کد خبر: ۸۴۳۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷
تعداد بازدید: ۱۵۴
استاد دانشگاه حقوق سوربایا گفت: تا جایی که می‌دانم، شماری معتقدند که اجرای FATF تاثیری بر اوضاع اقتصادی ایران نمی‌گذارد. با این خوانش مخالف هستم. تحریم‌های این سازمان تاثیری مستقیم بر اقتصاد کشورهای تنبیه‌شده می‌گذارد. این را در عمل می‌توان مشاهده کرد. FATF از اعضای خود می‌خواهد به قوانینی که در زمینه تحریم کشورهای خاطی تصویب کرده احترام بگذارند.

تحریم‌های FATF تاثیری مستقیم بر اقتصاد کشورهای تنبیه‌شده می‌گذارد/ در مفاد کنوانسیون محرمانه بودن تمامی اطلاعات آمده است/ هر کشوری باید مکانیسمی برای حراست از داده‌هایش ارائه کندبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، پروفسور «گو لیساناوتی»، پژوهشگر و مدرس در دانشگاه حقوق سوربایا است. وی در زمینه پول‌شویی، مبارزه با فساد و جنایت سایبری فعالیت می‌کند. 

وی با اشاره به برخی انتقادها در ایران علیه کارگروه اقدام مالی به دلیل احتمال مسدود شدن راه‌های تهران برای دور زدن تحریم‌ها در صورت پیوستن به این معاهده به خبرنگار ایلنا گفت: راستش نمی‌دانم که اصلا می‌شود ارتباطی میان این دو موضوع برقرار کرد. FATF سازمانی است میان دولت‌ها. بعید می‌دانم، رعایت مقررات بین‌المللی در زمینه پولشویی ارتباطی به دور زدن تحریم‌ها داشته باشد. اما اطلاع چندانی در این زمینه ندارم. اما تا جایی که در اعلامیه FATF در رابطه با ایران آمده است، مشکل از این محورها ناشی می‌شود: 

۱- مجرمانه نشان دادن تامین مالی تروریسم به‌نحو کافی، از جمله برداشتن معافیت برای گروه‌هایی که «تلاش دارند به مداخله و اشغال خارجی، استثمار و نژادپرستی پایان دهند.»

۲- شناسایی و بلوکه کردن دارایی‌های تروریستی در راستای مصوبه‌های شورای امنیت سازمان ملل

۳- تضمین نظام سخت کوشانه کفایت کننده و قابل اجرا برای مشتری

۴- شفاف‌سازی درباره این‌که تراکنش‌ها تحت چارچوب قانونی ایران صورت می‌گیرد

۵- تشخیص و تحریم ارائه‌دهندگان سرویس برای انتقال‌های غیرمجاز مالی

۶- اجرای مفاد معاهده پالرمو و کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم و شفاف‌سازی درباره توانایی ارائه خدمات مالی دوجانبه

۷- تضمین این نکته که مؤسسات مالی منابع و افراد ذی‌نفع در انتقال اعتباری را تعیین کنند. 

وی در ادامه افزود: ایران باید نشان دهد که آماده است به این موارد جامه عمل بپوشاند. در بیانیه رسمی FATF اشاره شده که تهران باید به CFT نیز عمل کند. این کشور باید خطرهای عمل نکردن به این تعهدها و تهدید سیستم بین‌المللی مالی را مد نظر قرار دهد. عمل به این نکات از اهمیت بسیاری برخوردار است. 

استاد دانشگاه حقوق سوربایا تاکید کرد: FATF به ایران یادآوری می‌کند که باید استانداردهای کنوانسیون پالرمو مبارزه با تامین مالی تروریسم را رعایت کند. بنابراین باید به اقدام‌های پیشنهادی جامه عمل پوشانید. 

این استاد دانشگاه با اشاره به این‌که برخی معتقدند پیوستن به این کنوانسیون سبب می‌شود اطلاعات افراد و همچنین سازمان‌ها در اختیار نهادهای خارجی قرار بگیرد، گفت: حریم افراد نکته‌ای است که باید به آن احترام تام گذاشت. در مفاد این کنوانسیون محرمانه بودن تمامی اطلاعات مدنظر قرار گرفته شده است. 

وی گفت: در نوامبر ۲۰۱۷، FATF راهنمای «اشتراک‌گذاری اطلاعات بخش خصوصی» را منتشر کرد و در این راهنما می‌توان دید که رعایت اطلاعات محرمانه جایگاه مهمی در این سازوکار دارد. هر کشور وظیفه دارد مکانیسمی برای حراست از داده‌هایش ارائه کند. 

پروفسور «گو لیساناوتی» اظهار داشت: تا جایی که می‌دانم، شماری معتقدند که اجرای FATF تاثیری بر اوضاع اقتصادی ایران نمی‌گذارد. با این خوانش مخالف هستم. تحریم‌های این سازمان تاثیری مستقیم بر اقتصاد کشورهای تنبیه‌شده می‌گذارد. این را در عمل می‌توان مشاهده کرد. FATF از اعضای خود می‌خواهد به قوانینی که در زمینه تحریم کشورهای خاطی تصویب کرده احترام بگذارند. 

این پژوهشگر حوزه پولشویی در پاسخ به این‌که ایران مدت‌هاست عضو کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل بوده و در نتیجه ممکن است اصولا نیازی به پیوستن به FATF وجود نداشته باشد، گفت: پیوستن به FATF به سود تمامی طرف‌هاست. مهم است که ایران نشان دهد که به توصیه‌های این سازمان عمل می‌کند. کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل تنها به یکی از جرایم مرتبط با پولشویی می‌پردازد و FATF اشکال دیگر آن را نیز مدنظر قرار می‌دهد. 

وی گفت: عضویت در یک کنوانسیون جهانی نشان از آن دارد که کشورها به مسائل بین‌المللی توجه دارند و تعهد خود را در قبال جرایم همگانی نشان می‌دهند. 

این استاد دانشگاه تاکید کرد: پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی می‌تواند به بهبود اوضاع بانکی ایران بینجامد، چراکه توصیه‌های این گروه مسائل بانک‌داری را نیز در بر می‌گیرد. اما این به معنای تاثیر بر تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیست. 

وی توصیه کرد: بهتر است ایران نشان دهد که به تعهدات FATF عمل می‌کند. این امر سبب می‌شود ایران از فهرست سیاه این کارگروه خارج شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: