کد خبر: ۸۴۷۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
تعداد بازدید: ۲۱۷
نماینده سبزوار تاکید کرد: باید فضایی ایجاد کنیم که کشاورزی بتوانند در آن درآمدزایی مناسب داشته باشند، اما اکنون تنها سودجویان هستند که بهره می‌برند.

مقصودی: برنامه‌های قبلی وزارت جهاد کشاورزی منسوخ شده است/ کشاورزان ما مانند دوره ساسانیان در پایین‌ترین طبقه هستندبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، حسین مقصودی نمانیده سبزوار، به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه مخالف شخصیت فردی اخلاقی و علمی خاوازی نیست سخنان خود را آغاز کرد و گفت: آنچه آقای خاوازی به عنوان برنامه ارائه داده‌اند ایراداتی دارد که به نظر می‌رسد بدون توجه به مشکلات حوزه کشاورزی است و باید در این ارتباط به سوالاتی باید پاسخ دهند.

مقصودی با بیان اینکه من به عنوان یک کشاورززاده در منطقه‌ای محروم اینجا صحبت می‌کنم، افزود: این روزها حوزه کشاورزی از عدم تناسب قیمت خرید محصول و هزینه تمام شده، اجرایی نشدن قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی، مشکلات مربوط به خشک شدن قنوات، خالی شدن روستاها از سکنه، انحصار در وادرات و صادرات محصولات کشاورزی، افزایش قیمت سوخت و گرانی قیمت کالاهای اساسی و مصرفی برای کشاورزان و روستائیان رنج می‌برد.

وی ادامه داد: بخش کشاورزی رایانه زیادی را دریافت می‌کند تا سفره مردم کوچک نشود اما افزایش قیمت نارضایتی مردم را به دنیال داشته این درحالی است که سهم کشاورزان از درآمد حاصل از فروش محصولات کشاورزی اندک است.

مقصودی اولین سوال خود را اینطور مطرح کرد که سهم وزارت جهاد کشاورزی از حل این مشکلات چیست؟

وی تصریح کرد: این وزارتخانه طی ۴۰ سال گذشته با شیب از زوال روبه‌رو شده است در این مدت تنها سودجویان بوده‌اند که بهره‌مند شده‌اند حال فرق نمی‌کند ارگانی مانند بنیاد مستضعفان باشد یا شخص و فردی دیگر!

مقصودی با تاکید بر اینکه در حال حاضر کشاوزارن یک رقیب مهلکی به نام دولت و واردات دارند، گفت: همچنین مشکل دیگر کشاورزان قیمت آب و برق بالا است که باید به آن یارانه تعلق گیرد اما نمی‌گیرد.

وی نتیجه ادامه این مشکلات را برای کشاورزان مهاجرت به شهرها دانست.

به اعتقاد مقصودی ناامیدی در کشاورزان از حد گذشته است و آن‌ها بارها درباره ناامید بودن نسبت به آینده خود معترض بوده‌اند.

وی یکی دیگر از مشکلات اساسی در بخش کشاورزی و دامداری را سرکوب قیمت توسط دولت عنوان کرد.

به گفته مقصودی تولیدکنندگان در تمام جهان با نگرش بر بازار جهانی و پس از بازاریابی تولید می‌کنند اما کشاورزان خرد در کشور ما توان ارزیابی بازار را ندارند و این وظیفه مهم بر عهده وزارت جهادکشاورزی است.

وی خطاب به خاوازی گفت: باید قبول کنید برنامه‌های قبلی این وزارتخانه منسوخ شده است و اکنون زمان آن است که کار را به دست تولیدکننده به جای سودجود بدهیم تا کمتر شاهد تکرار مشکلات باشیم.

نماینده سبزاور اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی بسیار مهم دانست و افزود: اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی این امکان را می‌دهد که کشاورزان به موقع درباره کشت محصول خود تصمیم بگیرند.

مقصودی تصریح کرد: باید فضایی ایجاد کنیم که کشاورزی بتوانند در آن درآمدزایی مناسب داشته باشند، اما اکنون تنها سودجویان هستند که بهره می‌برند.

وی با تاکید بر اینکه ما باید قبول کنیم امروز جهاد کشاورزی حال وخیمی دارد، اظهار کرد: اوضاع منابع طبیعی را حتما خبر دارید اگر مشکلات مربوط به آن حل شود و مراتع کشاورزان به خودشان برگردد بسیاری از مشکلات آن‌ها حل می‌شود.

مقصودی با اشاره به از دست رفتن خودکفایی بسیاری از محصولات کشاورزی سوال دیگر خود را اینگونه مطرح کرد: برنامه شما برای تامین مالی برای حل مشکلات از دست رفتن خودکفایی چیست؟

وی یادآور شد: وزیر قبلی نتوانست حق کشاورزان بگیرد و آنچه به عنوان یارانه گرفت به دست کشاورزان نرسید.

وی اضافه کرد: در دوران وزیر قبل بازار کشاورزی به وزرات صمت منتقل شد و حقوق کشاورزان در این زیمنه زیر پا گذاشته شد.  

مقصودی بار دیگر خطاب به خاوازی گفت: با اینکه شما فردی علمی هستید اما در برنامه خود به صورت عددی برای رشد اقتصادی برنامه‌ای اعلام نکردید.

وی اضافه کرد: شما اعلام نکردید برای حمایت از کشاورزان خرد در طول مدت باقی مانده اندک دولت برنامه‌ای ارائه نداده‌اید.

کشاورزان تاکید کرد: در حال حاضر کشاورزان ما مانند دوران ساسانیان در پایین‌ترین طبقه قرار گرفته‌اند.

نماینده سبزوار در پایان سخنان خود دیگر سوالات را اینگونه مطرح کرد: شما برای نوسازی زیرساخت‌ها چه برنامه‌ای دارید؟ برای بازیافت و بازچرخانی آب در بخش کشاورزی چه برنامه‌ای دارید؟ برای بهبود شرایط اقتصادی کشاورزان چه برنامه‌ای دارید؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: