کد خبر: ۸۴۹۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
تعداد بازدید: ۵۴۵
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص برگزاری کلاس‌های عملی دانشگاه‌ها باتوجه به تعطیلی مراکز آموزش عالی به دلیل شیوع کرونا در کشور گفت: امیدواریم شرایط طوری باشد که دانشجویان قبل از پایان تابستان هم ترم تحصیلی و واحدهای عملی خود را تمام کنند.

وزیر علوم: امیدواریم شرایط طوری باشد که قبل از پایان تابستان ترم تحصیلی به پایان برسد / دانشجویان درس‌های پیش نیاز ترم بعد را، تا پایان تابستان می‌گذرانندبه گزارش خبرداغ، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص برگزاری کلاس‌های عملی دانشگاه‌ها باتوجه به تعطیلی مراکز آموزش عالی به دلیل شیوع کرونا در کشور گفت: امیدواریم شرایط طوری باشد که دانشجویان قبل از پایان تابستان هم ترم تحصیلی و واحدهای عملی خود را تمام کنند.

منصور غلامی روز پنج‌شنبه در مراسم افتتاح خط تولید بایواتانول به روش تخمیری در کمتر از ۲۴ ساعت که برای اولین بار در کشور در پژوهشگاه شیمی ومهندسی شیمی انجام شد در جمع خبرنگاران افزود: پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی یکی ازپژوهشگاه‌های با سابقه تحقیقات شیمی و علوم وابسته به شیمی است که امروز این پژوهشگاه موفق به افتتاح مجموعه خط تولید بایواتانول شده که به تولید الکل در شرایط فعلی برای ساخت مواد ضدعفونی کننده کمک می کند.

وی بیان کرد: ظرفیت مجموعه و دقت کاری که در این پژوهشگاه صورت می گیرد، در آینده می تواند نیاز به الکل خالص را که برای کار تحقیقاتی انجام می شود کم یا حتی به صفر برساند.

منصوری در خصوص نقش پژوهشگاه ها در فعالیت های ستاد مدیریت و مقابله با کرونا گفت: در شرایط فعلی وزارت علوم مباحثی پیش روی خود دارد که مقابله با ویروس کرونا یکی از آنها است که مراکز دانشگاهی و هم مراکز پژوهشی و به خصوص پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری در این زمینه فعال هستند، از همان ابتدا بر اساس نیازهایی که مراکز بهداشتی اعلام می کردند از ساخت ماسک، تولید ژل های ضدعفونی تا الکل و سایر ضدعفونی کننده ها و دستگاه های تنفس مصنوعی و ونتیلاتورها ورود کرده و کارها به تدریج توسط مجموعه های علمی و پژوهشی در حال انجام است.

فعالیت ۴۳ پارک علم و فناوری و پژوهشگاه ها برای مقابله با کرونا

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه در آموزش عالی کشور حرکت جدی برای مقابله با کرونا وجود دارد گفت: مجموعه آموزش عالی کشور اعم از پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری تلاش می‌کنند نقش خود را در زمینه مقابله با ویروس کرونا به صورت حداکثری انجام دهند.

وی ادامه داد: بخشی توسط پژوهشگاه های ما و بخشی توسط ۴۲ پارک علم و فناوری وزارت علوم و پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می شود، همچنین شرکت های جوان دانش بنیان و شرکت های فناور جوانی که در مراکز رشد هستند در سال ۹۹ که سال جهش تولید است به زمینه های مختلف کار در حوزه های علم و فناوری ورود پیدا کرده اند که بخش قابل ملاحظه‌ای از فعالیت آنها با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور در این زمینه انجام می شود و بخشی نیز موضوعات غیر مرتبط با این بیماری در زمینه تولید نرم افزارها، تولید مواد معدنی جدید و تولید دستگاه های مختلف اختصاص دارد.

غلامی بیان کرد: علاوه بر تلاش مجموعه آموزش عالی کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز حمایت قاطعی از پارک ها و شرکت های دانش بنیان دارد، ضمن اینکه نباید فراموش کرد که بخش قابل توجهی از مجموعه پژوهشی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در حوزه علوم انسانی فعال هستند، همه این ها در حوزه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و روانشناختی در حال کار هستند که گزارش فعالیت خود را به مسوولان مرتبط گزارش می دهند، لذا حرکت علمی جدی وجود دارد.

وی یادآور شد: در ایام شیوع بیماری کرونا به پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری ماموریت ویژه از سوی وزارت علوم دادیم که در حوزه بیماری کرونا هم کار تحقیقاتی و تشخیص پزشکی بیماری کرونا فعالیت کنند، این پژوهشگاه ذیل آن ماموریت ۹ کارگروه تحقیقاتی شکل داده است که از تولید کیت های شناسایی تا تشکیل آزمایشگاه تشخیص طبی و کار بر روی ساخت واکسن و دارو و تحقیقات در بخش عمومی در حال انجام و ارایه گزارش هستند.

برگزاری کلاس های عملی در صورت تضمین سلامت دانشجویان

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به ایرنا درخصوص برگزاری واحدهای عملی دانشگاه ها در شرایط شیوع ویروس کرونا افزود: صحبت در خصوص واحدهای عملی دانشگاه ها بسیار شده است، واحدهای عملی با حضور دانشجویان در آزمایشگاه یا کارگاه به ویژه برای دوره کارشناسی و کاردانی برگزار می شود، اما چون تعداد دانشجویان در این مقاطع بسیار است باید در انتظار فراهم شدن شرایط مناسب باشیم.

وی گفت: بنابراین هر زمان فرصت باشد که دانشجویان در کارگاه ها یا آزمایشگاه های دانشگاه ها حضور پیدا کنند این دوره ها را برگزار خواهند کرد، در خصوص دانشجویان رشته های هنر نیز، تعداد ساعت کارهای عملی آنها بیشتر از واحدهای غیر هنری است که آنها نیز قاعدتا ساعت بیشتری را نیاز دارند، امیدواریم شرایط طوری باشد که دانشجویان قبل از پایان تابستان هم ترم و واحد عملی خود را تمام کنند .

وی یادآور شد: به هر حال تا آنجا که زمان اجازه دهد تمام تلاشمان این است که ترم تحصیلی تکمیل شود و دانشجویان از نظر سنوات تحصیلی متضرر نشوند. در مورد گذراندن درس هایی که برای انتخاب واحد ترم بعد به عنوان پیش نیاز باید گذرانده شوند، فکرمی کنیم این اتفاق تا پایان تابستان می افتد در شرایطی که سلامت دانشجویان در محیط دانشگاه به واسطه جمعیت نیز تضمین شود.

بازگشایی دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها منوط به اجازه ستاد ملی مقابله با کرونا است

وی در خصوص بازگشایی دانشگاه ها گفت: بازگشایی دانشگاه ها نیز همانطور که از ابتدا اشاره شد منوط به اجازه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا است چون آنها مجموعه وزارت بهداشت هستند که به لحاظ اپیدمولوژی در مورد فعال شدن فضاهایی مثل خوابگاه های دانشجویی و کلاس ها نظر می دهند که امیدواریم شرایط بهداشتی و کنترل بیماری به صورتی باشد که حضور دانشجویان را در دانشگاه ها داشته باشیم.

خط تولید بایواتانول به روش تخمیر در کمتر از ۲۴ ساعت امروز پنج‌شنبه با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری،و دکتر امید خواه رییس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی راه‌اندازی شد.

منبع: ایرنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: