کد خبر: ۸۵۶۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
تعداد بازدید: ۲۲۱
رئیس کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: آقای ظریف ریل‌گذاری و هدفگذاری در خصوص سیاست خارجی در ابتدا غلط بود. شما مسیر ریل‌گذاری را کج متوجه شدید و سیاست‌های بالادستی که تاکید مقام معظم رهبری بود در آن لحاظ نشد.

مسیر ریل‌گذاری در سیاست خارجی را کج متوجه شدید/ نطنز را نابود کردیدبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی پس از ارائه گزارش از سوی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: از شما به عنوان وزیر امور خارجه و یکی از مهره‌های اساسی تاثیرگذار تشکر می‌کنم اما آن چیزی که می‌خواهم بگویم تنها بخشی از آن به شما بازمی‌گردد و  بخش دیگری از آن به رأس دولت مربوط می‌شود. آقای ظریف ریل‌گذاری و هدفگذاری در خصوص سیاست خارجی در ابتدا غلط بود. شما مسیر ریل‌گذاری را کج متوجه شدید و سیاست‌های بالادستی که تاکید مقام معظم رهبری بود در آن لحاظ نشد.

وی ادامه داد: اهداف ملت در مسیری که شما تعیین کرده‌اید، محقق نشد. مقام معظم رهبری سیاست اصلی نظام را تکیه بر توانمندی‌های داخلی عنوان کرده‌اند و گفته‌اند حل مشکلات از طریق داخل و منطقه است. اصل بر بی‌اعتمادی به آمریکا و غرب است اما شما آقای ظریف داخل و منطقه را رها کردید. ما مخالف آن نیستیم که با دنیا رابطه داشته باشیم. ما نمی‌توانیم در عرصه بین‌المللی همه چیز را رها کنیم اما مسئله اینجاست که نباید مسیر را عوضی رفت که شما از ابتدا این مسیر را کج رفتید.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه اگر نمی‌دانستید مسیر را خلاف رفتید، چرا به تذکرات رهبری توجه نکردید، گفت: مقام معظم رهبری شرویط ۱۱ گانه‌ای را درباره مذاکرات تعیین کردند چرا به آنها عمل نشد؟ چرا قدرت و ابزار چانه‌زنی‌تان را از دست دادید.

وی ادامه داد: در ابتدای مذاکره شما با آقای جان کری او گفت که ما اجازه نمی‌دهیم که ایران بیش از ۲۰۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده باشد اما شما بعد از مذاکرات طولانی آن را به ۳۰۰ کیلوگرم رساندید. در این مذاکرات چه کردید؟ آقای ظریف شما ۱۰ تن اورانیوم غنی شده کشور را با خام مبادله کردید یا کیک زردی که باید چرخه غنی‌سازی را طی می‌کرد با ابزار چانه‌زنی از دست ملت خارج کردید.

نماینده مردم قم خطاب به وزیر امور خارجه گفت: شما به عنوان بازطراحی و بهینه‌سازی راکتور ۴۰ مگاواتی آب سنگین عراق را به وضعیتی درآوردید که دشمن خیالش راحت شد. در این حالت چرا او باید به حرف شما گوش کند؟ شما ۱۹ هزار سانتریفیوژ کشور با به ۵۱۰۰ رساندید. در ابتدای مذاکرات آمریکایی‌ها حرف از غنی‌سازی ۲۰ درصد می‌زدند و نطنز را از چرخه مذاکرات خارج کرده بودند و صحبت‌شان روی فردو بود اما شما نطنز را نابود کردید.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر حرکت متناسب و گام به گام تاکید دارند، گفت: شما یکجا همه‌ چیز را بدون گرفتن تصمیم در طبق اخلاص با آنچه می‌دانستید طبیعت آمریکا و غرب چیست، گذاشتید. چرا به تذکرات مقام معظم رهبری گوش ندادید؟ ایشان فرمودند همه مذاکرات باید نتیجه‌اش رفع کل تحریم‌ها باشد وگرنه خسارت محض است. چرا ملت را به خسارت محض رساندید؟

ذوالنوری با بیان اینکه به عنوان مذاکره سه سال منطقه رها شد، گفت: شما که می‌دانستید وضعیت چیست، چرا پیمان‌های دوجانبه مالی و پولی با کشورهای همسایه نبستید؟ چرا به کشوری مثل چین که ما مهمترین ارتباط را با آنان داشتیم، علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری بی‌مهری کردید؟ حتی ما مدت‌های طولانی سفیر در کشورمان از این کشور نداشتیم. حال امروز با چین قرارداد می‌بندید. چرا آن روزی که در موضع قدرت بودید چنین اتفاقی نیفتاد؟

وی در انتها گفت: امروز فشاری بر مردم می‌آید که باید پاسخگو باشید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: