کد خبر: ۸۴۷۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
تعداد بازدید: ۳۴۶
یک فعال سیاسیاصلاح‌طلب گفت: تجربه تاریخی نشان می‌دهد مرزبندی‌های مهمی در جریان اصولگرایی وجود دارد که مانع از وفاق میان آن‌ها خواهد شد.

اصولگرایان مجلس یازدهم در انتخابات هیات رئیسه به اختلاف می‌خورند/ معتدلان اصولگرا اجازه ندهند رویه‌های رادیکال بر این جریان غالب شودبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، غلامرضا ظریفیان استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌گو با خبرنگار ایلنا، در خصوص مجلس یازدهم و اختلاف‌نظرهای موجود میان گروه‌های مختلف جریان اصولگرا، گفت: در خصوص مجلس از همان ابتدای برخوردی که شورای نگهبان با داوطلبان نمایندگی داشتند تا جایی که در نهایت نتیجه‌ انتخابات تعیین تکلیف شد، همه رفتارها گواه بر این می‌دادند که آن چه در مجلس آینده رخ خواهد داد، ترکیب واقعی از جریان‌های حاکم بر کشور نیست و با گستره‌ حضور حداکثری یک جریان که در واقع این جریان همانند اصلاح‌طلبان یک جریان واحد نیست و یک طیف متشکل از گروه‌های متنوع است و با اتفاقاتی که به خصوص در دوره آقای احمدی‌نژاد رخ داد، تفاوت سلیقه میان این طیف روشن‌تر و واضح‌تر شد.

وی ادامه داد: دسته‌بندی‌های اصولگرایان در این دوران پررنگ شد، اصولگراهای سنتی‌تر و در عین حال معتدل‌تر به یک گروه تبدیل شدند و گروه دیگر اصولگرایان رادیکال بودند که به شکل خاصی بروز و ظهور داشتند، این جریان در ابتدا با احمدی‌نژاد متولد شد و بعد در ادامه راه از احمدی‌نژاد جدا شد.

ظرفیان در ادامه اظهار داشت: جریان‌های بینابینی هم در این طیف بودند که از آن‌ها به عنوان نواصولگرایی تعبیر شد اما ادبیات جدی برای این طیف تولید نشد، همچنین خرده جریان‌های دیگری در این طیف بودند که در مجموع توانستند با فرصتی که ایجاد شد، اکثریت مجلس را برعهده گیرند.

این استاد دانشگاه در بخش دیگر این گفت‌وگو درخصوص احتمال یک دست شدن حاکمیت و معایبی که در این مساله وجود دارد، ابراز داشت: ما در دوره‌ی احمدی‌نژاد تجربه یک‌دست شدن حاکمیت را داریم و امیدوارم که این تجربه فراروی فعالیت این جریان قرار گیرد، چراکه آن تجربه تنها به جریان اصولگرایی آسیب نزد، بلکه به مسائل مهمی مانند؛ توان ملی و اعتماد اجتماعی آسیب زد که حتی بعدها مورد نقد بخش‌هایی از این جریان قرار گرفت.

وی ادامه داد: در مجموع جریان اصولگرایی یک واقعیت عینی کشور است و نباید آن را نادیده گرفت، امید می‌رود که این جریان اندیشیده‌تر، متکی بر تجارب گذشته و متکی بر داده‌هایی که از جامعه می‌گیرد، عمل کند به ویژه با توجه به انتخابات اخیر که پیام‌های جدی و روشنی برای همه جناح‌های سیاسی و حتی حاکمیت پیرامون مساله‌ تاب آوری مردم در عرصه انتخابات و حضور جدی‌شان در انتخابات داشت. لذا امیدوارم یک ارزیابی منطقی، علمی و غیرجناحی از کاهش مشارکت مردم در انتخابات صورت گیرد و نتایج آن به ویژه برای جریانی که اکنون پیروز انتخابات است معیار برنامه‌ریزی و عملکرد باشد.

ظریفیان درخصوص اختلاف‌های احتمالی میان گروه‌های اصولگرا و اثراتی که در مجلس آینده خواهد داشت، بیان داشت: من به عنوان کسی که عضو جریان اصلاح‌طلبی هستم، اگر بخواهم اخلاقی فکر کنم و نه صرفا سیاسی، نباید از اختلافات درونی آن جریان خوشحال شوم؛ چراکه به هرحال آن جریان پیوند عمیقی با اداره کشور خورده است، لذا اختلاف‌ها زمانی که در فضای حزبی باشد، مورد قبول است اما وقتی جریان در حاکمیت قرار می‌گیرد با توجه به چالش‌ها و ابرچالش‌هایی که در برابر کشور وجود دارد، اختلافات درونی آن‌ها می‌تواند آسیب جدی به کل کشور وارد کند، در نتیجه امیدوارم وفاق و وحدتی که صورت می‌گیرد، براساس مصالح کشور و منافع ملی و نیازهای جدی مردم باشد.

وی ادامه داد: تجربه تاریخی و وضعیتی که الان این جریان دارد نشان می‌دهد که این اتفاق رخ نمی‌دهد و مرزبندی‌های مهمی در این جریان وجود دارد، به طور مثال حتما درخصوص انتخابات ریاست مجلس و رویه‌ها و برخورد با دولت کنونی و همچنین درخصوص شیوه‌ها و رویه‌های سیاست‌های داخلی و خارجی اختلافاتی میان آن‌ها وجود دارد که به هر حال بروز خواهد کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه با ابراز امیدواری مبنی بر عدم غلبه‌ برخی افکار و گروه‌های رادیکال جریان اصولگرا در مجلس آینده، ابراز داشت: امیدواریم اشخاص و گروه‌های معتدل این طیف بتوانند کمک کنند و جلوی برخی از رویه‌ها و نگرش‌های تندی که می‌تواند برای کشور و مناسبات داخلی و خارجی ما و همچنین برای امیدبخشی از جامعه آسیب‌زا باشد را بگیرد.امید است اصولگرایان از تجربه‌ مجالس گذشته استفاده کنند و با توجه به مشکلاتی که کشور دارد، بجای تیز کردن اختلاف‌های داخلی و اتهام‌زنی‌هایی که به رقیبان و به خصوص اصلا‌ح‌طلب‌ها داشته است، یک فضای ملی را ایجاد کند تا از همه ظرفیت‌ها استفاده کند که در نتیجه جامعه‌ ما بتواند از مشکلاتی که با آن رو به رو است، عبور کند.

وی در ادامه گفت: جامعه‌ ما ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد اما با مشکلات و آسیب‌های جدی هم رو به رو است، اگر از ظرفیت‌ها استفاده کنیم، می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم اما اگر مشکلات را تعمیق کنیم، آسیب‌هایی که ایجاد می‌شود، کشور را با بحران‌های جدی رو به رو خواهد کرد.

ظریفیان در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به برخی بحران‌های موجود در فضای اجتماعی کشور، ابراز داشت: من فکر می‌کنم اگرجریان پیروز انتخابات بتواند از فرصتی که تا زمان شروع به کار مجلس و پیش از آنکه بر اریکه مجلس تکیه بزند، وجود دارد بهره برده و با استفاده از تجربه‌های گذشته، واقعیت‌های موجود از نیازهای جامعه و بحرانی که در بحث سرمایه اجتماعی داریم، خود را متناسب با این وضعیت ساماندهی کند باید به آن تبریک گفت.

وی افزود: در چنین شرایطی حتی جریان‌های دیگر هم حتما کمک خواهند کرد که این مسائل ملی را حل کنند و امیدواریم در گرداب اختلافات شدید و مرزبندی‌های توهمی که گاهی شکل می‌گیرد و می‌تواند باز یک گام دیگری برای ناامید کردن مردم باشد، نیفتد و بلکه برعکس آن این جریان فضای فعلی و تجارب گذشته را فراروی خود قرار دهد و بتواند با کمک و همکاری ملی احزاب و کسانی که در کشور هستند و برای برون رفت از معضلات موجود فکر، ایده و برنامه دارند و می‌توانند به عبور از وضع موجود کمک کنند، گام‌های موثری بردارد که حاصل آن رفتن به سمت یک فضای امیدوارانه، رفع ناامیدی، حل مساله اشتغال و معیشت مردم و ایجاد نوعی توازن در روابط خارجی متکی بر مصالح کشور باشد.

ظریفیان در ادامه و در پاسخ به سوالی، درخصوص حضور تعداد قابل توجهی از دولتمردان و نزدیکان احمدی‌نژاد در مجلس یازدهم و پیش‌بینی در خصوص آینده‌ این گروه سیاسی، بیان داشت: بخشی از اعضای دولت احمدی‌نژاد نسبت به اون مرزبندی کرده و خود را جدا کردند اما یک طیف از آن‌ها هستند که در هر حال به اون وفادار هستند، این گروه و همچنین خود آقای احمدی‌نژاد با توجه به مشکلاتی مانند شکاف طبقاتی و اجتماعی که در جامعه وجود دارد و شعارهایی که دارند، امیدوار هستند تا در آینده مورد اقبال مردم واقع شوند. از همین جهت تصور می‌کنم تلاش خواهند کرد که مرزبندی‌های خود را با جریان اصولگرایی رسمی، آشکارتر کند.

وی ادامه داد: این جریان شعار های مردم‌گرایانه خاص خود را دارد که آن‌ها را با موضوع رفع محرومیت در پوشش عدالت‌خواهانه مطرح می‌کند، همچنین با نوع نگاهی که به آخرالزمان دارد که تلاش می‌کند این موارد را پررنگ‌تر کند چرا که تصور می‌کند جامعه به آن‌ها اقبال بیشتری خواهد داشت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه با اشاره به اینکه احمدی‌نژاد و نزدیکان او همواره تلاش کرده‌اند تا از خود چهره‌ای مستقل نشان دهند، تصریح کرد: اگرچه ممکن است در مجلس میان این طیف و گروه‌های دیگر ائتلاف‌هایی صورت گیرد اما تمام تلاش احمدی‌نژاد در دولت و بعد از آن این بود که بگوید یک هویت مستقل دارد و نمی‌خواست در جریان اصولگرایی ادغام شود، بنابراین شعارها و مرزهای خود را پررنگ‌تر عنوان خواهد کرد و تصور می‌کند که در آینده و یا هم اکنون جامعه به این شعارها اقبال بیشتری دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: