کد خبر: ۸۴۵۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۳
تعداد بازدید: ۵۴۹
بلومبرگ بررسی کرد:
مقامات بهداشت عمومی در مورد ماسک می گویند نیازی نیست که افراد سالم برای محافظت از خود در برابر کرونا از ماسک صورت استفاده کنند. اما این توصیه باعث نشده است که مردم برای خرید ماسک به داروخانه ها هجوم نبرند. هجومی که منجر به کمبود ماسک صورت برای پرسنل پزشکی در مقابله با اپیدمی کرونا شده است. کارکنان بخشهای بهداشت و درمان به ماسک و تجهیزات پزشکی نیاز دارند. اما سوالی که برای مردم وجود دارد این است که فرق ما با کادر پزشکی چیست و چرا ماسکی که برای محافظت از یک پرستار یا پزشک ضروری است به شهروندان عادی کمک نخواهد کرد. این پرسشی است که بلومبرگ سعی کرده برای آن پاسخی پیدا کند.

آیا باید از کمبود ماسک در هنگام شیوع کرونا بترسیم؟به گزارش خبرداغ ، مقامات بهداشت عمومی در مورد ماسک می گویند نیازی نیست که افراد سالم برای محافظت از خود در برابر کرونا  از ماسک صورت استفاده کنند. اما این توصیه باعث نشده است که مردم برای خرید ماسک به داروخانه ها هجوم نبرند. هجومی که منجر به کمبود ماسک صورت برای پرسنل پزشکی در مقابله با اپیدمی کرونا شده است. کارکنان بخشهای بهداشت و درمان به ماسک و تجهیزات پزشکی نیاز دارند. اما سوالی که برای مردم وجود دارد این است که فرق ما با کادر پزشکی چیست و چرا ماسکی که برای محافظت از یک پرستار یا پزشک ضروری است به شهروندان عادی کمک نخواهد کرد. این پرسشی است که بلومبرگ سعی کرده برای آن پاسخی پیدا کند.

به گزارش سرویس خواندنی های انتخاب، بلومبرگ در مقاله ای به بررسی علل استفاده یا عدم استفاده از ماسک پرداخته است که در ادامه می خوانیم:

 

 مسئولان بهداشت چه می گویند؟

سازمان بهداشت جهانی در بخش راهنمایی های Covid-19 می گوید ، افراد سالم فقط باید مراقب افرادی که مریض یا مشکوک به عفونت هستند باشند. یعنی اگر عضوی از خانواده یا نزدیکان کرونا دارد، در مجاورت وی، ماسک بپوشند. مراکز كنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا نیز پوشیدن ماسک به افراد سالم را  توصیه نمی كنند ، مگر در شرایطی خاص. جروم آدامز ، جراح عمومی در توییتر هشدار داده که مردم باید به خرید ماسک پایان دهند. او تاکید کرده که هجوم مردم آمریکا برای خرید ماسک می تواند منجر به یک فاجعه بزرگ شود چرا که با کمبود ماسک، برخی ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی نمی توانند ماسک دریافت کنند و در نتیجه در معرض خطر هستند و این به نوبه خود خطر کلی جامعه را افزایش می دهد. ارائه دهندگان خدمات بهداشتی آلوده می توانند ویروس را به صورت غیرمستقیم گسترش دهند و البته نمی توانند از بیماران مراقبت کند. مجله انجمن پزشکی آمریکا در مقاله ای با هدف روشن کردن افکار عمومی مردم همین نکات را گوشزد کرده است.

آیا باید از کمبود ماسک در هنگام شیوع کرونا بترسیم؟

آیا واقعا ماسک برای عموم مردم بی تاثیر است؟

برخی مطالعات نشان داده اند که استفاده گسترده از ماسک های صورت توسط مردم ممکن است باعث کاهش انتقال شیوع دو بیماری تنفسی دیگر یعنی آنفولانزا و سندرم حاد تنفسی حاد یا سارس شود. با این حال ، شواهد به طور کلی قطعی تلقی نمی شود و با توجه به ماسک هایی که در بازار وجود دارد، به نظر می رسد این ماسک های عادی اثراتی بسیار کوتاه مدت دارند. استدلال این است که استفاده از ماسک ها برای افرادی که در معرض بیمار قرار دارند بسیار مفیدتر از افراد سالم است.

 چه زمانی به افراد عادی توصیه می شود ماسک بپوشند؟

اگر افراد جامعه سرفه یا عطسه می کنند بهتر است ماسک بپوشند. سرفه یک علامت شایع عفونت با ویروس Covid-19 است و ویروس در قطرات تنفسی گسترش می یابد . پاشش مایعاتی که به راحتی با سرفه یا عطسه یک فرد آلوده پرتاب میشوند خطرناک است. این قطرات معمولاً به اندازه کافی سنگین هستند تا بلافاصله روی زمین یا سطوح اطراف قرار گیرند. اگر قطرات به دهان ، بینی یا احتمالاً چشم فردی که در آن نزدیکی است منتقل شود یا  به شکل غیرمستقیم  به یک شیء یا سطح آلوده تماس داشته باشد ، می تواند عفونت ایجاد کند. هنگامی که بیمار مبتلا به Covid-19 در حال بهبودی در خانه است ، به او و مراقبانشان توصیه می شود وقتی در یک اتاق هستند ماسک بپوشند.

راهنمایی برای کارکنان مراقبت های بهداشتی چیست؟

پروتکلهای پزشکی تصریح می کنند که بیمارانی که مشکوک به عفونت با ویروس Covid-19 هستند ، جدا شده و ماسکی برای پوشیدن به آنها داده شود. این نوع  ماسک معمولاً توسط جراحان پوشیده خواهد شد و دقیقا متناسب با ابعاد صورت است و ظاهری  مستطیل شکل دارد. این امر برای محافظت از سایر افراد با به دام انداختن قطرات تنفسی حاوی ویروس است. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی که با بیماران احتمالی کرونا سر و کار دارند یا با مواردی تأییدشده روبه رو هستند ، باید از ماسک پیشرفته تری تنفس کنند.

ماسک های تنفسی متفاوت هستند؟

ماسک ها در اندازه های مختلفی به بازار عرضه می شوند تا بتوانند متناسب با چهره انتخاب وند. افزون بر این مهم است که روی صورت مهر و موم شوند. این اندازه بودن ماسک باعث می شود که کاربر هوا را از طریق فیلتر دستگاه و نه از طریق شکاف در طرفین ماسک تنفس کند. ماسک های حرفه ای به گونه ای طراحی شده اند که نه تنها قطرات تنفسی بلکه ذرات هوازی کوچکتر را نیز فیلتر کنند. البته انتقال هوایی برای Covid-19 گزارش نشده است ، اما این خطر وجود دارد که برخی از روشهای پزشکی ، مانند مکش مجاری هوایی ، بتوانند آئروسل تولید کنند. تنفس از طریق پوشیدن ماسک برای مدت طولانی ناراحت کننده است. ماسک ها گرما و فشار زیادی روی صورت ایجاد می کنند و بعضی از افراد احساس می کنند که تنفس آنها مشکل شده است و همین امر باعث می شود ماسک ها برای افرادی که شرایط قلبی و تنفسی مناسبی ندارند مفید نباشد.

آیا پوشیدن ماسک نیاز به آموزش دارد؟

آدامز گفت: افرادی که در نحوه استفاده از ماسک آموزش نمی بینند ، تمایل زیادی به لمس صورتشان دارند ، که می تواند احتمال ابتلا به بیماری را بالاتر ببرد. سازمان بهداشت جهانی تأکید می كند كه اگر می خواهید از ماسک استفاده كنید باید ماسک را با دست های تمیز روی صورت قرار دهید ، ماسک  را از پشت سر جدا كنید و دست های خود را روی ماسک نمالید، هرگز از ماسک های یك بار مصرف، مجدد استفاده نکنید، ماسک ها را در پلاستیک یا ظرف دربسته دور بیندازید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: