کد خبر: ۸۵۰۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۳
تعداد بازدید: ۱۹۵۰
وقتی می بینیم که اهداف رشد و رونق اقتصادی با کاهش سطح رفاهی و حتی شادمانی مردم در تضاد است وقتی مشاهده می کنیم که اصلاح قیمتهای نسبی با مسئل عدالت خواهی در تناقض است. حتی در دوران تناقض بین سیاستهای کنترل بیماری کرونا بامسائل محیط زیست  همه این مواردبیانگر این نکته است که ما دچار یک شتابزدگی و یک چالش ذهنی شدید در اعمال سیاستهای اقتصادی هستیم. در طول 6 سال گذشته تاکید اصلی به اصلاح ساختار اقتصادی بوده است و با وجودتاکیدات مقام معظم رهبری و علی رغم تلاش دولتمردان ولی هنوز دچار مشکلات ساختاری در این حوزه هستیم

وجود تناقضات در بسته های سیاستی دولت بیانگر شتابزدگی و بی تدبیری دولت در اعمال سیاستهای اقتصادی استمحسن زاینده رودی دبیر هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه های استان کرمان در یادداشتی نوشت: در طول عمر دولت یازدهم و دوازدهم به کرات شاهد تناقضات در ابعاد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، بین المللی و ... هم در گفتار و هم در عمل بوده ایم که تا بحال در عمر هیچ دولتی این تناقضات تا این اندازه دیده نشده است.

زاینده رودی ضمن تاکید بر ماهیت این تناقضات افزود: اصلی ترین ریشه این تناقضات در اعمای سیاستهای اشتباه اقتصادی از سوی دولت بوده است. وی ضمن یاداوری به مبانی علم اقتضاد که تضاد ها در اهداف کارائی و توزیعی(عدالتخواهی) همیشه وجود داشته ولی اقتصاددانان در هر زمانی با توجه به نیاز و ضرورت این تضادها را نشان داده اند و سعی در برطرف کردن انها داشته اند و دولتمردانی که در طول تاریخ به این توصیه ها گوش داده اند به شکل مطلوبی توانسته اند این تناقضات را مدیرت و برطرف کنند..

زاینده رودی تاثیر ساختار اقتصادی روی سایر ساختارها (فرهنگی_اجتماعی_سیاسی_بین المللی....) را علت اصلی این واکنشها و حساسیتها می داند.

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی کرمان افزود وقتی می بینیم که اهداف رشد و رونق اقتصادی با کاهش سطح رفاهی و حتی شادمانی مردم در تضاد است وقتی مشاهده می کنیم که اصلاح قیمتهای نسبی با مسئل عدالت خواهی در تناقض است و موارد بسیار دیگر در حوزه های بانکداری و  مالیاتی و....... حتی در این دوران تناقض بین سیاستهای کنترل بیماری کرونا بامسائل محیط زیست  همه این مواردبیانگر این نکته است که ما دچار یک شتابزدگی و یک چالش ذهنی شدید در اعمال سیاستهای اقتصادی هستیم. وی افزود در طول 6 سال گذشته تاکید اصلی به اصلاح ساختار اقتصادی بوده است و با وجودتاکیدات مقام معظم رهبری و علی رغم تلاش دولتمردان ولی هنوز دچار مشکلات ساختاری در این حوزه هستیم.

عضو شورای بررسی متون پزوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: به نظر می رسد که وقت آن رسیده است که دیگر با آزمون و خطا سیاستگذاری نکنیم و با تدابیری بسیار ساده اگر خواهان پیشرفت واقعی هستیم بدنبال اعمال سیاستهای درست اقتصادی باشیم چون قطعا با رویکرد های رفتاری و توجه به حوزه های اقتصاد خرد(به عنوان محور سیاستهای ساختاری) و تشویق صاحب نظران برای پیدایش دانش جدید در مواحهه با بحرانهای طبیعی و غیر طبیعی می توان از بسیاری از تناقضات در بسته های سیاستی حتی در حوزه های غیر اقتصادی و اجتماعی و فرهنکی و سیاسی بر حذرباشیم.

این کارشناس ارشد اقتصادی در نهایت به لزوم دادن اگاهی و اطلاعات درست و صحیح به مردم در کناراعمال سیاستهای درست اقتصادی اشاره کرد و افزود قطعا در شرایط سخت مردم می توانند در کنار دولتها باشند و با اعمال تغییر در سبک زندگیشان  می توانند براحتی شرایط سخت را طی کنند منتها انها باید امیدوار باشند و اعتماد و اعتقاد به سیاستهای دولتها داشته باشند تا شرایط سخت را برای رسیدن به فردای بهتر تحمل کنند

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: