کد خبر: ۸۴۹۰۳۸
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۱
تعداد بازدید: ۲۱۴
مرکز پژوهش‌های مجلس ارزیابی کرد؛
مرکز پژوهش‌های مجلس در سلسله گزارش‌های بررسی آثار شیوع ویروس کرونا، تبعات اقتصادی شیوع این ویروس بر حوزه کشاورزی ایران را مورد ارزیابی قرار داد.

آثار اقتصادی شیوع کرونا بر حوزه کشاورزیبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز در گزارشی با عنوان«بررسی آثار اقتصادی شیوع ویروس کرونا بر بخش کشاورزی ایران» آورده است؛ کرونا با تأثیر بر زنجیره تأمین، تقاضا و نقدینگی، بر بنگاه‌ها و با تأثیر بر عرضه نیروی کار، مصرف کالاها و خدمات و به‌ویژه با کاهش درآمد مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در کوتاه‌مدت و بلند‌مدت بر اقتصاد خانوارها و اقتصاد بخش کشاورزی تأثیرگذار است.

این گزارش می افزاید؛ بازار برخی ازمحصولات درکشورهای دیگر نیز بی‌رمق شده و بخشی از صادرات محصولات کشاورزی نیز هم به‌طور مستقیم و هم غیرمستقیم دچار اختلال شده است. ضمن این‌که پس‌زدگی محصولات کشاورزی و عرضه آن به بازار داخلی، موجب افت قیمت این محصولات در کشور می‌شود که در کوتاه‌مدت موجب رضایت مصرف‌کنندگان می‌شود ولی در ماه‌های بعد و سال آینده می‌تواند موجب کاهش تولید و آن‌گاه مشکل در عرضه و همچنین افزایش قیمت این محصولات در داخل شود.

گزارش مرکز پژوهش ها تصریح می کند که بررسی شواهد آماری حاکی از آن است که بخش مصرف و صادرات محصولات کشاورزی و غذا در ایران به‌ترتیب در حدود ۷/۸ درصد و ۱۰ درصد از ارزش خود را از دست بدهند که میزان خسارت آن در اسفندماه ۱۳۹۸ در حدود ۳۹۵۰ میلیارد تومان برآورد می‌‌شود. بنابراین اتخاذ بسته‌‌های حمایتی از تولید و تحریک مصرف در دوران بیماری ضروری است. ازاین‌رو گسترش چتر بیمه‌‌ای به همراه پرداخت‌‌های مستقیم باید در دستور کار سیاستگذاران قرار گیرد. همچنین با توجه به احتمال افزایش قیمت‌‌ها در دوران پساکرونا، سیاست ذخیره‌‌سازی کالاها برای مدیریت بازار محصولات کشاورزی و غذا ضروری به‌نظر می‌‌رسد.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: