کد خبر: ۸۴۸۷۸۶
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
تعداد بازدید: ۳۳۱
ویروس کرونا به تمام مردم، با هر سن، طبقه و جایگاهی سرایت کرده است و هیچ تفاوتی بین انسان‌ها قائل نیست. اما تاثیر این ویروس بر برخی گروه‌های مختلف متفاوت بوده و برای مثال، تاثیر کووید ۱۹ بر مردان، از تاثیر ان بر زنان متغیر است، نه تنها از حیث علایم بیماری، بلکه از نظر فرصت‌های اقتصادی و تبعات بهداشتی آن در طولانی مدت.

به جز خودِ بیماری و میزان مرگ و میر آن، تبعات اقتصادی و اجتماعی کرونا هم برای مردان و زنان متفاوت است؛ چرا؟به گزارش خبرداغ ، مارتا هنریکز در بی بی سی عربی نوشت: ویروس کرونا به تمام مردم، با هر سن، طبقه و جایگاهی سرایت کرده است و هیچ تفاوتی بین انسان‌ها قائل نیست. اما تاثیر این ویروس بر برخی گروه‌های مختلف متفاوت بوده و برای مثال، تاثیر کووید ۱۹ بر مردان، از تاثیر ان بر زنان متغیر است، نه تنها از حیث علایم بیماری، بلکه از نظر فرصت‌های اقتصادی و تبعات بهداشتی آن در طولانی مدت.

تفاوت چشم گیر در میانگین فوتی‌ها بر اثر کرونا در بین زنان و مردان، یکی از مسائل قابل توجه به شمار می‌رود. برای مثال در ایالات متحده، تعداد فوتی‌های مرد، دو برابر تعداد فوتی‌ها در بین زنان است و به طور کلی، مردان ۶۹ درصد از قربانیان این ویروس در غرب اروپا را تشکیل می‌دهند.

این مساله، باعث شد عده‌ای از پژوهشگران، از جمله انا بوردی، از دانشگاه لندن، به بررسی دلایل اختلافات بین دو جنس، در زمینه میانگین مرگ و میر‌ها بر اثر کرونا، بپردازند.

فیلیپ گولدر، استاد دانشگاه آکسفورد، در این باره معتقد است که دستگاه ایمنی زنان، فعالتر از مردان است و علت این مساله، وجود دو کروموزوم ایکس در زنان و یک کروموزوم ایکس در مردان است. کروموزوم ایکس ژن‌هایی را در خود دارد که وظیفه ترشح پروتئینی را دارند که می‌تواند دستگاه ایمنی را قادر به شناسایی ویروس‌هایی نظیر کرونا کند. از این رو، واکنش سریع دستگاه ایمنی در برابر ویروس کرونا، در بین زنان، دو برابر مردان است.

عده‌ای دیگر، این اختلاف را به الگو‌های رفتاری دو جنس نسبت می‌دهند، برای مثال، سیگار کشیدن تاثیر زیادی بر شدت یافتن بیماری‌های مزمن نظیر بیماری‌های قلبی، ریوی و سرطان دارد و به گفته گولدر این رفتار‌ها تاثیرات شیوع ویروس کرونا بر بدن را افزایش می‌دهد.

این تاثیر، بوضوح در بعضی دولت‌ها نظیر چین که ۵۰ درصد از مردان در آن سیگار می‌کشند، دیده می‌شود. در حالی که نسبت کشیدن سیگار در بین زنان در این کشور تنها به ۵ درصد می‌رسد.

پیامد‌های مالی

میشل تیرتیلت، کارشناس اقتصادی در دانشگاه مانهایم در المان، به همراه گروهی از پژوهشگران، بررسی‌هایی را در مورد تاثیر بحران کرونا بر کارکنان در هر دو جنسیت زن و مرد در ایالات متحده انجام داد و براساس گزارش آنها، قرنطینه باعث افزایش نسبت بیکاری شده است و دولت‌های متعددی در آینده نزدیک وارد یک رکود اقتصادی بزرگ می‌شوند.

اما سهم زنان در این بیکاری، از مردان بیشتر بوده و میزان بیکاری در بین زنان، به نسبت ۰.۹ درصد افزایش یافته است. در حالی که این نسبت در بین مردان، ۰.۷ درصد بوده است.

ناتاشا مودار، که در تاسیس موسسه «جهانی که می‌خواهیم» مشارکت داشته، می‌گوید: «کارکنان زن جوان، از بحران کرونا و تبعات اقتصادی آن، اسیب بیشتری می‌بینند.»

تفاوت در دستمزد‌ها بین دو جنس، تاثیر شیوع کرونا را برای زنان دو چندان می‌کند. به این ترتیب، نه تنها زنان شغل خود را از دست داده اند، بلکه حقوق دریافتی آن‌ها نیز بسیار کمتر از مردان شده است. علاوه بر اینکه زنان اغلب به دلیل ضرورت مراقبت از فرزندان، نمی‌توانند وظایف مربوط به شغل خود را در منزل انجام داده و به اصطلاح دورکاری کنند؛ به همین دلیل است که بسیاری از زنان با شیوع کرونا و شروع قرنطینه، شغل خود را از دست داده اند.

این در حالی است که با شیوع ویروس جدید کرونا، میزان خشونت‌های خانگی علیه زنان نیز افزایش یافته است و بعنوان نمونه، در فرانسه، در هفته اول قرنطینه، خشونت‌های خانگی به میزان یک سوم افزایش یافت و در استرالیا، این میزان، ۷۵ درصد بود. به طور کلی، زنان از قربانیان اصلی خشونت‌های خانگی هستند. طبق آمار، در ایالات متحده زنان بیش از مردان در معرض رفتار‌های خشونت آمیز در منزل و ۱۴ بار بیشتر از مردان در معرض خطر ربوده شدن هستند.

به گفته کارشناسان، طبیعی است که با مجبور کردن مردم به ماندن در خانه و قرنطینه، حالت‌های خشونت خانگی به دلیل فراگیری احساس نگرانی از شرایط مالی و از دست رفتن شغلها، افزایش یابد. شکی نیست که در شرایط نامساعدی قرار داریم و در حالی که مردان بیشتر در معرض ابتلا به کووید ۱۹ هستند، اما پیامد‌ها و آثار این بیماری برای زنان، احتمالا تا چند سال ادامه خواهد داشت.

منبع: انتخاب

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: