کد خبر: ۸۴۹۱۶۴
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۱
تعداد بازدید: ۲۰۸
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی در بررسی ابعاد آثار گسترش ویروس کرونا بر حوزه شهری و روستایی توضیح داده که با الزام شهروندان به ماندن در خانه معضلات اجتماعی همچون افزایش دعواهای خانوادگی ایجاد شده است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره ابعاد آثار کرونا در حوزه شهریبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، مرکز پژوهش‌ها در ادامه سلسله گزارش‌های خود درباره مقابله با شیوع ویروس کرونا به بررسی ابعاد آثار گسترش این ویروس در حوزه شهری و شهرسازی پرداخته است. در مقدمه‌ آن یادآور شده که ابعاد بحران کرونا جلوه‌های تازه‌ای از گستردگی و عمق ناکارآمدی مدیریت جهانی توسعه در ابعاد و ارکان مختلف توسعه را نشان داده است بطوریکه بر خلاف بیشتر بحران‌ها و آسیب‌های جمعی دیگر به نظر می‌رسد خسارت جانی و مالی این اپیدمی بر جهان توسعه یافته به خصوص کلانشهرها و شهرهای جهانی بسیار وسیع‌تر از جهان در حال توسعه و توسعه نیافته است.

در بخش آثار کرونا بر حوزه شهرنشینی و توسعه شهری آمده که با توجه به الزام شهروندان به ماندن در منزل و رعایت الزامات فاصله گذاری اجتماعی آسیب‌های اجتماعی شکل گرفته که برخی از آنها ناشی از فضای سکونتی است. معضلاتی که از جمله آن می‌توان به افزایش دعواهای خانوادگی و همچنین نبود فضای مناسب برای خانواده‌های دارای کودک اشاره کرد. لذا برای مواجهه با بحران‌های مشابه تعریف بام سبز، در نظر گرفتن بالکن در تمامی واحدهای مسکونی و دسترسی به نور خورشید در اکثر فضاهای معماری و فضای امن بازی کودک را می‌توان پیشنهاد کرد.

همچنین در این گزارش به موضوع وضعیت حمل و نقل شهری اشاره و تاکید شده که باید به صورت مداوم ماسک و مواد ضدعفونی کننده بین مردم توزیع شده و سیستم حمل و نقل ریلی و اتوبوس درون شهری هم در زمینه طراحی ایستگاه‌ها و نحوه خدمات دهی باید تغییراتی پیدا کنند.

در پایان این گزارش یک سری راهکارها و پیشنهادهایی اشاره شده که از جمله آن معافیت، تخفیف، تقسیط برای کسب و کارهای شهری، توسعه خدمات شهری الکترونیک، ترویج و عملیاتی کردن فاصله گذاری اجتماعی، توسعه حمایت‌های بهداشتی در مناطق حاشیه‌ای و توسعه حیات شبانه شهری و افزایش اجازه ساعت فعالیت و روزهای تعطیل به خصوص در تابستان اشاره کرد.

متن کامل این گزارش را در اینجا بخوانید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: