کد خبر: ۸۴۹۶۱۹
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
تعداد بازدید: ۲۶۹
با بررسی ارقام پاپه پولی و نقدینگی و با احتساب اعطای وام یک میلیون تومانی قرض‌الحسنه به 17 میلیون و 149 هزار خانوار از محل منابع بانک مرکزی، می‌توان به این نتیجه رسید که این اقدام دولت حدود 5 درصد بر حجم نقدینگی و پایه پولی افزوده است.

تاثیر طرح وام یک میلیونی بر پایه پولی و نقدینگیبه گزارش خبرداغ به نقل از فارس: بانک مرکزی به‌تازگی به حساب حدود 17 میلیون و 149 هزار خانوار وام یک میلیون تومانی واریز کرده است.

با توجه به اینکه این اعتبار از محل منابع بانک مرکزی پرداخت شده است، تاثیر این اقدام بر رشد پایه پولی و نقدینگی قابل بررسی است.

نقدینگی در پایان آذر ماه سال گذشته براساس آخرین آمارهای بانک مرکزی به 2 هزار و 262 هزار و 310 میلیارد تومان رسیده بود که نسبت به آذر ماه سال 97 به میزان 28.2 درصد رشد داشته است. در صورتی که این میزان رشد تا پایان سال 98 حفظ شده باشد، حجم نقدینگی به احتمال زیاد در سطح 2 هزار و 413 هزار و 864 میلیارد تومان قرار گرفته است.

اکنون بخوانید: 

قیمت کالا‌های یارانه‌ای ماه رمضان اعلام شد

حجم پایه پولی هم که تا پایان آذر ماه سال گذشته 316 هزار و 530 میلیارد تومان بود، با احتساب رشد حدود 26.7 درصدی، تا پایان سال 98 رقم پایه پولی به 339 هزار و 365 میلیارد تومان رسیده است.

بدون احتساب تغییرات پایه پولی و نقدینگی در فروردین ماه، در مجموع تاثیر 17 هزار و 149 میلیارد تومان وام یک میلیون تومانی دولت برای 17 میلیون و 149 هزار خانوار، 5.05 درصد بر پایه پولی و حدود 121 هزار و 900 میلیارد تومان (5.05) بر حجم نقدینگی افزوده است.

با توجه به تورم 40 درصدی سال 98، رشد 5 درصدی پایه پولی و نقدینگی، نمی‌تواند نگرانی بابت آثار تورمی اعطای وام یک میلیون تومانی به‌وجود بیاورد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: