کد خبر: ۸۴۸۱۳۲
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
تعداد بازدید: ۳۱۸
رئیس جمهور صبح امروز در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا گفت: قرار شد برای کسب و کارهای پر ریسک برنامه‌ریزی شود. وزارت بهداشت وزارت صمت و وزارت کشور در این زمینه باید برنامه‌ریزی کنند و هر وقت این طرح آماده شد باید در آینده راجع به کسب و کارهای پر ریسک برنامه‌های خود را عملیاتی کنیم.

روحانی: تردد میان استان ها از اول اردیبهشت آزاد می شود / احتمالا در ماه رمضان اجتماع مذهبی نخواهیم داشتبه گزارش خبرداغ به نقل از «انتخاب»، رییس جمهوری گفت: کسب و کارهای کم ریسک از روز شنبه ۳۰ فروردین ماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دریافت کد از سامانه آغاز می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا گفت: یکی از برنامه‌های فاصله گذاری هوشمند شروع کسب و کارهایی کم ریسک برای استان‌ها به جز تهران بود که این کار از دیروز شروع شده است.

رییس‌جمهوری ادامه داد: در این راستا وزارت بهداشت و درمان با اصناف هماهنگ کردند که هر صنفی که می‌خواهد شروع کند و فعال شود وارد سامانه شود و در آن ثبت نام کرده و کد مربوطه را دریافت کند و همیشه وزارت بهداشت و درمان از طریق این سامانه با آنها مرتبط باشد.

روحانی یادآور شد: اکثریت افراد این کد را دریافت کردند اما ممکن است افرادی جا مانده باشند یا هنوز ارتباط با این سامانه برقرار نشده باشد. از همه کسبه و فعالان اقتصادی که از دیروز کار را شروع کردند آنهایی که به سامانه متصل نشدند در همین هفته و تا پایان هفته به این سامانه متصل شوند و کاری است که برای آینده کشور و برای خود کسبه مفید است.

وی ادامه داد: قرار شد در پایان این دوره افراد و بنگاه‌هایی که در این زمینه خوب فعالیت کردند دارای امتیاز باشند و امتیاز آنها هم به صورت خاصی مشخص شود و تابلویی به آنها ارائه شود که مردم بدانند که کدام یک از مغازه‌ها و بنگاه‌ها و کسب و کارها بیشتر برای سلامت مردم و جامعه تلاش کردند و این مسیر ادامه پیدا می‌کند.

اکنون بخوانید: 

مسیح مهاجری: کمک مردمی هر قدر هم که گسترده باشد نمی‌تواند جبران کننده رکود اقتصادی ناشی از کرونا باشد

 

 

روحانی گفت: دیروز در جلسه‌ای که با روسای کمیته‌ها داشتیم قرار شد برای کسب و کارهای پرریسک هم با وزارت بهداشت، صمت و کشور برنامه ریزی کنند و هر زمان که این طرح آماده شد، با پروتکل‌ها و دستورالعمل‌هایی که تصمیم گیری می‌شود، اجرایی شود.

رییس جمهوری ادامه داد: درباره تهران هم همانطور که مردم می‌دانند از شنبه ۳۰ فروردین کسب و کارهای کم ریسک با پروتکل‌های بهداشتی و اتصال به سامانه و دریافت کد آغاز می‌شود برای کسب و کارهای پرریسک هم دارد مطالعه می‌شد و به مردم اطلاع داده می‌شود.

مصوبه کمیته اجتماعی- امنیتی مبنای فعالیت شبکه حمل و نقل باشد

روحانی با اشاره به موضوع حمل و نقل گفت: جلساتی در کمیته امنیت اجتماعی وزارت کشور با محوریت حمل و نقل برگزار شد و در نهایت با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار شد هر وسیله نقلیه عمومی که می‌خواهد فعالیت کند، باید در آغاز و پایان کار ضدعفونی شود.

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: رانندگان باید از ماسک و دستکش استفاده کنند. مسافران این وسایل عمومی هم حق دارند که بخواهند، آن وسیله نقلیه به تعداد صندلی، مسافر سوار کند نه بیش از آن.

روحانی گفت: بنابراین مصوبه‌ای که در کمیته اجتماعی امنیتی تصویب شد و اینجا هم مورد تایید است و همه موارد بر همین مبنا اجرا خواهد شد.

مردم در تهران از وسایل شخصی استفاده کنند

روحانی خاطرنشان کرد: در تهران و شهرهای بزرگ به خاطر کم بودن وسایل نقلیه، توصیه این است مردم از وسیله شخصی خود، تاکسی و اسنپ استفاده کنند که بهتر از وسایل حمل و نقل عمومی است.

رییس جمهوری ادامه داد: در مرحله اول قرار شد وزارت راه اتوبوس‌های بین شهری را در اختیار تهران و کلان شهرها بگذارد. در مرحله دوم اگر اتوبوس‌هایی که مثلا در تهران ۵۰۰ مورد و استان‌ها دیگر هم مجموعا ۱۵۰۰ مورد نیاز است، اگر بتوانند اتوبوس داخلی و خارجی را تا پایان ماه اردیبهشت به خدمت بگیرند و تحویل داده شود، دولت حاضر است در این زمینه کمک کند. مخصوصا در قسط اول که با پرداخت آن، اتوبوس آماده می‌شود، دولت کمک می‌کند؛ قرار شد وزارت کشور این موارد را بررسی کند و بگوید تا اقدامات را انجام دهیم.

اجتماع حضوری در ماه رمضان نخواهیم داشت

روحانی موضوع دیگر مطرح شده در نشست امروز هیات دولت را مساله اجتماعات در ماه رمضان عنوان و تصریح کرد: تصمیم گیری در این خصوص برای جلسه آینده خواهد بود؛ مردم در مساجد و اماکنی مانند مسجد و حسینیه، مراسم تبلیغی، عبادی، دعا و قرآن‌خوانی داشتند.

رییس‌جمهوری اضافه کرد: اگرچه تصمیم نهایی آن را برای جلسه آینده گذاشتیم اما اگر شرایط به همین صورت که امروز مشاهده می‌کنیم باشد، قاعدتا اجتماع حضوری نخواهیم داشت و این زحمت را باید صدا و سیما و شبکه‌های اجتماعی مجازی برعهده بگیرند و مردم از این‌ها استفاده کنند. اگر هم تحولی رخ بدهد در جلسه آینده تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کنیم.

روحانی با اشاره به اصول وزارت بهداشت، گفت: اصول وزارت بهداشت مهم و بر مبنای آن اصول است که کسب و کاری راه می‌افتد یا نمی‌افتد. یکی از اصول، ظرفیت خود وزارت بهداشت از حیث تخت بیمارستانی، نیروی انسانی، پزشک، پرستار، تنخواه ویژه و دستگاه تنفس مصنوعی است.

رییس جمهوری اضافه کرد: این امکانات محدود است و این در همه تصمیم گیری‌ها این مبنای کار ما است. مبنای دیگر، توانمندی وزارت بهداشت از حیث آزمایشگاه‌ها و قدرت و توانایی انجام تست است. باید امکان تست وجود داشته باشد، انجام و امکان آزمایش به عنوان یکی از پارامترهایی است که باید مد نظر قرار داده شود.

وی اضافه کرد: اگر فردی به کرونا مبتلا بود باید نزدیکان وی شناسایی شود، آنهایی که در روزهای قبل با بیمار در تماس نزدیک بودند و احتمالا آنها نیز آلوده شده‌اند شناسایی شوند و باید این توانمندی وجود داشته باشد.
روحانی با اشاره به بررسی شیوع کرونا در استان زنجان گفت: در این استان ۱۸ درصد مبتلا بوده‌اند و با بررسی افراد در تماس با بیمار مشخص شده است که ۲۱ درصد افراد در تماس هم مبتلا شده‌اند که این توانمندی شناسایی برای ما مهم است.

رییس جمهوری تصریح کرد: آمار وزارت بهداشت باید نشان دهد که روند بیماری نزولی است اگر روند در حال صعودی است جای نگرانی است و این نگرانی هم بحق است. این چهار اصل را وزرات بهداشت و درمان را مد نظر قرار می دهد و بر اساس همین مبانی اقدام می‌کند.
روحانی بیان کرد: اگر برای کسب و کار شرایط سخت در نظر گرفته شده است و تاکید داریم که این اصول باید رعایت شود همه این‌ها بر اساس آن است که با چهار اصل بهداشت و درمان در مسیر صحیح حرکت کنیم و به نقاط قابل تحمل و قابل قبول در نهایت به نقطه مطلوب برسیم.
رییس جمهوری با اشاره به آمارهای ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی گفت: آمار وزارت راه و شهرسازی از اواخر اسفند تا هفته دوم فروردین ۹۹ نشان می‌دهد در زمانی که هیچ الزام و فشار و سخت‌گیری در ترددها نداشتیم با زمانی که سخت گیری‌ها بیشتر شد در عمل مردم فاصله چندانی مشاهده نمی‌شود.
روحانی گفت: وقتی حقایق و موارد با زبان ساده برای مردم بیان می شود و آنها متوجه می‌شوند برای سلامت و جامعه اموری لازم است عمل می‌کنند نیاز به سخت گیری ندارد و به بگیر و ببند ندارد. این آمار نشان می‌دهد ما مردمی با فرهنگ بالا داریم.
رییس جمهوری گفت: از مردم تقاضا می‌کنم در این مرحله (فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی) هم که در شهرستان‌ها و استان‌ها به جز استان تهران اجرایی شده است و کسب و کارهای کم ریسک فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، اصول بهداشتی را رعایت کنند.
وی تاکید کرد: رفت و آمد مردم در جامعه در شرایط جدید همچنان در حد ضرورت باشد و مراجعه آنها به فروشگاه‌ها و مغازه‌ها و محل کسب. کار در حد ضرورت باشد تجار و فعالان اقتصادی و کاسبان نیز هم مراقبت کنند و اصول بهداشتی را مد نظر قرار دهند.
روحانی گفت: ما با کمک و همراهی یکدیگر می‌توانیم به موفقیت برسیم و تا امروز هر چه موفقیت داشته باشیم به خاطر همراهی و از خودگذشتگی‌ها بوده است.
رییس جمهوری بیان کرد: در خانه ماندن و تعطیل بودن کسب و کار و ماندان دانش آموزان در منزل سخت است اما چاره‌ای نیست باید تحمل کرد تا بتوانیم با کمک یکدیگر از این ویروس خطرناک به خوبی عبور کنیم.

افزایش ۱۶ درصدی حمل بار

وی در ادامه با بیان این که همانطور که پرستار، پزشک و تمام کادردرمانی ما شبانه روز به مردم رسیدگی و فداکاری کردند گفت: دیگران هم در حد خود فداکاری کردند البته آنجا بیمارستان است و خطر جانی است و آنها فداکاری بزرگ تری کردند اما افراد دیگری هم بودند که فداکاری زیادی کردند. رانندگان آنچه مورد نیاز از لحاظ مواد غذایی بوده است را از بندر یا بنادر به مقصد رساندند و این آمار جالبی بود که امسال نسبت به سال گذشته از لحاظ تناژ ۱۶ درصد این ایام بار بیشتر آمده است و تردد کامیون‌ها نسبت به سال گذشته ۹ درصد اضافه شده است. علیرغم همه این سختی‌ها بارها به مقصد رسیده و فعالیت در حمل و نقل، بانک‌ها، بیمه، نفت، گاز و آب و همه خدمات به خوبی انجام گرفته است.
رییس جمهور یادآور شد: این روزها برخی کشورها در صادرات مواد غذایی مثل گندم دارند خست به خرج می‌دهند که آن هم می تواند به ۲ دلیل باشد؛ یا این که از سختی برای کشور خود می‌ترسد یا این که بخواهد گرانتر بفروشد. اما شرایط ما به گونه‌ای است که ذخایر کشور از همیشه بیشتر و بهتر است و کشاورزان هم کار بزرگی انجام دادند که دست همه آنها را می بوسیم که ان‌شاء الله تولید گندم امسال بیشتر از سال قبل است. تولید محصولات دیگر هم از سال قبل بهتر است و این به معنای تلاش و کوشش همگانی است.
وی ادامه داد: در بخش صنعت هم شرایط ما خوب است. آخرین آماری که بانک مرکزی اعلام کرده در سه ماهه آخر سال ۹۸ بخش صنعت بیش از ۶ درصد به سه ماهه آخر ۹۷ رشد داشته است که این رشد به معنای این است که کار و تلاش ادامه داشته است البته شاید این روزها به دلیل ویروس کرونا دچارمشکل شده است اما از این روزهای سخت عبور می‌کنیم و امیدواریم شرایط آینده شرایط بهتری باشد که مشکلات جبران شود.
روحانی در ادامه از نیکوکاران تشکر کرد و گفت: کار بزرگی در کشور دارد انجام می‌گیرد. آقای عرافی گزارشی از حوزه علمیه قم، طلاب دادند که ۶ هزار نفر از طلاب و اساتید در مسیر مقابله با کرونا و خدمات به مردم مشغول فعالیت و کمک هستند. نیکوکاران ما در همه جا فعال هستند و این کارشان بسیار ارزشمند است.

از ۸۷۵ مرکز نگهداری سالمندان در ۲۳ مرکز کرونا مشاهده شده است

رییس جمهوری به نگهداری سالمندان و معلولین اشاره کرد و گفت: در مساله مراکز نگهداری سالمندان و معلولین گزارشی وزیر رفاه دادند که این گزارش نشان می‌دهد ما در همه جا قدم‌های خوبی برداشتیم. ۸۷۵ مرکز نگهداری سالمندان و معلولین داریم که از این تعداد ۲۳ مرکز کرونا مشاهده شده است و بقیه پاک هستند.
وی افزود: از کل معلولین و سالمندان، ۳۵ نفر به دلیل کرونا از دنیا رفتند که اکثر آنها بالای ۸۰ سال سن دارند. کل فوتی‌ها در بخش سالمندان و معلولین در اسفند سال ۹۸ با اسفند ۹۷ یکی است یعنی اضافه نشده است. در فروردین امسال از این جمعیت ۴۹ هزارنفری در این ماه که ماه سختی هم بود کل فوتی‌ها ۵۲ نفر بوده است و سال ۹۸ مشابه همین ایام ۱۶۵ نفر فوتی داشته است علیرغم مشکلات تعداد فوتی بسیار کاهش داشته است که معنای آن رسیدگی است.

ایران ۲ ویروس کرونا و تحریم و اروپا تنها یک ویروس دارد

روحانی با اشاره به گزارش مقایسه‌ای انجام شده بین ایران و برخی کشورهای اروپایی، گفت: فاصله بسیار زیادی در این گزارش‌ها نسبت به وضع ایران با اروپا وجود دارد. مثلا تعداد افراد فوتی‌مان بسیار کم و ۷ درصد بوده و در برخی کشورهای اروپایی این میزان، ۲۲ درصد بود. برخی از این مقایسه خوششان نمی‌آید که بگوییم وضع ما از اروپا بهتر است.
وی دلیل این فاصله را مردم، مجاهدت کادر پزشکی، صدا و سیما، نیروهای مسلح، فضای مجازی، هنرمندان عنوان کرد و ادامه داد: دلیل این امر این است که همه در کنار هم هستیم و دست به دست هم دادیم اما شما ندادید.
رییس جمهوری تحریم را ویروسی دانست که چندین سال کشورمان را تحت فشار قرار داده است و خطاب به اروپایی‌ها گفت: ما ویروس کرونا داریم شما هم دارید، ما ویروس بدتر از کرونا داشتیم و داریم که شما ندارید و آن تحریم است. ما ویروس تحریم داشتیم و کرونا هم به آن اضافه شد. اما مردم ما همدیگر را کمک کردند و دست هم را گرفتند و این برای همه ما جای افتخار دارد.
وی اضافه کرد: وضع ما در مقابله با این بیماری نسبتا خوب و در مقایسه با برخی کشورها بهتر است و اگر بخواهید ناراحت شوید بشوید چاره ای نیست. خودتان با مردم ایران تماس بگیرید و بفهمید در شرایط ما با شرایط شما چقدر فاصله وجود دارد.

پیروزی حقوق‌دانان ایرانی در باز پس گرفتن یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو از آمریکا

روحانی با برشماری موفقیت‌های این روزهای جمهوری اسلامی به موضوع مهم دیگری اشاره کرد و گفت: موفقیت خوب این روزها آنجایی است حقوق‌دانان، وزارت خارجه و بانک مرکزی توانستند پول بلوکه شده ما در لوکزامبورگ را پس بگیرند. آمریکایی‌ها ظلم عظیمی به ما می‌کنند وام می خواهیم بگیریم کارشکنی می‌کنند؛ با اینکه خودشان گرفتار این ویروس هستند و از مشکلات ما به خوبی خبر دارند اما هر روز بر فشارهای خود می‌افزایند و این کار غیرانسانی و ضد بشری در تاریخ آنان برای همیشه ثبت شده است و می‌ماند.
وی افزود: در همین سختی‌ها حقوق دانان، بانک مرکزی و وزارت خارجه در یک مبارزه حقوقی موفقیت خوبی به دست آوردند و یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در لوکزامبورگ که آمریکایی‌ها آ ن را توقیف کرده بودند و روی آن دست گذاشته بودند را چند روز قبل آزاد کردند. این کار حقوق‌دانان ما در این شرایط سخت برای آزاد کردن پولی که حق ملت و مردم ایران و متعلق بانک مرکزی است، انجام شد.

ممنوعیت تردد بین شهرستان‌ها و استان‌ها برداشته می‌شود

رییس جمهوری آخرین موضوع نشست امروز هیات دولت را آزاد شدن رفت و آمد بین شهرستان‌ها عنوان کرد و گفت: ‌در رفت و آمد بین شهرستان‌ها و استان‌ها، اگر استانی استاندار یا شورای تامین یا هر کس دیگری تصمیمی گرفت و در روزهای اخیر تردد برخی شهرستان‌ها را ممنوع کرده است، از امروز همه ممنوعیت‌ها در تردد بین شهرستان‌ها و استان‌ها برداشته می‌شود.

وی تاکید کرد: هیچ استانداری، هیچ شهرستانی حق ندارد در تردد بین شهرستان مانع ایجاد کند. پلیس و نیروهای بسیج هم در نظر داشته باشند که تردد بین شهرستان‌ها از امروز آزاد است و تردد بین استان‌ها هم از روز نخست اردیبهشت آزاد می‌شود.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: