت می‌رسیم اما اگر اصلاحات انجام می‌شد به این وضعیت دچار نمی‌شدیم.

حریری گفت: لبنانی‌ها مردمی بسیار منعطف هستند. لبنان شاهد جنگ داخلی بوده و مردم نمی‌خواهند به آن وضعیت بازگردند. تمام احزاب سیاسی می‌دانند که این یک خط قرمز است و نباید از آن تجاوز کرد برای همین دولت به تحرک و انجام اصلاحات ضروری نیاز دارد.

حریری درباره تدابیری که دولت باید اتخاذ کند، گفت: این بحران خطرناک است. درست است که تمام گزینه‌های سیاسی دردناک است اما من اطمینان دارم که راه خروجی از بحران وجود دارد. باید در درجه اول بر بازسازی اعتماد برای تحقق ثبات تکیه کرد و بعد به حل موانع کلی و تضمین خواسته‌های ضروری پرداخت. این مسئله قبل از هر چیز ایجاد طرح فراگیری را می‌طلبد که تمام جوانب بحران را در نظر بگیرد.

حریری در این راستا به ضرورت حمایت محلی قدرتمند از طرح اصلاح از طریق مشاوره فشرده با تمام گروه‌ها و پایبندی به پیشنهادات صندوق بین المللی پول و تضمین بسته کمک خارجی اشاره کرد.

وی درباره امکان برگزاری مذاکرات با دولت کنونی گفت: بخش عظیمی از فعالیتی که ما به عنوان مخالف در پارلمان انجام می‌دهیم همین مسئله است. ما خواهان نجات کشور هستیم چه از داخل دولت و چه خارج از آن. اگر برنامه خوبی برای لبنان پیشنهاد دادند آن را تصویب می‌کنیم. اما مشکل حزب الله و جنبش ملی لبنان است که قادر به اصلاح برنامه نیستند. به رغم آنکه واشنگتن حزب‌الله را گروهی "تروریستی" می‌داند، ۶۰ درصد مردم به نفع حزب‌الله رای دادند و این یعنی نمی‌توان حضور و رای‌ این حزب در پارلمان را نادیده گرفت.

وی در جواب این سؤال که آیا لبنان می‌تواند در برابر مداخله‌های خارجی از جمله آمریکا، فرانسه و عربستان خویشتن‌داری کند، مدعی شد: فرانسه در لبنان مداخله نمی‌کند و سال ۲۰۱۸ نشست اقتصادی برای حمایت از لبنان برگزار کرد و موضع مثبتی دارد. آمریکا نیز به دولت لبنان کمک کرد و عربستان بزرگترین سرمایه‌گذار در لبنان است اما هرگز در امور داخلی ما مداخله نکرده است.

حریری گفت: لبنانی‌ها از حمایت اسپانیا برای استقرار نیروهای یونیفل در مرزهای جنوبی با اسرائیل و کمک انسانی به آوارگان سوری خرسندند چراکه در نبود این کمک بحران اقتصادی کنونی بدتر خواهد بود.

وی درباره پیامدهای قانون "سزار" آمریکا بر لبنان گفت: مثل هر کشور دیگری لبنان باید بین احترام یا نقض این قانون برای ممانعت از تحریم‌های آمریکا انتخاب کند. من به شخصه معتقدم که اقتصاد ما تحمل تحریم‌های بیشتر را ندارد. دولت لبنان باید برای ممانعت از تحریم‌ها تصمیم بگیرد.

حریری درباره استعفایش گفت: پشیمان نیستم چون این خواسته معترضان بود. این دموکراسی است و ما انتخابات را دیر یا زود برگزار می‌کنیم. کاری که من کردم لازم بود هیچ کدام از سیاستمداران به خطر بحران اذعان نکرد. می‌خواستند وضعیت به همان روال قبل ادامه یابد.

وی افزود: ۹۰۰۰۰ میلیون دلار وامی که لبنان گرفت که به وسیله قوه مجریه خرج شد نتیجه اشتباه بانک مرکزی یا بانک‌های خصوصی و یا اشتباه مردم نبود بلکه اشتباه دولت بود. تحلیل‌هایشان اشتباه بود برای همین امروز بحران ادامه دارد. برای همین از تصمیمم پشیمان نیستم.

وی درباره احتمال بازگشت به پست نخست‌وزیری لبنان گفت: در آینده نزدیک فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی بیفتد. حداقل تا زمانی که وضعیت اقتصادی بهبود یابد و مردم لبنان به اصلاحات واقعی دست یابند و عزت ملی و اجتماعی خود را بازیابد این اتفاق نمی‌افتد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: