کد خبر: ۸۴۹۴۱۷
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۲
تعداد بازدید: ۴۰۸
سازمان‌های حقوق بشری عملیات بن سلمان برای تیم‌داری در لیگ جزیره را sportwashing یا همان ورزش‌شویی برای پاک کردن سوابق شاهزاده سعودی توصیف کرده‌اند. در انگلیس اگر کسی به خاطر جرم ارتکابی محکوم شده باشد، نمی‌تواند مدیر یک تیم لیگ برتری باشد همچنین اگر کلاهبرداری در فوتبال داشته باشد نیز از این کار منع می‌شود. با این حال قوانین مانع از تبدیل شدن مجرمان جدی یا ناقضان حقوق بشر به مدیر باشگاه در بریتانیا نمی‌شود.

اعاده حیثیت ولیعهد سعودی به کمک فوتبالبه گزارش خبرداغ ، «ظاهرا مایک اشلی در نهایت تصمیم گرفته است از مالکیت باشگاه نیوکاسل یونایتد کنار برود و با مبلغ ۳۰۰ میلیون پوند سهامش را به فروش برساند. این باشگاه در حال حاضر یک خریدار بالقوه به اسم آماندا استاولی دارد که در راس یک کنسرسیوم متعلق به عربستان سعودی است که می‌خواهد سن جیمز پارک را در اختیار بگیرد. گفته می‌شود این توافق مدت‌هاست که انجام شده. بر اساس گزارش رسانه‌های انگلیسی صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در صورت توافق ۸۰ درصد سهام باشگاه را در اختیار می‌گیرد. گفته می‌شود یاسر الرومیان، متحد بن سلمان و رییس غول نفتی آرامکو به عنوان رییس باشگاه معرفی خواهد شد.

 

اما صاحبان جدیدی که قرار است تیم کلاغ‌ها را در لیگ برتر رهبری کنند چه کسانی هستند؟ آماندا استاولی کیست؟

نام کامل او آماندا لوییز استاولی است. او در ۱۱ آوریل ۱۹۷۳ در یورکشایر انگلستان به دنیا آمده است. این زن ۴۷ ساله به دلیل پیوند خود با سرمایه‌گذاران ثروتمند در خاورمیانه شناخته می‌شود و پیش از این گزارش شده بود که دارایی خالص وی حدود ۱۱۰ میلیون پوند است. شرکت مشاوره مالی استاولی با نام PCP Capital Partners پیش از این به شیخ منصور برای تصاحب منچسترسیتی کمک کرده بود. این شیخ اماراتی در سال ۲۰۰۹ باشگاه را از تاکسین شیناواترا خریداری کرد. این شرکت در سال ۲۰۱۶ در یک پیشنهاد مشترک برای خرید باشگاه لیورپول وارد شد اما پیشنهادشان رد شد. استاولی که با تاجر ایرانی با نام مهرداد قدوسی ازدواج کرده است، خانه‌ای در لندن دارد اما بیشتر وقتش را در دوبی سپری می‌کند.

محمد بن سلمان کیست؟

کنسرسیوم عربستان سعودی در مذاکرات با نیوکاسل مورد حمایت محمد بن سلمان است. وی ولیعهد عربستان سعودی و دومین مقام مهم این کشور بعد از پادشاه است. او فرزند پادشاه سلمان است اما در حقیقت مهم‌ترین و تاثیرگذارترین فرد در پادشاهی سعودی است. مخصوصا به این خاطر که گفته می‌شود پدرش از آلزایمر رنج می‌برد. بن سلمان موقعیت خود را در سال ۲۰۱۷ پس از مبارزات قدرت با پسر عموی خود محمد بن نایف که ابتدا به عنوان ولیعهد معرفی شده بود به دست آورد. بن نایف بعدها از مناسبات قدرت در عربستان حذف شد. این مرد ۳۴ ساله همچنین به عنوان وزیر دفاع کشورش و معاون نخست‌وزیر فعالیت می‌کند و گفته می‌شود ثروت شخصی او بالغ بر ۲.۵ میلیارد پوند است. تصاحب نیوکاسل باعث می‌شود او در لیست ثروتمندترین مالکان باشگاه‌های لیگ برتر انگلیس در صدر قرار بگیرد.

بن سلمان از زمان تصدی عنوان ولیعهدی اقدامات گسترده‌ای با نام مبارزه با فساد انجام داده است و بیش از ۵۰۰ نفر از شاهزادگان و وابستگان به دربار سعودی را دستگیر و اموال‌شان را که بالغ بر ۶۰۰ میلیارد پوند بوده ضبط کرده است. وی همچنین گفته است می‌خواهد عربستان را تبدیل به کشور مسلمان معتدل کند و در این زمینه آرام‌آرام اصلاحاتی را نظیر اجازه رانندگی به زنان صادر کرده است. با این حال وی به دلیل محدودیت در آزادی مطبوعات و به ویژه ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول به‌‌شدت مورد انتقاد گرفته است. همچنین تجاوز سعودی به کشور یمن که هزاران کشته بر جای گذاشته از دیگر اقدامات اوست که موجب شده این مرد متمول چهره محبوبی در جهان نداشته باشد. محمد بن سلمان در سال ۲۰۰۸ با پرنسس سارا بنت ازدواج کرد و از وی ۴ فرزند دارد.

آیا بن سلمان سرمایه‌گذاری دیگری در فوتبال دارد؟

تا به امروز سرمایه‌گذاری و نفوذ عربستان در فوتبال نسبتا حاشیه‌ای بوده است. به‌طوری که سرمایه‌گذاران اماراتی و قطری با خرید منچسترسیتی و پاری‌‌سن‌ژرمن بیشتر در چشم بوده‌اند. از زمان قدرت گرفتن بن سلمان فعالیت شبکه تلویزیونی بین اسپرت که متعلق به قطر است در کشور عربستان ممنوع شده. این شبکه در زمینه پخش بازی‌های فوتبال جهان فعالیت می‌کند و در حال حاضر بزرگ‌ترین آنها به حساب می‌آید. پیش از بن ‌سلمان یک شاهزاده سعودی دیگر موسی بن عبدالعزیز آل سعود پس از پیروزی در دادگاه علیه مالک قبلی کوین مک کیب در ماه سپتامبر مالکیت باشگاه شفیلدیونایتد را به دست گرفته بود.

قوانین انگلیس مانع بن سلمان نیستند

از زمانی که بحث خرید نیوکاسل یونایتد توسط سرمایه‌دار سعودی مطرح شده برخی گروه‌های حقوق بشری از این کار انتقاد کرده‌‌اند و از دولت انگلیس و اتحادیه فوتبال این کشور خواسته‌اند جلوی بن سلمان را بگیرند. اما به نظر می‌رسد که این اتفاق رخ خواهد داد زیرا قوانین لیگ برتر در حالی که اجازه ورود مجرمان خرد را به لیگ نمی‌دهد اما در مقابل افرادی که متهم به جنایت جنگی یا نقض حقوق بشر هستند، سکوت کرده است. سازمان‌های حقوق بشری عملیات بن سلمان برای تیم‌داری در لیگ جزیره را sportwashing یا همان ورزش‌شویی برای پاک کردن سوابق شاهزاده سعودی توصیف کرده‌اند. در انگلیس اگر کسی به خاطر جرم ارتکابی محکوم شده باشد، نمی‌تواند مدیر یک تیم لیگ برتری باشد همچنین اگر کلاهبرداری در فوتبال داشته باشد نیز از این کار منع می‌شود. با این حال قوانین مانع از تبدیل شدن مجرمان جدی یا ناقضان حقوق بشر به مدیر باشگاه در بریتانیا نمی‌شود. بن سلمان رهبری ائتلاف درگیر در جنگ یمن را بر عهده داشته است و از مارس ۲۰۱۵ نیروهای تحت امر او توسط یک هیات بازرسی حقوق بشر سازمان ملل متحد به ارتکاب جنایت جنگی متهم شده‌اند. به گفته سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشری، نیروهای سعودی مدارس، مساجد، بیمارستان‌ها و بازارها را نیز بمباران کرده‌اند.

فلیکس یاکنز، رییس کمپین سازمان عفو بین‌الملل در انگلستان گفته که اقدام بن سلمان ورزش‌شویی است. وی گفت: «ما باید آنچه وجود دارد را ببینیم. عربستان سعودی سعی دارد از زرق و برق و پرستیژ فوتبال لیگ برتر به عنوان ابزاری برای منحرف کردن سوابق حقوق بشری خود استفاده کند. در زمان ولیعهدی بن سلمان مدافعان حقوق بشر در سعودی در معرض سرکوب وحشیانه‌ای قرار گرفته‌اند از جمله لجین الهذول و دیگر مبارزان شجاع حقوق زنان. همه مشاغل باید از هرگونه همدستی احتمالی در نقض حقوق بشر محافظت کنند و فوتبال در این زمینه استثنا نیست. این که آیا این معامله پیش می‌رود یا خیر را نمی‌دانیم اما از کارکنان و طرفداران نیوکاسل می‌خواهیم تا با اوضاع وخیم حقوق بشری در عربستان سعودی آشنا شوند و آماده صحبت در مورد آن باشند.»

نیوکاسلی‌ها چه می‌گویند؟

نیوکاسل یکی از قدیمی‌ترین و بهترین باشگاه‌های فوتبال انگلیس است. این تیم چهار عنوان قهرمانی لیگ و ۶ قهرمانی جام حذفی را در کارنامه دارد. به نظر می‌رسد بسیاری از هواداران نیوکاسل طرفدار مالکیت جدید هستند، زیرا معتقدند مایک اشلی، مالک فعلی که یک سرمایه‌دار خرد به حساب می‌آید از باشگاه حمایت کافی انجام نمی‌دهد. روزنامه‌های محلی گفته‌اند که مالکیت جدید می‌تواند روح باشگاه را دوباره زنده کند و منجر به کسب موفقیت شود. آنها با در نظر گرفتن تغییر وضعیت تیم‌های منچسترسیتی و پاری‌سن‌ژرمن از زمانی که مالکان جدید عرب در راس قرار گرفته‌اند، گمان می‌کنند نیوکاسل نیز در چند سال آینده به لیست تیم‌های قدرتمند راه پیدا خواهد کرد.»

روزنامه اعتماد

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: